Crítica de música
Jane Birkin, emocionants retalls de vida al Teatre Grec
La cantant va commoure el públic en un recital de textura pop en el qual va fondre les cançons del seu últim disc, ‘Oh! Pardon tu dormais’, amb textos seus i músiques d’Étienne Daho, i els clàssics del seu sempre recordat ex, Serge Gainsbourg
Va tornar Jane Birkin aquest dimarts al Teatre Grec, escenari que fa 19 anys la va acollir en la seva majestuosa estrena barcelonina amb ‘Arabesque’. Certs episodis d’infortuni li han complicat la vida des d’aleshores (una leucèmia feliçment controlada, la mort de la seva filla Kate, l’ictus del setembre passat), però segueixen aquí el seu somriure hospitalari, els llargs agraïments que dispensa al final dels concerts i aquesta veu escassa però màgica amb què dona vida a un pentagrama que no es desenganxa del seu desaparegut ex, Serge Gainsbourg, a qui mai es cansarà de tornar.
Però Birkin va venir acompanyada del cançoner d’‘Oh! Pardon tu dormais’, el segon en el qual es prodiga com a lletrista (després d’‘Enfants d’hiver’, 2008), i que reflecteix una profitosa entesa amb Étienne Daho, autor de les músiques i director artístic de l’espectacle. Si la cançó francesa és reconeguda per posar el pes en la paraula, Daho representa la connivència del text amb la melodia suggerent i l’ambientació elaborada. Tot això, amb un accent pop, en contrast amb la fibra orquestral que la va envoltar en el Primavera Sound del 2018.
Rumb a Melody Nelson
Arquitectura elèctrica refinada, amb colorit tímbric i subtils ‘grooves’, jugant amb la mitologia a la peça d’obertura, incursió instrumental a ‘Je t’aime... moi non plus’ que ella, entrant en escena amb lentitud, va desviar cap a una altra peça de la mateixa època, ‘Jane B.’, abans d’introduir-se en les noves cançons. Aquí hi va haver el pop sumptuós de ‘Ces murs épais’, ‘Cigarettes (al·lusió a la Kate) i ‘Catch me if you can’. Estàtica, recolzant-se amb una mà al tamboret i transmetent certa fragilitat producte de la malaltia, continuava sent la mateixa Birkin precisa en la manera de dir els textos i d’entonar-los amb la seva lluminosa expressivitat.
Notícies relacionadesPer als degustadors de la llegenda, el tram més disfrutable el van posar els quatre temes centrals de l’àlbum ‘Histoire de Melody Nelson’ (1971), de la ‘Ballade’ a ‘L’hôtel particulier’, que va saludar amb un «merci, Serge» i mirant al cel. Una recreació exquisida, a la qual van seguir altres números amb la firma Gainsbourg, com ‘Di doo dah’ i el tendre ‘Ex fan des sixties’, en què, en el seu recorregut pels ídols perduts, va afegir David Bowie i Lou Reed. Encadenant bisos, Birkin va culminar la nit d’una manera inesperada, «una sorpresa per a Barcelona», furibund assalt al tema ‘Putain putain’, d’Arno, a cop de rock punky, que va trencar l’atmosfera encantada i amb el qual potser va alliberar tensions acumulades.
Nota editorial: EL PERIÓDICO no il·lustra aquesta crítica amb una fotografia de l’actuació de Jane Birkin al Teatre Grec perquè va considerar inacceptables les condicions imposades per l’artista als reporters gràfics.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia