Festival de cine
Cronenberg: «Em fascina el costat destructiu de l’ésser humà»
El cineasta canadenc, un dels més extrems i pertorbadors que existeixen per la seva concepció del terror corporal, rep el premi Donostia en honor a la seva carrera

Un home perd la pell i les extremitats, i queda transformat en una mosca gegant. La mà d’un altre individu es converteix en una arma biomecànica intel·ligent. Una dona llepa la sang del seu nadó nounat. Un jove copula amb una cama, a través d’una cicatriu amb forma de vulva. Algú es treu una pistola de l’abdomen. Un cap humà explota en mil trossos en rigorós primer pla. Una filmografia plena d’imatges com aquestes ha convertit David Cronenberg en un dels cineastes més extrems i pertorbadors que existeixen. «El procés de civilització ens ha fet suprimir els nostres impulsos més depravats, i per això som capaços de reunir-nos sense matar-nos els uns als altres, però com a artista jo miro d’explorar aquest costat de l’ésser humà que és destructiu, i que em fascina», explica el cineasta canadenc al respecte d’aquest mètode creatiu, que justifica àmpliament el premi Donostia en honor a la seva carrera que el Festival de Sant Sebastià li concedeix aquest dimecres.
Cronenberg ha fet pel·lícules de terror al llarg de la major part d’una trajectòria professional de cinc dècades, però en el seu cine no hi ha cases encantades, ni vampirs o zombis, ni fantasmes o éssers endimoniats. Els monstres que ell concep sempre són inconfusiblement humans. La seva obra és l’epicentre d’un subgènere, conegut com a ‘body horror’ o terror corporal, fonamentat en la desintegració o la transformació de l’organisme per via clínica i en diàleg amb la sexualitat: a ‘Venen de dintre de...’ (1975), un doctor insereix en un grup de persones un paràsit que les dota d’un insaciable instint sexual i assassí; a ‘Ràbia’ (1977), una dona moribunda és sotmesa a una cirurgia experimental que la converteix en una cosa semblant a una vampira dotada d’un apèndix fàl·lic sota l’axil·la, i a les seves víctimes en bèsties homicides; a ‘Inseparables’ (1988), un ginecòleg dissenya i intenta utilitzar uns instruments quirúrgics aberrants sobre dones els sistemes reproductius de les quals considera mutants. A partir de premisses com aquestes, ell s’ha endinsat en qüestions existencials que gairebé cap altre artista s’ha atrevit mai a plantejar. «No tracto de provocar l’espectador», ha assegurat avui en el certamen donostiarra. «Intento portar-me a mi mateix al límit, i convido el públic que m’acompanyi. No soc com Hitchcock, que considerava els espectadors com marionetes per manipular. Amb el meu cine, tracto de trobar alguna veritat sobre mi mateix».
‘Crímenes del futuro’
Notícies relacionadesDesprés d’estrenar-se al festival de Cannes al maig i projectar-se avui a Sant Sebastià, el nou llargmetratge de Cronenberg arriba als cines espanyols aquest divendres vinent. ‘Crímenes del futuro’ imagina un demà en què les infeccions i el dolor físic han sigut erradicats, i a l’interior dels cossos de certes persones broten òrgans nous, considerats per alguns com una forma d’art, i en general funciona com a recopilatori de temes i motius visuals que recorren tot el seu cine. En una de les primeres escenes de la pel·lícula, un parell de braços mecànics cartilaginosos esquerden de dalt a baix el pit de Viggo Mortensen, que es manté ajagut dins un sarcòfag de textura similar a la del monstre d’‘Alien’ (1979), i comencen a burxar dins del seu cos mentre ell es delecta de plaer; en una altra, veiem com la boca d’una ballarina és cosida. «La cirurgia és el nou sexe», afirma algú en un altre moment.
Mentrestant, ‘Crímenes del futuro’ recull les inquietuds del seu autor sobre les grans corporacions, el canvi climàtic i altres obstacles per a la sostenibilitat del planeta. «Em preocupa que no siguem capaços de reparar els danys que hem causat al món», lamenta. Dit d’una altra manera, considera que no hi ha motius per a l’optimisme i, a jutjar pel que ha dit avui a Sant Sebastià, promet continuar demostrant-ho en pantalla gran. «Solia pensar que quan et donen un premi honorífic t’estan demanant que deixis de fer pel·lícules», ha comentat avui. «Ara m’adono que, al contrari, t’estan animant a seguir fent-les».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Atac a Berlín Ferit greu un turista espanyol apunyalat prop del monument de l’Holocaust
- CRÍTICA Amaia estrena gira i puja a un altre nivell
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Nations league Espanya remunta contra Bèlgica amb dos gols en l’afegit
- EL PARTIT DE MENDIZORROtZA L’Espanyol afronta un partit amb valor doble a Vitòria