Dansa al Mercat de les Flors

Sasha Waltz, esperança minimalista contra la pandèmia i la guerra

L’aplaudida companyia de ball torna a Barcelona amb ‘In C’, una de les perles de la temporada

Sasha Waltz, esperança minimalista contra la pandèmia i la guerra
3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’aplaudida companyia de Sasha Waltz torna a Barcelona amb ‘In C’, una de les perles de la temporada. Aquesta peça creada durant la pandèmia, inspirada en la revolucionària obra minimalista de Terry Riley de 1964 que dona títol a la coreografia, és molt diferent dels seus treballs anteriors. Els onze ballarins que interpreten ‘In C’ al Mercat de les Flors (del 7 al 9 d’abril) segueixen una gravació del grup nord-americà Bang in a Can, especialista en minimalisme i postminimalisme, que inclou un conjunt d’onze instruments.

‘In C’ és una partitura semialeatòria de 53 frases breus i algunes instruccions per ordenar-les de manera oberta, tot i que es poden superposar. Si és executada per un gran nombre de músics, la peça genera una harmonia mobilitzadora. Waltz ha traslladat la idea de la partitura a la dansa.

La llibertat també és un dels factors clau d’aquesta coreografia concebuda amb una estructura fixa de 53 moviments o frases que els intèrprets han de seguir cronològicament, respectant algunes regles dissenyades per Waltz. Per exemple, permet repetir les figures als ballarins però sense allunyar-se massa del que fa la resta del grup. «No poden estar més de cinc frases per darrere dels altres», apunta la creadora alemanya, de 59 anys. Es tracta que cada un triï quines variacions fer en cada moment pensant a com aportar el màxim al grup.

El resultat és una obra diferent cada vegada. Tot i que el guió només té dues pàgines, com va mostrar, les possibilitats són moltes en una obra que no és fàcil d’executar. «Suposa un repte físic i mental perquè els ballarins estan tota l'estona en escena creant una composició que es crea mentre es balla. Hi ha unes regles coreogràfiques rígides però tenen llibertat», recorda. «Aquesta obra uneix els meus dos mons com a ballarina i coreògrafa: la improvisació i la coreografia».

La peça es va crear durant la pandèmia. «Necessitava continuar creant i que els ballarins es mantinguessin actius i en forma, que mantinguessin la seva resistència física». Va crear unitats de moviment que els permetia treballar individualment on fos.

D’Alemanya al món

Notícies relacionades

Amb una de les intèrprets que vivia lluny va treballar via Zoom. Això li va donar la idea de fer tutorials que han permès desenvolupar la peça en nombrosos llocs sense necessitat de desplaçar-se. «Només demano a les universitats, els ballarins i les escoles que els utilitzen que al final m’enviïn un vídeo de la peça que fan. En aquests moments hi ha dues escoles a l’Índia que hi estan treballant», diu feliç. Descobrir aquesta nova fórmula és una cosa bona de la pandèmia. Per ella, ‘In C’ és ideal per ensenyar a nens o gent que no balla perquè permet entendre l’espai, la interacció i el treball comunitari». Una cosa que fa a Radialsystem, seu de la companyia a Berlín.

Des que va crear amb el seu marit, Jochen Sandig, la companyia Sasha Waltz and Guest el 1993 ha realitzat nombroses creacions amb més de 300 col·laboradors de diferents disciplines i països. A finals dels 90 va entrar en l’equip de direcció de la Schaubühne a Berlín, on va estrenar peces de dansa-teatre com ‘Körper’. Ara és al capdavant del Ballet estatal de Berlín. ¿Què ha canviat en la seva visió de la dansa des que va començar? «La dansa sempre està en constant evolució i transformació. Sempre intento explorar altres formes. ’In C’, per exemple, és una peça molt diferent perquè és abstracta, alegre i plena de color. Espero transmetre esperança després dels temps grisos de la pandèmia primer i la guerra actual a Europa. És un contrapunt per donar esperança i ganes de tirar endavant».