MÉS PERIÓDICO
Les 7 magnífiques del fenomen Wattpad, el Netflix romàntic de la literatura juvenil
L’aplicació d’autoedició de llibres s’ha convertit en la plataforma social de narrativa més gran del món.
Editorials i productores es rifen títols que enganxen milions de lectors.
Mercedes Ron despenja el telèfon a Sevilla només unes hores després d’haver anunciat que la seva novel·la ‘Culpa mía’ tindrà adaptació cinematogràfica. Explica que Prime Video i Pokeepsie Films, la productora d’Álex de la Iglesia, ja han començat amb la producció. «Fa tres anys que estem en això. Em mossegava les ungles de les ganes que tenia de poder explicar-ho. Em pregunten per la pel·lícula en totes les firmes de llibres», confessa. Fins a aquestes la segueix un gran ‘fandom’ que l’han fet acostar-se al milió d’exemplars venuts amb l’editorial Penguin Random House. Tot i que milions de persones ja havien seguit la història dels seus protagonistes, Nick i Noah, a Wattpad.
Pot ser que a la majoria de persones que passin del quart de segle aquest nom no els digui gaire, però la plataforma Wattpad, que va néixer el 2006 amb la voluntat de ser una aplicació d’autoedició, s’ha convertit en una comunitat global de literatura que suma més de 90 milions de visitants al mes. El més impactant és que està aconseguint que milions d’adolescents i joves s’enganxin a la lectura com mai abans s’havia vist gràcies, en part, a la possibilitat d’interactuar amb els autors. I que és gratis.
Nascuda a l’Argentina i nacionalitzada espanyola, Mercedes Ron va ser una de les pioneres a Wattpad. Als 19 anys va començar a publicar un capítol al dia d’una novel·la que ja tenia escrita. Milers de persones a Espanya i Llatinoamèrica s’hi van anar enganxant a poc a poc. Uns 10 anys després, acumula més de 60 milions de lectures en l’aplicació.
Una altra de les grans (i joves) estrelles és Joana Marús. La mallorquina, de 21 anys, va començar a utilitzar la plataforma com a lectora als 11. Després es va animar a escriure. Després de 10 anys de procés (i amb una aturada de dos entremig), s’ha convertit en una institució: porta més de 100 milions de lectures amb el seu llibre ‘Antes de diciembre’, que ja ha fet el pas al format físic.
Però els lectors no només es queden allà, en el ciberespai. L’autora Inma Rubiales explica que li va caure el «diluvi universal» quan li tocava firmar llibres de la seva cinquena novel·la, ‘Hasta que nos quedemos sin estrellas’ (Planeta), per aquest Sant Jordi. Va comentar a les seves companyes de l’editorial que potser no hi hauria ningú. Elles li van contestar que no es preocupés: tenia un públic que estaria amb ella fes el temps que fes. Dit i fet. «Una de les escenes que tinc gravades al cap és quan va començar a caure calamarsa. Els vaig demanar que es refugiessin, però totes les lectores es van quedar a la cua», explica. «A mi les lectores em tracten a les firmes com si fos una amiga de tota la vida –prossegueix l’escriptora de 20 anys–. I això crec que és molt bonic».
La relació d’aquestes autores amb els lectors és bastant singular. Marús recorda especialment una firma a Màlaga. Va ser gairebé al final de la seva primera gira i feia molts dies que firmava. «El dia anterior havia ensenyat a Instagram les ferides que tenia als dits per estar tantes hores amb el bolígraf. L’endemà van aparèixer diverses lectores amb tiretes embolicades en llacets de regal. Es va convertir en una de les meves firmes preferides», exclama.
El ‘fandom’, part de l’èxit
Montena, segell pertanyent a Penguin Random House i l’editorial oficial de Wattpad per als seus llibres en espanyol, va ser conscient del que movia la plataforma. Per això va firmar un acord per publicar i distribuir en exclusiva els títols en el món hispanoparlant a través del segell Wattpad by Montena. Entre les seves autores hi ha Flor M. Salvador, Ariana Godoy, Joana Marcús, Alex Mírez, Eva Muñoz i Ava Draw. Per Rosa Samper, directora literària del segell, la principal clau de l’èxit de Wattpad és precisament les seves lectores. «No és res nou, però crec que mai havíem vist un fenomen fan tan salvatge i entregat com aquest. És una cosa que les autores coneixen molt bé. Elles i les lectores són parts del mateix. La comunitat aquí té molt sentit», assegura. Moltes lectores han començat a llegir per elles i moltes ara volen ser també escriptores.
Perquè si hi ha una cosa que contesten totes les autores a l’uníson quan se’ls pregunta què té de bo la plataforma, és la comunitat que han creat. «M’ho passo molt bé pujant capítols i veient les seves reaccions –assegura Marús–. És molt divertit poder parlar dels teus personatges i que entenguin perfectament el que estàs dient. Em sembla molt interessant veure com cada persona interpreta la mateixa escena o els mateixos diàlegs de manera totalment diferent».
Lola Gulias, editora de ficció en llengua espanyola de Planeta, certifica la potència del fenomen fan: «Aquest possible contacte amb qui escriu és una cosa molt addictiva i interessant. Té aquesta part col·laborativa de poder participar gairebé en la creació de la novel·la amb les seves opinions.» Ella ha vist com els llibres que venen de Wattpad arriben a les firmes plens de petits pòstits amb frases i paràgrafs sencers remarcats. «Tenen fins i tot criteris de notes. Fan veritables treballs lingüístics del contingut dels llibres».
