Crítica de teatre
‘Luzia’, del Cirque du Soleil: ¡Visca Mèxic, güey!
La prestigiosa companyia de circ torna després de la pandèmia amb un homenatge al país nord-americà amb moments d’enlluernadora plasticitat

Són temps d’epíleg, tant de bo, d’una pandèmia i d’una guerra terrible a l’est d’Europa. Per això hi ha espectacles que exerceixen de teràpia guaridora quan l’ànim està malmès per causes tan aclaparadores. Per aquest camí terapèutic es mou ‘Luzia’, l’espectacle del Cirque du Soleil que ha instal·lat la seva carpa a l’Hospitalet, molt a prop de l’Hospital de Bellvitge. Homenatge a Mèxic i a les seves tradicions, el xou és una festa, com tots els de l’aclamada franquícia canadenca del món del circ. Sempre fascinant, sempre d’un perfeccionisme rotund, aquest espectacle despatxa també moments de bellesa captivadora. Es nota la mà del director de ‘Luzia’, un mestre escènic com Daniele Finzi Pasca, que tan aviat dirigeix espectacles de circ com òperes i cerimònies inaugurals de Jocs Olímpics.
Després de la crisi per la pandèmia que gairebé va provocar la seva dissolució, el Cirque du Soleil ha recuperat un espectacle de 2016 per tornar a muntar la carpa. Disposa d’una carta guanyadora: l’imaginari que envolta un país com Mèxic. Colors, vitalitat, exuberància, també drama... Tot un embolcall lluminós del qual Finzi Pasca treu el millor partit per acompanyar piruetes i acrobàcies que desencadenen l’aplaudiment i la incredulitat. La música en directe, amb la veu cabalosa de Majo Cornejo, suposa també un altre condiment adequat per realçar ‘Luzia’, un títol que surt de la barreja de llum i pluja.
Pluja com la que cau sobre l’escenari a partir d’una cascada d’aigua que irromp, majestuosa, en la primera part. El públic es queda bocabadat. El recurs de l’aigua, hàbilment dosificat, torna a aparèixer en la segona part. És quan, per sobre d’un cenote, Jérome Sordillon desenvolupa el seu exercici de corretges aèries amb un jaguar articulat en escenes de superba plasticitat. Cascades, cenotes i jaguars, el Mèxic del Yucatán. Igual que aquests símbols asteques i maies en la gran estructura circular que presideix l’espai escènic i que va canviant de color.
Sí, són humans i fallen
L’escenari de ‘Luzia’ és giratori i compta amb una plataforma-cinta mòbil que desprèn un contagiós dinamisme. Per allà es desplacen el conjunt d’acròbates que salten en carrusel a través d’estructures de cèrcols. De vegades les fan caure perquè sí, perquè són humans i fallen. Tant és. No ho fan en l’emotiu ‘Adagio’ posterior amb la fina acròbata en l’aire que fan tres portadors amb una sincronia màgica.
Mèxic viu el futbol amb passió i no falta el ball mixt amb la pilota d’Abou Traoré i Emmi Bjorn. També mou una enorme pilota jugant amb el públic, a cop de xiulet, el clown Eric Koller, un brillant mestre de cerimònies. En un número clàssic de circ, el contorsionista Aleksei Goloborodko gairebé provoca angoixa per la manera com retorça el seu cos. Però, ¿té ossos? Costa creure-s’ho. És d’un altre món.
L’apoteosi queda per al tancament de ‘Luzia’ amb els sempre espectaculars gronxadors russos en el qual els llançaments i salts mortals freguen el sostre de la carpa. Gran final circense. Com ho és el sensible final de festa amb l’aparició de tots els artistes a l’escenari. Una imatge col·lectiva, tots quiets com estàtues excepte la cantant i el clown, que sembla evocar els murals del pintor Diego Rivera. ‘Luzia’ ... ¡Visca Mèxic, güey!
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump
- Avançar el rellotge ¿Quan és el canvi d’hora del 2025? Data de l’arribada de l’horari d’estiu