Art

Jaume Plensa rendeix homenatge a la diversitat en les seves portes escultòriques per al Liceu

  • L’artista mostra la maqueta de la seva obra per al coliseu líric de la Rambla

1
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Jaume Plensa canviarà la imatge exterior del Liceu amb la instal·lació de ‘Constel·lacions’, unes portes creades amb símbols i lletres a tall d’escultura. Aquesta obra d’art es col·locarà als tres arcs de la porta d’entrada per al públic que hi entra per la Rambla. «És un regal per a la ciutat, perquè ennobleix la Rambla. Serà un record del 175è aniversari del Liceu», ha dit el president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany.

L’objectiu és estrenar les portes escultòriques de Plensa quan s’aixequi el teló la temporada vinent. La peça dialogarà amb la façana de fa 175 anys del coliseu líric, obra de l’arquitecte Oriol Mestres.

«El Liceu de les Arts mostra com els artistes són profetes», ha assenyalat Víctor García de Gomar, director artístic del Liceu. «L’art no serveix per a res, per això és tan important», diu sempre Plensa. Aquest dilluns, al parlar de les portes, ha indicat: «Odio la paraula ‘porta’. Tot el que tanca em posa nerviós». Però les tres que ha dissenyat són «orgàniques» i deixen entreveure tot el que hi ha a l’altre costat.

L’artista no tenia temps per fer l’obra, però la pandèmia l’hi va brindar. «És un homenatge al Liceu, a la música, a les reixes de Gaudí i també a Miró, que és aquí a prop –ha comentat Plensa en relació amb el mosaic del Pla de l’Os–. I també és un homenatge a la diversitat de la Rambla, que és l’artèria de la diversitat de Barcelona.» Per això la peça reflecteix alfabets de moltes cultures. «S’obren aixecant-se i llavors projecten ombres a terra, de manera que la gent caminarà per sobre de les ombres abans d’entrar [al Liceu]. Serà màgic, com el món del teatre», ha avançat.

Director escènic

Notícies relacionades

Així mateix, s’han pogut veure al Foyer del Liceu els dissenys de vestidor i escenografia creats per Plensa per a l’obra ‘Macbeth’ que el tindrà com a director escènic. I són una meravella.

«‘Macbeth’ és la dualitat cos-ànima. És la millor definició d’escultura –ha explicat Plensa–. Quan Víctor [García de Gomar], en plena pandèmia, em va oferir fer ‘Macbeth’, escrita també en una pandèmia a Londres, vaig començar a dibuixar com un boig». «He volgut fer una òpera completament mental –ha afegit–, en què puguem veure’ns a nosaltres».