Les trames romàntiques (i ardents), el contacte amb les autores i la pujada setmanal de capítols com els fulletons del segle XIX són les claus de l’èxit
Això implica que, per norma general, no rebin el ‘hate’ d’altres xarxes socials. Alex Mírez, l’autora de ‘Perfectos mentirosos’ (amb 115 milions de lectors), explica que Wattpad la va ajudar a estudiar més per millorar com a escriptora: «Entenia que tinc errors. També què causava emocions i què no. Em va ensenyar a veure que per ser un bon autor no necessites tenir només una idea, sinó sentir-la i estimar-la». Amb la seva trilogia encara sense acabar, aquesta escriptora ja s’ha situat a dalt de tot de la plataforma.
Ella afirma que un dels grans potencials de Wattpad és que deixa fluir la «riquesa creativa de les ments joves», que no és poca. Una altra de les claus de l’èxit per a Samper és que s’ha serialitzat. «Els capítols a la plataforma es pugen de setmana en setmana. Les lectores han d’esperar. És com el fulletó del segle XIX, crea un enganxament brutal», explica.
Gulias també destaca la facilitat per trobar els gèneres de llibres a les eines de recerca. També és un plus el fet de poder anar provant diferents novel·les sense fer un desemborsament econòmic.
Identitat adolescent
Hi ha molta temàtica romàntica i de fantasia. Daniel Escandell Montiel, doctor en Filologia Hispànica per la Universitat de Salamanca, explica que els textos estan relacionats amb la joventut dels autors. Molts reprenen universos que ja existeixen i que atrauen tota la comunitat del ‘fanfiction’, desitjosos que els mons d’‘El Senyor dels Anells’, ‘Harry Potter’ o ‘Crepuscle’ s’expandeixin.
Un exemple va ser ‘Cincuenta Sombras de Grey’, que va néixer com un ‘fanfiction’ de la saga de ‘Crepuscl’e –l’autora anava escrivint al fòrum fanfiction.net entre 2009 i 2011–, i es va convertir en un fenomen de masses. Un altre és Anna Todd, conegudíssima autora per la seva sèrie literària ‘After’ a Wattpad, que va néixer com un ‘fanfic’ [ficcions de fans] de One Direction. La seva història inventada tenia com a protagonista Harry Styles.
Els fundadors de la plataforma, Ivan Yuen i Allen Lau, assenyalen que l’experiència de la lectura ja no és «solitària», sinó «social i interactiva»
El filòleg explica que hi ha també un univers sòrdid de les ‘fanfiction’ eròtiques, semieròtiques o pornogràfiques. Hi ha categories per a diferents relacions, cosa que «transcendeix l’interès infantil i juvenil. Això també forma part del fenomen fan: la romantització extrema dels personatges». La projecció de la identitat de gènere o de la sexualitat d’aquests personatges tan amplis també forma part d’una qüestió generacional i identitària, i això atrau molts lectors del col·lectiu LGTBI.
«No hi ha prou producció literària ni prou representació en les grans obres populars. Sabem que, a nivell psicològic, és un procés important. La gent estableix relacions positives amb personatges amb qui es poden identificar –assenyala el professor Escandell–. És normal que un col·lectiu infrarepresentat busqui aquests buits de la ficció, en particular la ‘fanfiction’, per poder construir aquest espai». Montelva, amb l’arribada de l’èxit ‘Lascivia’, d’Eva Muñoz, ja s’ha iniciat en la col·lecció +21. Està dirigida a un públic més adult i inclou contingut sexual explícit.
El poder del mòbil
En el dia d’avui, les històries de Wattpad es llegeixen en més de 50 idiomes i hi ha més de mil milions de càrregues de textos. La comunitat mundial està formada per 94 milions de persones, inclosos cinc milions d’escriptors. La companyia explica que el seu objectiu era revolucionar la manera en què les persones descobreixen, comparteixen i es connecten a través de les històries. Per als cofundadors, Ivan Yuen i Allen Lau, la lectura és molt diferent avui dia. «És una experiència social i interactiva, no la recerca solitària que era abans», expliquen.
Per això, les editores es preguntaven per què es vendrien llibres d’aquestes autores si són gratuïts a internet. Els números ara responen que el paper encara té recorregut. «Que sigui gratuït fa que comencin a llegir moltíssimes històries, però no n’acaben tantes. Les que sí que acaben són les que després compren en paper. Les senten seves. És com si escoltes molta música ‘online’ però després vas al concert. Hi ha un vincle amb el projecte», assegura Samper.
Notícies relacionadesPerò Wattpad no només ha trucat a les portes de les editorials. El cas de Mercedes Ron no és l’únic que ha fet el salt a les pantalles. La pel·lícula basada en la novel·la d’Ariana Godoy ‘A través de mi ventana’ (Alfaguara, 350 milions de lectures a Wattpad), s’ha posicionat com la número 1 a Netflix en 22 regions i al ‘top 10’ en 85. En total, ha generat més de 33 milions d’hores de visualització en el seu primer cap de setmana. Va tenir tant èxit que, dues setmanes després de l’estrena, va obtenir llum verda per fer-ne dues seqüeles.
També el drama juvenil ‘Perfectos mentirosos’, d’Alex Mírez, serà adaptat com a sèrie per José Miguel Núñez. I el fenomen juvenil per excel·lència del 2021, ‘Boulevard’, de Flor M. Salvador, ja té una pel·lícula en marxa. Ella és un altre dels exemples de com milions de lectures a Wattpad no impedeixen que siguin un èxit en vendes a Espanya.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.