Cita cinèfila

Les 10 pel·lícules més esperades del Festival de Sant Sebastià 2022

  • Nando Salvà selecciona una desena de títols clau de la 70è edició de la gran cita cinematogràfica basca, que se celebra entre el 16 i el 24 de setembre

Les 10 pel·lícules més esperades del Festival de Sant Sebastià 2022

EPC

6
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Almenys durant els pròxims vuit dies, els plats forts de Sant Sebastià no són només als restaurants de la Parte Vieja. Entre la seva cerimònia d’inauguració, aquest divendres, i la seva entrega de premis, dissabte vinent, la 70a edició de Zinemaldia ofereix un menú cinematogràfic en el qual es combinen, autors que són vells coneguts de la mostra, nous talents en espera de consagrar-se, algunes de les pel·lícules espanyoles més esperades de la temporada i els premis honorífics a Juliette Binoche i David Cronenberg. Aquestes són algunes de les pel·lícules més destacades de la seva programació.

‘Modelo 77’, d’Alberto Rodríguez

Rodríguez manté un idil·li amb aquest festival: aquí va presentar la seva òpera prima, ‘El factor Pilgrim’, i tres de les seves pel·lícules posteriors –’7 vírgenes’, ‘La isla mínima’ i ’El hombre de las mil caras’– van ser premiades en categories interpretatives. L’esperat llargmetratge amb què el sevillà s’encarrega d’inaugurar la mostra se situa en l’any i a la presó barcelonina als quals el seu títol al·ludeix, i combina gèneres com el drama polític i la intriga carcerària per dramatitzar la convulsa història de COPEL, un grup de presos comuns que es van organitzar per lluitar pels seus drets després que l’amnistia del 1977, de la qual es van beneficiar els presos polítics, s’oblidés d’ells

‘Winter boy’, de Christophe Honoré

En el seu nou llargmetratge, el prolífic cineasta gal continua explorant assumptes omnipresents en la seva filmografia –en la qual destaquen ‘Mi madre’, ‘La belle personne’ i ‘Vivir deprisa, amar despacio’, entre altres títols–, com la família, la sexualitat i la mortalitat. El que el distingeix de tota aquesta obra prèvia és la seva càrrega autobiogràfica; per perfilar el jove que el protagonitza, un adolescent que queda sumit en la confusió i la ira bigòrnia ser colpejat per una tragèdia inesperada, el director es va inspirar en una versió passada de si mateix. En aquest sentit, no està de més esmentar que, així mateix, és només la segona de les seves 14 pel·lícules en què Honoré també participa com a actor.

‘La maternal’, de Pilar Palomero

El primer llargmetratge de Palomero, ‘Las niñas’, va triomfar al Festival de Màlaga el 2020 i a la gala dels premis Goya del 2021 al guanyar en quatre de les principals categories –pel·lícula, director novell, guió original i cinematografia–; té sentit, doncs, que el seu nou treball figuri entre els títols més esperats de la competició. En aquest, la saragossana explica la història d’una adolescent de 14 anys que es queda embarassada i, després de ser traslladada a una llar d’acollida, haurà d’aprendre a conviure amb altres joves en la seva mateixa situació i, per descomptat, què significa ser una bona mare..

‘The wonder’, de Sebastián Lelio

Lelio és un dels cineastes actuals que més interès han deixat al llarg de la seva carrera als personatges femenins, i en concret al tipus de dones les històries de les quals no solen ser tingudes en compte. En el seu nou treball, el director de ficcions com ‘Gloria’, ‘Desobediencia’ i ‘Una mujer fantástica’ posa la mirada en una monja del segle XIX contractada per investigar el cas d’una nena que no ha menjat res en quatre mesos, i a través d’ella aborda l’etern conflicte entre la ciència i la fe des d’una perspectiva nova.  

