El Liceu estrena ‘La gata perduda’, en què han participat mil veïns del Raval
La nova òpera, que s’estrena dimecres, porta la firma d’Arnau Tordera, líder de la banda Obeses

El projecte Opera Prima del barceloní Gran Teatre del Liceu comença a donar fruits. Concebut perquè cada tres anys s’estreni una òpera desenvolupada a través de processos comunitaris i d’inclusió social, el 5 i el 7 d’octubre pujarà a escena el primer títol, ‘La gata perduda’, amb música del cantautor Arnau Tordera i un llibret de la dramaturga Victoria Szpunberg sorgit de múltiples entrevistes realitzades a veïns del Raval. Sí, perquè aquesta gata es perd al popular i multicolor barri barceloní on, precisament, hi ha enclavat el coliseu líric. L’obra neix després de quatre anys de treball col·lectiu i en la seva concepció han participat unes mil persones, des de veïns fins a membres de més de 70 entitats socials, comptant amb la col·laboració de la Fundació Tot Raval i del Districte de Ciutat Vella.
Durant la presentació del projecte, que es va realitzar a l’escenari del Gran Teatre, el compositor va oferir una petita degustació de l’obra en la qual conviuen, segons va afirmar Tordera, des dels grans del gènere com Bizet, Puccini o Verdi a «ritmes urbans com la rumba catalana». Aquest és el tercer projecte líric del líder d’Obeses després de dedicar una opereta a sant Jordi i una òpera a Jacint Verdaguer.
Per al director del Liceu, Valentí Oviedo, aquesta obra trenca el mur que hi havia entre el coliseu i el barri. «S’ha dit que el diàleg entre el teatre i el Raval no era fluid. Ara hem desfet aquesta anomalia», va assegurar. Tot i que el llibret i la partitura tenen nom propi, els diferents aspectes del projecte, des de la dramatúrgia fins a la interpretació musical i coral –amb més de 300 participants–, sense oblidar el disseny d’escenografia i el vestuari, han tingut un origen comunitari. Ricard Soler Mallol firma la direcció d’escena i els vestits han sigut confeccionats per Dona Kolors i Top Manta, dos projectes socials del barri. Sota la batuta d’Alfons Reverté, l’orquestra estarà composta per músics del Conservatori del Liceu i del Taller de Músics, mentre que Cristina Colomer coordinarà les agrupacions corals d’aficionats que participaran en el muntatge. Miquel Àngel Raió firma els vídeos; Maria de la Cámara i Gabriel Paré, la il·luminació, i Tuixén Benet, les coreografies.
Notícies relacionadesL’obra, carregada de crítica social i que s’introdueix en els processos de gentrificació que viu el popular barri, neix d’una anècdota, del suposat robatori de la icònica escultura d’‘El gat’ de Botero ubicada a la rambla del Raval per part d’un especulador immobiliari. La trama, segons la llibretista, «gira entorn d’un fet inesperat que implica tot el barri», combinant fantasia i realitat. «El llibret compta amb recursos dramatúrgics que el teatre contemporani de vegades no contempla i que, en canvi, són més propis del gènere operístic», assegura Victoria Szpunberg.
Pau Armengol, Joan Sáez, Rocío Martínez, Marta Infante, Albert Casals, Óscar Peñarroya i Dianne Ico seran els solistes d’aquesta història que neix perquè el Liceu per fi pugui bategar al cor del seu barri.