Fenomen digital

TikTok, el planter de les noves estrelles de la música

La tradició musical i el potencial viral han convertit la plataforma de vídeos curts en una finestra per al descobriment d’emergents talents artístics que grans discogràfiques observen amb atenció

TikTok, el planter de les noves estrelles de la música

Warner Records

3
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 18 d’agost del 2020, TikTok va fer la seva màgia. La jove filipina Bella Poarch va penjar un hipnòtic vídeo de sincronització labial que va fer la volta al món. Tot i que les coreografies i els ‘lip sync’ són la norma a la plataforma, la seva interpretació es va convertir en l’èxit viral més important de l’any. Nou mesos i milions de visualitzacions després, Poarch va firmar un contracte amb Warner Records per impulsar la seva carrera com a cantant. Un salt a la música que és cada vegada més habitual.

Com totes les grans plataformes, TikTok ha creat les seves pròpies estrelles, creadors que dominen l’algoritme i saben com es pot crear contingut que sedueixi els altres. Des del seu naixement, la xarxa social de vídeos verticals ha sigut indissociable de la música. Això ha fet que les seves grans estrelles hagin despuntat pels balls o per la veu. Sumat a una ingent comunitat de fans creada orgànicament, aquesta combinació va tardar poc a captar l’atenció de grans discogràfiques que han vist una oportunitat si contractaven els nous referents de la Generació Z i portar-los un pas més enllà. «Veiem que moltes tendències musicals comencen a TikTok, perquè aquí es descobreixen nous artistes», explica Paul Hourican, director de Música per a Europa i el Regne Unit a TikTok.

Així, en els dos últims anys, grans noms de la plataforma com Poarch, Addison Rae i Dixie D’Amelio han catapultat les seves carreres musicals. Potser els noms no et sonen, però als teus fills sí. Amb 25, 21 i 20 anys, totes tres acumulen fins a 234,8 milions de seguidors, cosa que, per fer-nos una idea, les situaria com el cinquè país més poblat del món. A Espanya també ho han fet altres referents del format vertical com Lu Decker, Emlan i Leo Rizzi. Altres artistes fins i tot ja han guanyat un Grammy.

TikTok és ja un gran planter d’estrelles musicals. El potencial amplificador del seu algoritme –que multiplica l’abast dels vídeos com més temps sedueixen l’usuari– ha servit com a finestra per projectar al món el talent de molts joves que podria haver-se quedat atrapat entre les parets de la seva habitació. «No havia sigut mai tan fàcil descobrir artistes que destaquin», afegeix Miquel Castany, consultor d’estratègia que treballa al costat de diverses discogràfiques. Fins i tot els qui no semblaven que tenien una inclinació artística han aprofitat la popularitat per col·laborar amb estrelles consolidades. Nathan Apodaca, el treballador de magatzem que va penjar un vídeo en skate que ho va petar el 2020, rapeja ara al costat de Snoop Dogg.

Impuls als artistes

Notícies relacionades

L’objectiu de TikTok és tenir-nos el màxim de temps possible enganxats a la pantalla. Com més gran sigui la seva base d’usuaris, més serà l’interès de les grans marques per associar-se amb la plataforma. El creixent protagonisme que té al món digital l’ha portat a ser la patrocinadora oficial d’esdeveniments com el Festival de Cannes i l’Eurocopa Femenina. L’empresa sap que per arribar fins allà és indispensable alimentar els comptes que enganxen els altres, sent la música una via habitual.

És per això que TikTok està accelerant les ajudes a aquests artistes emergents. Així, el març passat va llançar SoundOn, un servei –desplegat, de moment, a quatre països– que permetrà als artistes pujar les cançons a la plataforma i cobrar pels seus drets cada vegada que s’utilitzin, cosa que potenciarà les seves carreres. Els primers a entrar en el programa són Muni Long, Abby Roberts, Chloe Adams i Games We Play, cantants que s’han donat a conèixer a la plataforma. Els pròxims Beatles podrien néixer en format vertical.