‘Los renglones torcidos de Dios’, d’Oriol Paulo

Adaptació a càrrec de Guillem Clua de la prestigiosa novel·la homònima publicada el 1979 per Torcuato Luca de Tena, la seva mera existència és digna d’admiració; al llarg dels anys, directors com Álex de la Iglesia i Paco Plaza han fracassat en el seu intent de convertir aquestes pàgines en imatges i sons. Centrada en una investigadora privada que s’interna en un hospital psiquiàtric per aclarir un cas en el qual treballa, ha sigut definida per Oriol Paulo com un encreuament entre ‘Shutter Island’, ‘Alguien voló sobre el nido del cuco’, ‘Corredor sin retorno’ i el cine de Claude Chabrol.

‘Sparta’, d’Ulrich Seidl

Protagonitzada per un professor de judo pedòfil, arriba a Sant Sebastià envoltada de polèmica. Segons afirma un article publicat recentment pel diari alemany ‘Der Spiegel’, durant el seu rodatge Seidl va posar en perill alguns dels actors, d’edats compreses entre 9 i 16 anys, a l’exposar-los a «alcoholisme, nuesa i violència sense oferir-los la preparació o el suport adequats». Entre els menors, presumptament, figuren un nen al qual s’hauria incitat a consumir alcohol mentre era acariciat per adults i un altre actor que hauria sigut filmat compartint una dutxa amb un adult que s’afaitava els genitals. Des de l’entorn del director austríac han negat qualsevol comportament inadequat durant la producció.

‘Sintiéndolo mucho’, de Fernando León de Aranoa

Només 12 mesos després de competir per la Concha d’Or amb la pel·lícula que li va acabar proporcionant ni més ni menys que sis premis Goya –pel·lícula, direcció, actor protagonista i guió original entre ells–, Leon de Aranoa presenta a Sant Sebastià un projecte en el qual ha treballat al llarg de 13 anys: un passeig de la mà de Joaquín Sabina a través del dia a dia del cantautor, dels seus assajos, les seves gires i el seu entorn. La pel·lícula compta amb música de Leiva, que no només és un altre bon amic de Sabina sinó que també ha col·laborat estretament amb ell en tasques de composició i producció.

‘Walk up’, de Hong Sangsoo

Vaca sagrada de la cinefília, Hong se les arregla per anar estrenant pel·lícules a un ritme endimoniat mantenint un nivell artístic altíssim en el procés. Només set mesos després de competir per l’Os d’Ord a la Berlinale amb ‘The Novelist’s Wife’, el coreà torna a aspirar a premi amb aquest retrat d’un director de cine que acudeix amb la seva filla, aspirant a dissenyadora d’interiors, a un edifici propietat d’un vell amic ja establert en el camp del disseny. Aquells que estiguin familiaritzats amb el cine de Hong es poden fer una idea extraordinàriament precisa sobre què esperar-ne.

‘Girasoles silvestres’, de Jaime Rosales

Notícies relacionades

Quatre anys després d’estrenar la que llavors va ser considerada la pel·lícula més accessible de la seva carrera, ‘Petra’, el director barceloní sembla tornar a mostrar la mateixa disposició a obrir-se al gran públic amb el seu nou llargmetratge, retrat d’una jove de 22 anys que tenen dos fills i el mal costum de relacionar-se amb homes que no li convenen. Es tracta de la segona de les pel·lícules de Rosales que competeix per la Concha d’Or; la primera, ‘Tiro en la cabeza’, li va proporcionar el Premi de la Crítica Internacional. 

‘Marlowe’, de Neil Jordan

Com el seu títol indica, la nova pel·lícula de l’irlandès Neil Jordan comparteix protagonista amb moltes de les novel·les de Raymond Chandler –entre les quals destaquen ‘El sueño eterno’, ‘Adiós, muñeca’ i ‘El largo adiós’–, tot i que en realitat no està basada en una d’elles. En aquesta ocasió el malgirbat detectiu privat és contractat per trobar l’examant d’una glamurosa hereva, filla d’una estrella de Hollywood, i no tarda a veure’s atrapat en una xarxa de mentides. Protagonitzada per Liam Neeson –és la seva pel·lícula 100–, serà l’encarregada de tancar el festival.