Crítica de cine
‘Clara Sola’: misticisme i desig
La debutant costa-riquenya Nathalie Álvarez Mesén compon una magnètica obra que gira al voltant d’un personatge femení que l’inunda tot

‘Clara Sola’ ★★★★
Direcció Nathalie Álvarez Mesén
Intèrprets Wendy Chinchilla, Daniel Castañeda, Ana Julia Porras, Flor Vargas
Any 2021
Estrena 20 de maig de 2021
No és gaire habitual trobar una pel·lícula amb un personatge principal que, a través de la seva personalitat i de les seves particularitats, inundi tan rotundament el significat i fins i tot l’atmosfera d’una pel·lícula. És el que passa amb l’‘opera prima’ de la costa-riquenya Nathalie Álvarez Mesén, construïda al voltant d’una protagonista femenina l’influx de la qual l’envaeix tot. Podria ser una heroïna, però l’han convertit en una màrtir, perquè el seu entorn no li permet ser realment lliure, ja que la religió i les convencions socials constitueixen el seu jous. Té capacitats especials: es comunica amb els animals i diuen que pot curar a través de la Verge, però la seva veritable naturalesa, tant física com sexual i fins i tot espiritual, està reprimida, anul·lada. Així, el descobriment del desig la submergirà en una espiral de progressiva ruptura amb els lligams patriarcals que l’havien constret.
La directora ens submergeix en un univers profundament sensorial, tel·lúric, místic, de manera que podem veure i sentir les coses tal com Clara les percep. El realisme màgic hi és present, però no des de la perspectiva de García Márquez o Isabel Allende, sinó des de l’òptica de les escriptores llatinoamericanes que operen en l’actualitat i que narren d’una manera tan singular allò que és intangible. S’hi conjuga a la perfecció el poètic i el primitiu, el simbolisme amb les pulsions més bàsiques. És una pel·lícula especial, com Clara, magnètica i fràgil, delicada i eixelebrada, ascètica i terrenal. Nathalie Álvarez Mesén s’insereix en la línia de directores com Claudia Llosa i Alice Rohrwacher, en les quals l’imaginari fantàstic es torna palpable.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- CRÍTICA Amaia estrena gira i puja a un altre nivell
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Nations league Espanya remunta contra Bèlgica amb dos gols en l’afegit
- EL PARTIT DE MENDIZORROtZA L’Espanyol afronta un partit amb valor doble a Vitòria