Crònica
FiraTàrrega: sorpresa, emoció i discurs
Sota el lema «l’inesperat» i ja sense restriccions, el festival de referència de les arts del carrer s’expandeix amb un inabastable programa per a tots els gustos

Migdia a Ponent. El sol comença a picar sobre la carpa, on un grup d’espectadors fam cua per a un espectacle inèdit. Després de posar-se uns auriculars i deixar el mòbil en custòdia per evitar distraccions, els participants comencen a seguir una línia blanca caminant cap enrere. Amb la perspectiva del cranc el paisatge urbà cobra una nova dimensió, el cos reacciona amb inseguretat i l’omnipresent noció d’incertesa es torna també física. ‘Reverse’, de l’artista Johannes Bellinkx, és una d’aquestes experiències que només es troben a FiraTàrrega, on el carrer és l’escenari i el públic amb el seu moviment dona forma i sentit a l’obra.
Actualitzem: fa molts anys que FiraTàrrega va superar el clixé dels artistes amb xanques per a un públic «rastaflauta», si és que el tòpic mai va ser cert. Ara, companyies com Onírica Mecánica proposen experiències ecosostenibles de dramatúrgia digital, peces que l’espectador descarrega al seu telèfon i recrea en petits grups, sense grans escenografies ni desplegaments contaminants. En les arts del carrer, la ‘performance’ i la reflexió calmada estan desplaçant les grandiloqüents desfilades multitudinàries amb carrosses i pirotècnica, tot i que encara se’n veuen alguns com ‘Senta, a la deriva,’ versió itinerant del wagnerià ‘L’holandès errant’ de la companyia basca Hortzmuga teatroa.
«L’inesperat» és el lema d’una edició de FiraTàrrega que des de dijous i fins diumenge desplega 62 propostes alliberades per fi de les restriccions covid. La sorpresa es materialitza a cada racó del programa ‘on’, de l’‘off’ autogestionat i també en un conjunt d’accions secretes que no figuren a la graella. En una, la companyia Kamchàtka irromp amb un camió a la cèntrica plaça del Carme per celebrar els 15 anys del seu debut a Tàrrega i també que aquest any han guanyat un merescut Max. La gestualitat sense paraules i, sobretot, les seves icòniques maletes simbolitzen el permanent trànsit i la transformació dels plantejaments que ja no busquen tant treballar per a les masses com interactuar i mirar als ulls de cada espectador.
L’art de dormir
Passen alguns minuts de la una de la matinada. Dalt del parc de Sant Eloi corre un vent d’altiplà que refresca l’ambient. L’imprevisible Roger Bernat agafa el micro per explicar la ‘Dormifestació’ que, com el seu nom indica, es tracta d’una acció reivindicativa del poder curatiu del son, del dret a ser inactius. Mig centenar de persones amb sacs de dormir ocupen improvisades lliteres de campanya. La nit al ras també pot ser un espectacle. El dispositiu té més sentit després de maratonianes jornades amb llargs trajectes entre els 24 escenaris atomitzats per tota la població.
En un, la plaça de l’Àlbers, dos ballarins de la companyia interpreten una peça inèdita de Marcos Morau, director de La Veronal. Sí, per 10 euros es pot veure una coreografia d’uns dels directors més cobejats del moment, que no defrauda amb el seu ric llenguatge entre l’estranyesa i la convulsió. I de la consolidació a l’emergència, salta la llebre que tothom comenta: els debutants Col·lectiu Desasosiego. Amb ‘Un segundo bajo la arena’ es marquen una emotiva versió de ‘Bodas de sangre’ de Lorca: espera becketiana que acaba en celebració amb ball i brindis postpandèmia: ¡a la salut del contacte recuperat!
Donar vida
Quatre dies amb una ciutat convertida en teatre donen per molt. Per a la diversió musical de Sound de Secà, que els més joves disfruten entregats a mitjanit, però també per als discursos més elaborats. Carla Rovira firma una de les obres més punyents de l’edició. ‘Exit through the gift shop’ transforma el Museu Comarcal en un espectacle-exposició que posa la maternitat en el centre del discurs. ¿Fins a quin punt influeix la nostra lògica capitalista en la manera de concebre l’èxit o el fracàs d’un embaràs? A FiraTàrrega l’inesperat també passa per qüestionar-nos el nostre marc mental.
Destacats per aquest diumenge:
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Càrrecs públics ¿Què ha passat amb els consellers d’ERC sis mesos després del final del Govern d’Aragonès?
- MONEDES DIGITALS El robatori de criptomonedes més gran de la història: uns ‘hackers’ s’emporten 1.500 milions de dòlars del gegant Bybit
- Alto el foc a Gaza Hamàs completa l’alliberament dels ostatges israelians vius de la primera fase de la treva
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència