Estrena en ‘streaming’
‘Sisters with transistor’: la fascinant (i oblidada) història de les pioneres de la música electrònica
Un documental que s’estrena aquest divendres a Filmin recupera el paper crucial de les dones compositores de sons sintètics entre els anys 30 i els 70 del segle XX

¿Algú va tocar millor el theremin que Clara Rockmore? ¿No va ser Bebe Barron, amb el seu marit Louis, la primera a revolucionar la música cinematogràfica electrònica amb la banda sonora d’‘El planeta prohibit’? ¿Hi va haver algú més important al taller de música radiofònica i televisiva de la BBC dels anys 60 que Delia Derbyshire, responsable del tema principal de la sèrie ‘Doctor Who’? ¿Alguna compositora de música electrònica es va posicionar més en contra del domini exercit pels homes que Pauline Oliveros? De tot això, i molt més, tracta ‘Sisters with transistors: las pioneras de la música electrónica’, un excel·lent documental de Lisa Rovner disponible a la plataforma Filmin a partir d’aquest 1 d’abril.
L’enunciat del film és obertament feminista. La seva narradora, Laurie Anderson, una altra figura essencial en el tractament electrònic de la música –tant pop com d’avantguarda– ho deixa clar des del principi: «La tecnologia és una gran alliberadora. Destrueix les estructures de poder. L’atracció de les dones per la música electrònica és natural. No necessitaven l’acceptació dels mitjans dominats pels homes: emissores de ràdio, discogràfiques, sales de concert i promotors. Es podia fer i presentar-la directament al públic. Una llibertat tremenda. Però la història oblida les dones. És una història de silenci».
El treball de Rovner posa veu a aquest silenci. I mai millor dit, ja que, si les imatges d’arxiu són fonamentals, encara ho és més la recuperació de les veus originals d’aquestes compositores dels anys 30, 40, 50 i 60 del segle passat explicant què van fer, per què ho van fer i com ho van fer. El documental comença amb una compositora posterior, Suzanne Ciani, anunciant el seu concert del 30 d’abril de 1974 amb sintetitzador Buchla, creat per Don Buchla, el màxim competidor de Robert Moog. Ciani explica que veu la tecnologia com a propietària absoluta de la creació: el que es maneja no són notes, sinó energia. El relat fa un salt fins als anys 40 amb la fascinant Clara Rockmore explicant com funciona el theremin i assegurant que és més difícil de tocar que el violí... i ella va ser primer violinista. Tocar a l’aire amb ales de papallona, deia Rockmore amb referència al maneig de l’antena i els oscil·ladors amb què es crea la música tan misteriosa i ondulant d’aquest instrument.
Notícies relacionadesDerbyshire relata, en una entrevista realitzada el 1965 al si de la BBC, la seva manera de gravar sons reals i transformar-los amb cintes alentides, o inventar sons que no existeixen, al mateix temps que recorda com el seu amor pels sons abstractes era procedent del soroll de les sirenes antiaèries durant els bombardejos en la Segona Guerra Mundial. Daphne Oram, una altra ‘maga electrònica’ de la BBC, de finals dels 50, creadora d’un gran ventall d’efectes radiofònics, també és molt didàctica quan mostra la creació d’autèntics poemes sonors mitjançant el so obtingut de generadors i transformat amb cintes en bucle. Oram va crear el 1958 els ‘oramics’, el so dibuixat, o la representació gràfica del so dibuixant línies i formes directament sobre la cinta magnètica.
‘El planeta prohibit’
Bebe i Louis Barron van posar sons electrònics a molts films d’avantguarda, però es van donar a conèixer amb la seva revolucionària proposta musical per al film de ciència-ficció ‘El planeta prohibit’, de 1956: Louis dissenyava sons sobrecarregant plaques de circuits i Bebe els processava i manipulava per crear música. El documental revisa l’obra d’altres autores, com Maryane Amacher i les seves col·laboracions amb el coreògraf i ballarí Merce Cunningham, però és particularment destacable el bloc dedicat a la nord-americana Pauline Oliveros. «¿Com s’exorcitza el cànon misogin de la música clàssica?», es planteja aquesta compositora, lesbiana i feminista, la primera que va advocar perquè no fossin anomenades dones compositores, sinó, simplement, compositores. «Doncs amb dos oscil·ladors, un tocadiscos i un ‘delay’ de cinta», una autèntica revolució.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes
- El trànsit sega set vides a Catalunya en una nit
- Denúncia veïnal Nens al parc Güell: prohibit jugar a futbol, anar en bici i de vegades córrer
- Desenes d’ajuntaments xoquen amb dificultats per reparar fugues
- Starmer anuncia una coalició europea per defensar Ucraïna
- «Amb l’edat aprens a no jutjar, cadascú sabrà per què fa o no fa les coses»
- Fira tecnològica a Barcelona Mobile World Congress 2025, en directe: última hora del MWC i novetats
- Fira tecnològica Trump utilitza l’MWC per carregar contra la regulació tecnològica d’Europa
- Aquest dilluns Dia de pluja a Barcelona: el temporal deixa fortes pluges i fins i tot calamarsa en alguns barris de la ciutat
- OBERT A RENOVAR Szczesny: «Em sento molt còmode meditant davant de tothom al vestidor»