Estrena a Barcelona
Imanol Arias: «Interpretar Willy Lomán va suposar molta pressió, em vaig trencar»
El popular actor debuta al cèlebre teatre barceloní amb ‘Muerte de un viajante’, d’Arthur Miller, dirigida per Rubén Schuchmacher.

Imanol Arias, amb una dilatada carrera en cine i televisió, està disfrutant del seu retrobament amb el teatre. Des de fa uns anys ha reconnectat amb les taules amb obres com ‘El Coronel no tiene quien le escriba’. Ara debuta al Romea de Barcelona amb ‘Muerte de un viajante’, un clàssic d’Arthur Miller (EUA, 1915-2005) amb un repartiment on figuren el seu fill Joan Arias, Miguel Uribe, Fran Calvo, Cristina De Inza, Susana Garachana i Carlos Serrano-Clark.
«Passaré aquest baptisme emocional al Romea amb la tranquil·litat d’haver fet ja de Willy Lomán en 115 funcions», ha reconegut en roda de premsa l’actor que recalarà amb aquest drama durant tres setmanes al Romea, una de les sales de més solera de l’escena catalana. Ara se sent a gust a la pell del protagonista, però al principi li va costar a l’intèrpret basc de 66 anys. És un rol molt exigent que abans han assumit grans actors i la responsabilitat d’assumir el rol li va caure al damunt. «Quedava poc temps per a l’estrena al Teatre Arriaga de Bilbao, tenia molta pressió i em vaig trencar. Els metges em van posar cinc dies a dormir. Només després vaig poder tornar a assajar i preparar la peça», ha confessat.
Després d’haver-la interpretat en 115 funcions i haver-la estrenat amb èxit a Bilbao, ha pres la mesura a Willy Lomán, aquest antiheroi de 63 anys amb problemes a la feina i a casa. El muntatge, produït per Arias, compta amb una escenografia minimalista i grisa. Està dirigida per l’argentí Rubén Szuchmacher, mestre de Tolcachir i coetani de Veronese, a qui li agrada treballar «amb el mínim recurs de mentida i la veritat més gran de l’actor». El muntatge té un ritme gairebé cinematogràfic. Dura poc menys de dues hores. El text va a l’essència.
Tragèdia humana
Notícies relacionadesA l’obra hi ha una crítica al somni americà i al capitalisme. Temporalment transcorre en dues èpoques, 1928 just abans i després del Crac de Wall Street i 1948, després de la Segona Guerra Mundial. Però el més important per a Arias és la tragèdia humana del protagonista. «Miller fa una radiografia exacta del perfil de l’ésser humà. És cruelment real». Més enllà de la crítica al sistema treu a la llum les contradiccions d’un home de 63 anys, confús i fracassat com a pare.
«No dona un minut de respir a l’espectador», comenta De Inza, que encarna la dona d’Arias en la ficció. «És una obra vigent. Hem estat sis mesos a Madrid en temporada i ha vingut molta gent jove que no coneixia l’obra. Tots s’identificaven amb algú perquè el conflicte familiar perdura: fills que no s’entenen amb els seus pares, dones que no se senten escoltades...» La societat, en el fons, no ha canviat tant des de l’estrena de l’obra el 1949.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova