Escena hongaresa
Kornél Mundruczó, de la lluna de Júpiter al Lliure
El cineasta hongarès, guanyador a Sitges-2017, debuta a la sala Puigserver amb el seu premiat muntatge teatral ‘Imitation of life’
El Teatre Lliure descobreix el vessant teatral del cineasta Kornél Mundruczó (‘Júpiter’s moon’, guanyadora en el festival de Sitges-2017) amb ‘Imagination of life’, premiat muntatge que es presenta de divendres a diumenge a la sala Fabià Puigserver. L’obra s’inspira en part en un cas real. «El maig del 2005, a Budapest, un nen romaní va ser atacat amb una espasa en un autobús. Hi va haver un gran enrenou en els mitjans de comunicació i manifestacions contra el racisme. Després va resultar que l’atacant era membre d’un grup de dretes i també era romaní. Aquest cas va ser una de les principals inspiracions per a mi per a ‘Imitation of life’», explica en una entrevista realitzada via ‘mail’ el creador, que actualment treballa en una sèrie dramàtica per a Apple TV+, ‘The crowded room’, protagonitzada per Amanda Seyfried i Tom Holland.
Vida digna
El seu primer muntatge al Lliure, interpretat per cinc actors hongaresos amb subtítols en català, arranca quan un home es presenta al pis d’una dona a Budapest per expulsar-la de la seva llar amb l’objectiu de fer complir la voluntat testamentària d’un difunt. No obstant, un gir inesperat li impedeix portar a terme el seu pla. Es veurà obligat a fer un examen de consciència, i apareixeran els secrets foscos que amaga el lloc on hauran d’enfrontar-se els nous inquilins.
«Les meves obres de teatre són més valentes i em donen coratge en altres territoris»
L’obra mostra la injustícia quotidiana d’una societat sense empatia que margina els més febles. El to no és de teatre documental, hi ha alguna cosa de realisme màgic. «Tot i que té les seves arrels en la realitat, en fets reals i històries, és pura imaginació», assenyala el director.
«A Hongria no hi ha censura, però el sistema de suport a la cultura és limitat.
Teatre independent
Proton Theater, una companyia no neutral, com expliquen a la seva web, resisteix malgrat la falta de suport al seu país, on el populista Orbán ha tornat a ser reelegit president del Govern. «A Hongria no hi ha censura, però el sistema de suport a la cultura és limitat. Com a resultat, l’escena del teatre independent està infrafinançada. En el nostre cas significa que només el 10%-20% del nostre pressupost anual prové del suport estatal. Finançar la resta és tasca de la productora de teatre Dóra Büki, amb qui vaig fundar Proton Theatre el 2009. La nostra plataforma es basa en la llibertat. Així treballem des del principi i així seguim. El més difícil és conservar-la, trobar noves maneres de finançament per mantenir-nos i seguir endavant. Sento com la veritat d’‘Imitation of life’ forma part de la meva pròpia vida», confessa. Li sap greu que la seva companyia respectada a l’estranger no tingui el mateix reconeixement i possibilitats al seu propi país.
«Proton Theatre, a causa de la seva independència, està en un buit. És com una empresa fantasma. D’una banda, aquest estatus dona llibertat i independència. D’altra banda, després de representar la cultura hongaresa als festivals i teatres més prestigiosos d’arreu del món durant més de 12 anys, és frustrant no tenir seguretat financera i no ser reconeguts al nostre propi país». Però tampoc vol queixar-se en excés. A diferència d’altres companyies, ells es mantenen. «No és estrany que altres hagin abandonat en els últims anys. Nosaltres, gràcies als nostres contactes internacionals tenim una situació millor que altres companyies independents hongareses».
Enginyosa escenografia
Notícies relacionades‘Imitation of life’ ha rebut nombrosos premis, alguns a la seva impressionant escenografia firmada per Márton Ágh. «El disseny va ser llarg i complex. La idea era que havia de poder desplaçar-se bé d’un lloc a l’altre. Tot està calculat fins a l’útim detall realitzat amb Márton Ágh i tot l’equip tècnic de la companyia».
Fins ara Mundruczó ha alternat cine i teatre. ¿Què li interessa més de cada món? «Primer vaig ser director de cine, els altres gèneres com el teatre i l’òpera van venir després. Per a mi el més important era i continua sent explicar una història, explicar la meva història. Per això sovint estic treballant amb material propi. El cine i el teatre són gèneres molt diferents, tot i que tots dos s’adapten perfectament a la narració. El teatre és molt més radical. Les meves obres de teatre són molt importants per a mi, són més valentes i em donen coratge en altres territoris».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CIÈNCIA Trobat el cadàver d’una cria de mamut en un estat sense precedents
- Un titular vingut a menys El trist Nadal de Frenkie de Jong
- A CATALUNYA La grip entra en fase epidèmica amb 743 casos per 100.000 habitants
- Valentí Fuster: "Soc cardiòleg, però em costa entendre la perfecció del cor"
- Tradicions i gènere Les dones carreguen encara amb el pes de les festes de Nadal