55a edició

Sitges 2022 viatjarà a l’univers virtual de ‘Tron’

  • El festival de cine fantàstic fa un primer avanç d’alguns títols que es podran veure entre el 6 i el 16 d’octubre

  • La programació inclourà les últimes pel·lícules de Dario Argento, Quentin Dupieux i Peter Strickland

Sitges 2022 viatjarà a l’univers virtual de ‘Tron’

EPC

3
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya ha triat una pel·lícula de 1982 com a eix temàtic de la seva edició número 55, que se celebrarà a Sitges entre els dies 6 i 16 d’octubre. I no és ‘E.T., l’extraterrestre’. Ni ‘Blade runner’. Ni tan sols ‘La cosa’. Sitges opta per una referència menys òbvia i ha preferit rendir homenatge a ‘Tron’, la producció de Disney dirigida per Steven Lisberger que fa 40 anys va introduir assumptes com la realitat virtual, la hiperconnexió digital i fins al multivers en el cine de gran espectacle. «Una pel·lícula molt trencadora que no va acabar d’arribar a la gent i que amb el temps es va convertir en un títol de culte», remarca Àngel Sala, director del festival.

‘Tron’ serà, doncs, objecte d’una projecció de luxe a la imponent pantalla de l’Auditori del Hotel Meliá Sitges («en la millor còpia disponible», apunta Sala) i la seva empremta, tant visual com temàtica, serà també present al cartell de la mostra (obra de l’agència Xina i l’artista barceloní Sergio Delgado), en una publicació monogràfica i en la inclusió en el programa d’altres pel·lícules que, d’alguna manera, han abordat alguns dels debats que va obrir el 1982 la cinta de Lisberger (un cineasta, per cert, la filmografia del qual com director es limita a tres llargmetratges, ¡i ‘Tron’ va ser el primer!).

A més de revelar el cartell d’aquesta pròxima edició i la pel·lícula que exercirà de fil conductor, el festival ha començat a avançar alguns dels títols que es podran veure en aquells dies d’octubre a Sitges. Per començar, un nom clàssic del gènere, l’italià Dario Argento, que, una dècada després del seu decebedor ‘Dràcula 3D, tornarà per presentar ‘Occhiali neri’, un retorn al ‘giallo’ l’argument del qual remet al clàssic ‘El gato de las nueve colas’.

Dupieux, per partida doble

Un altre director les pel·lícules del qual s’han convertit en el centre d’un culte gairebé ritual a Sitges és el parisenc Quentin Dupieux, que aquesta vegada tindrà dos títols al festival (i tots dos d’aquest any): ‘Incroyable mais vrai’, una comèdia fantàstica i immobiliària protagonitzada per Alain Chabat, i la psicotrónica ‘Fumer fait tousser’, sobre un grup de justiciers («uns Power Rangers francesos», en paraules de Sala) que passen junts uns dies de retir per reforçar la cohesió del grup abans de tornar a salvar el món.

Completa aquest primer trio de pesos pesants el britànic Peter Strickland, director de ‘Berberian Sound Studio’ i ‘In fabric’, que a la seva nova pel·lícula, ‘Flux gourmet’, barreja comèdia negra, escatologia, terror i gastronomia a partir de la història d’un col·lectiu d’artistes experimentals especialitzats a extreure sons de diversos aliments. «No la posarem a l’hora de dinar», aclareix Àngel Sala.

Talent femení

L’aposta de Sitges pel talent femení que en els últims anys està obrint noves vies en el cine fantàstic es mantindrà amb propostes com ‘Hatching’, el debut de la finlandesa Hanna Bergholm, un drama fantàstic teixit al voltant de l’aparició d’un estrany ou, i ‘Les cinq diables’, de la francesa Léa Mysius (guionista de l’última pel·lícula de Claire Denis, ‘Stars at noon’), que se centra en una noia dotada amb el poder de reproduir qualsevol olor. Més enllà de les pel·lícules de les diferents seccions, el festival reforçarà també el seu programa de promoció de les dones creadores Woman in Fan amb un concurs de curtmetratges-‘teasers’ que serveixin com a mostra d’una idea de llargmetratge de gènere fantàstic.

El 2022 tornaran a Sitges els morts menjavísceres (es recupera la tradicional Zombie Walk després de dos anys de restriccions per una infecció real com la pandèmia de covid), i, amb ells, arribarà la cinta de Michel Hazanavicius que va inaugurar l’última edició del festival de Cannes: ‘Coupez!’, el ‘remake’ francès de la japonesa ‘One cut of the dead’, un clàssic modern de la comèdia zombi que el 2018 va posar cap per avall les platees de l’Auditori i, molt especialment, del cine Prado.

Notícies relacionades

Parlant de cine oriental, el ‘thriller’ d’acció ‘made in Corea’ tornarà a la programació del festival amb la recuperació de la secció Òrbita i títols com ‘Hunt’, el debut després de les cambres de l’actor Lee Jung-jae (protagonista de la sèrie ‘El juego del calamar’), i ‘The rouncup’, de Lee Sang-yong, un nou vehicle per al carismàtic Ma Dong-seok.

I per acabar aquest primer aperitiu, Sitges presentarà ‘Unicorn Wars’, el nou llargmetratge d’animació del gallec Alberto Vázquez (guanyador del Goya amb ‘Psiconautas, los niños olovidados’), un al·legat antibel·licista que justament aquests dies està competint en la secció oficial del festival d’Annecy.