Concert
Alicia Keys, un àngel laboriós entre les ombres del Palau Sant Jordi
L’artista novaiorquesa va oferir un sofisticat espectacle en què va exhibir el seu caràcter vocal i els seus dots al piano combinant el material dels seus dos últims àlbums, ‘Alicia’ i ‘Keys’, i clàssics com el seu primer èxit, ‘Fallin’
Clàssica però moderna, sospirant per l’atemporalitat i alhora mirant de no despenjar-se de les tendències urbanes, així va passar aquest dijous Alicia Keys pel Palau Sant Jordi, amb la seva elegància, la seva veu càlida sense excessos i el seu espectacle amb un toc de sofisticació. Nocturnitat embolicada en seda cara i llums de somni, un cançoner extrallarg (una trentena de temes) i ella, delectant-se com a pianista, dona-orquestra i sinuós àngel cantaire, movent-se sigil·losament en un escenari amb tendència a la penombra.
La seva última obra, ‘Keys’, llançada l’hivern passat, va testificar la doble ànima amb una meitat conservadora i una altra de més audaç en termes d’arranjaments, ‘beats’ i duets. Al Sant Jordi (mitja entrada, 8.000 assistents segons l’organització; dilluns actuarà al madrileny Wizink Center), es va decantar pel registre més tradicional, si bé oberta a les discretes aventures: ‘Nat King Cole’, un tema nou que parla del cantant com unitat de mesura ‘unforgettable’, va obrir la sessió amb Keys arquejant la seva figura de manera majestuosa, a base de trip-hop dels noranta amb ecos de John Barry, siluetejada sobre un fons que evocava l’escorça terrestre.
Fill en escena
Aquesta Alicia Keys queda una mica lluny de la ‘piano woman’ acusada d’introvertida i avorrida dels vells temps. Va dominar la posada en escena, tot i que més com una presència encantada que com una diva, disfrutant de sonoritats vaporoses (‘You don’t know my name’), reggae de lentes gambades (‘Wasted energy’) i tractament pop amb traç electrònic (‘Time machine’). Per separar el primer bloc de cançons del segon, va treure a escena el seu fillet Egypt, d’11 anys, que ens va fer una aplicada demostració al piano que el món no necessitava.
Notícies relacionadesQuan va apostar pel teclat era fàcil esperar l’Alicia Keys més canònica, però no va ser exactament així. Bé per aquest ‘Is it insane’ amb ambientació retro filo-jazzística, i per la repesca d’‘Empire state of mind’, defensada des del petit escenari alternatiu. Però certes ocurrències electròniques, manejades per ella mateixa, com si estigués jugant, van portar caigudes de tensió en temes com ‘Only you’. Una Keys una mica dispersa, que va trobar el camí de tornada a casa de la mà d’una melodia tan solvent (que hauria pogut firmar Michael Jackson) com la de ‘Try sleeping with a broken heart’.
Els efluvis de ‘Fallin’
Recorregut, sobretot, el material tant de ‘Keys’ com del seu treball anterior, ‘Alicia’ (2020), arribava l’hora dels clàssics, i aquí va treure partit del número pop ‘Girl on fire’, de l’exercici a l’estil ‘singer-songwriter’ tradicional de ‘Superwoman’ i del qual va ser el seu primer ‘single’ i èxit, ‘Fallin’, fa 21 anys, quan acabava de fer els 20. Tornada compartida amb el públic, de quan Alicia Keys semblava mirar-se més aviat al mirall de Carole King o Roberta Flack, i una cua d’èxits que no va deixar de banda ‘If I ain’t got you’, recordant que ella, a la seva manera, sense els perfils dominadors o molt sexualitzats d’altres, ha deixat empremta com a consumada ‘hit maker’.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia