Cita cinèfila
10 pel·lícules imprescindibles del D’A Film Festival Barcelona
Quim Casas selecciona una desena de títols clau de la 12a edició de la gran cita anual del cine d’autor, que se celebra entre el 28 d’abril i el 8 de maig del 2022
La nova edició del D’A arrenca aquest dijous amb la projecció d’‘Alcarràs’, la pel·lícula de Carla Simón que a partir de divendres ja estarà a les sales comercials. Com cada any, el certamen barceloní de cine d’autor presenta una suggerent selecció de títols que han triomfat en altres festivals, en els quals es barregen els cineastes consagrats amb les noves promeses.
També dedica una retrospectiva a la Setmana de la Crítica del festival de Cannes, que compleix 60 anys, i una visió cosmogònica dels nous i joves cineastes espanyols, en format llarg i curt, emmarcats a la secció Un impuls col·lectiu.
Recuperada la normalitat presencial, destaquem a continuació, a tall de guia, 10 de les pel·lícules que convé no perdre’s del certamen.
‘Benediction’
El director britànic Terence Davies és un assidu al D’A i continua sent un dels autors més personals i coherents del cine del seu país. L’autor de títols majúsculs com ‘Veus distants’ i ‘The deep blue sea’ relata a la seva última pel·lícula la història del poeta homosexual Siegfried Sassoon, que va combatre en la Primera Guerra Mundial, va lluir condecoracions i al tornar a la vida civil va qüestionar durament que el seu Govern continués implicat en la contesa. Rodada amb la seva usual meticulositat i clarividència. 30 d’abril, 20.00, Renoir Floridablanca 2; 8 de maig, 20.30, Renoir Floridablanca 2.
‘France’
Autèntic ‘enfant terrible’ del cine francès, Bruno Dumont fa un conat de relat més convencional amb ‘France’. Després d’obres tan radicals com ‘La humanidad’ i peculiars exploracions còmiques de la regió de Pas de Calais en format televisiu – ‘El pequeño Quinquin’ i ‘Coincoin y los extrahumanos’–, el cineasta s’enfronta al periple vital d’una periodista la vida de la qual canvia completament quan atropella un repartidor. Léa Seydoux, l’actriu europea més en forma, encarna la protagonista d’aquesta barreja d’existencialisme, viatge espiritual i sarcasme. 29 d’abril, 17.30, Renoir Floridablanca 2; 5 de maig, 22.00, Renoir Floridablanca 2.
‘Costa Brava, Líbano’
Escrita per Clara Roquet, la guardonada directora de ‘Libertad’, la pel·lícula se centra en una família que abandona el nucli urbà per buscar la seva particular utopia fora de la ciutat. Però la construcció d’un abocador a prop de casa seva, a Beirut, posa en perill l’aventura vital. Primer film en solitari de Mounia Akl i protagonisme de l’actriu i directora Nadine Labaki. 4 de maig, 19.00, Renoir Floridablanca 2; 5 de maig, 19.45, Renoir Floridablanca 2.
‘Guermantes’
Un altre cineasta molt estimat en el D’A, a qui ja li va dedicar una retrospectiva el 2019, és Christophe Honoré. El director de ‘Las canciones de amor’ i ‘La belle personne’ situa el seu últim film en un moment convuls per a tothom, el de la recent pandèmia, explicant les vivències dels intèrprets de la Comèdie Française que veuen truncat un muntatge sobre una obra de Proust a causa del confinament. Malgrat tot, decideixen representar-la. El film reprodueix la situació real que van viure els actors i el mateix Honoré. 1 de maig, 22.00, Renoir Floridablanca 2; 7 de maig, 19.30, Renoir Floridablanca 2..
‘Petrov’s flu’
Deliris, malsons, alcohol, fred, incertesa, col·lapses, nihilisme ... Així retrata Kirill Serebrennikov, cineasta enfrontat des de fa anys amb el règim de Vladímir Putin, la vida en una Rússia ombrívola i estranya. Els personatges principals pateixen els efectes d’una estranya grip. Les seves consciències canvien, no saben si el que estan veient i vivint és real o fruit d’un somni al·lucinogen. Un film que demostra el desbordant ímpetu narratiu i visual d’aquest cineasta i director de teatre, ja vist en el seu anterior ‘Leto’. 2 de maig, 20.00, Zumzeig; 3 de maig, 19.30, Renoir Floridablanca 2.
‘La isla de Bergman’
Mia Hansen-Love parla de si mateixa, del treball en parella i, possiblement, d’aspectes del passat recent –la seva relació amb el també director Olivier Assayas– en aquesta reflexió sobre la creació cinematogràfica. La pel·lícula està ambientada en un lloc sagrat per a tot cinèfil, l’illa de Farö, on Ingmar Bergman va viure i va rodar obres majúscules com ‘Persona’. Vicky Krieps (‘El hilo invisible’) i Tim Roth (‘Reservoir dogs’) formen una sens dubte estranya, però magnètica, parella. Són dos cineastes que arriben a l’illa ‘bergmaniana’ a la recerca d’inspiració per escriure un guió. Un interessant joc de miralls. 3 de maig, 20.00, Teatre CCCB; 8 de maig, 18.00, Renoir Floridablanca 2.
‘Delante de ti’
La penúltima pel·lícula del prolífic Hong Sang-soo, recent encara entre nosaltres l’estrena de l’altra que va fer l’any passat, ‘Introduction’, i amb una altra d’acabada d’enfornar a la Berlinale, ‘The novelist’s film’, no compta amb el seu habitual intèrpret Kim Min-hee, ja que el protagonisme recau en una veterana actriu que torna a Corea. Un jove cineasta intenta per tots els mitjans que intervingui en la seva pròxima pel·lícula. Com és habitual en Sang-soo, les trobades entre tots dos es produeixen en bars i entre efluvis d’alcohol. La protagonista és Lee Hye-yeong, popular actriu coreana dels 80 i 90. 29 d’abril, 20.00, Teatre CCCB; 3 de maig, 22.30, Teatre CCCB.
‘White building’
Retrat de la capital de Cambodja, Phnom Penh, a partir d’un jove de 20 anys que es veu impotent per impedir la demolició de la casa de tota la seva vida, l’edifici blanc del títol. És també una contundent crítica contra la gentrificació. És el primer llargmetratge de ficció del director cambodjà Kavich Neang i ha sigut apadrinat com a productor per Jia Zhang-ke. Tan contemplativa com realista, sempre a prop dels personatges retratats. 2 de maig, 22.30, Renoir Floridablanca 2; 3 de maig, 17.30, Renoir Floridablanca 2.
‘Memoria’
Apichatpong Weerasethakul és el cap visible del cine tailandès. L’autor de la guardonada ‘L’oncle Boonmee recorda les seves vides anteriors’ és present des de fa setmanes a Barcelona amb una exposició en el Centre Fabra i Coats. A ‘Memoria’ trenca amb alguns dels seus hàbits. En primer lloc, surt del seu lloc natural, la selva tailandesa, per rodar a Colòmbia. En segon lloc, compta amb una actriu internacional del prestigi de Tilda Swinton, habitual des de fa anys a les propostes cinematogràfiques de diverses latituds, redefinint el cine d’autor. Swinton és al film una botànica que viatja fins a la selva colombiana a la recerca d’un so que només ella pot escoltar. 6 de maig, 20.00, Renoir Floridablanca; 7 de maig, 18.00, Zumzeig.
‘Cinco lobitos’
Presentada al festival de Berlín i triomfadora en el de Màlaga, ‘Cinco lobitos’ és la radiografia d’un personatge desemparat en un moment crucial de la seva vida. Laia Costa dona vida a una jove que acaba de tenir un fill, no sap com assumir aquesta nova realitat, discrepa de la seva parella i acaba instal·lant-se a casa dels seus pares al País Basc, on llavors serà mare, cert, però tornarà a ser filla, i en una situació complicada. Clausura del D’A. 7 de maig, 20.00, Teatre CCCB.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia