Festival de Sitges
‘Huesera’: quan estar embarassada fa moltíssima por
La mexicana Michelle Garza Cervera presenta a Sitges ‘Huesera’, pel·lícula que confirma l’interès del terror actual per les històries de maternitat i embaràs
El romanç entre cine de terror i maternitat és longeu. La relació entre mares i fills (sobretot entre mares i filles) és l’essència o un dels temes principals de clàssics com ‘La llavor del diable’ (1968), ‘L’exorcista’ (1973) i ‘Carrie’ (1976). D’entre els assumptes relacionats amb la maternitat, n’hi ha un d’especialment atractiu per al cine de terror: l’embaràs. El potencial temàtic i iconogràfic d’una dona prenyada, de la seva panxa i dels seus canvis, és immens. De vegades les protagonistes d’aquests films estan embarassades però les seves històries no parlen específicament de la gestació. Són propostes que, més que referir-se a l’embaràs, l’utilitzen per accentuar la sensació d’amenaça (la vulnerabilitat davant el perill del cos que en porta un altre dins), perseguir el misteri i l’espant (¿què carrega aquesta dona al ventre?) o fer detonar temes col·laterals (del trauma més profund a la mutació física més juganera). Seria el cas, per exemple, d’Un lloc tranquil’ (2018), en la qual la protagonista ha de donar a llum en una banyera, sola i en silenci, perquè un monstre hipersensible al so no la descobreixi.
Prenyada i motor de malsons
Tanmateix, hi ha altres pel·lícules en les quals l’embaràs està en el centre, propostes que exploren específicament les pors associades al procés de gestació, pors que de vegades parteixen de l’interior del personatge (relacionades amb els seus canvis físics, psicològics o emocionals) i d’altres els provoca l’exterior: les construccions i les pressions socials. El cine de terror dels últims anys (també les sèries) ha donat nombroses mostres d’aquesta tendència –una tendència sobre la qual sol estar l’ombra del clàssic de Polanski– tant en propostes comercials com minoritàries. Aquí una petita mostra d’això: ‘Mother!’ (Darren Aronofsky, 2017), ‘Prevenge’ (Alice Lowe, 2016) o ‘Swallow’ (Carlo Mirabella-Davis, 2019). Aquest any, el festival de Sitges ofereix dues pel·lícules més en les quals l’embaràs és motor de malsons: la noruega ‘Nightmare’ (Kjersti Helen Rasmussen, 2022) i la mexicana ‘Huesera’ (2022). En aquesta última, la directora Michelle Garza Cervera no es refereix específicament a la gestació. L’embaràs de la seva protagonista (Natalia Solián) és el punt de partida d’una pel·lícula ‘queer’ que també parla de classe, dels mites (com presons o relats alliberadors), de salut mental i de diferents models de família. Però part important del relat té a veure amb la fragilitat de la protagonista davant el seu propi embaràs: fins i tot els seus ossos cruixen.
Notícies relacionadesL’interès del cine de terror actual per la maternitat i, concretament, per l’embaràs és evident. Hi ha pel·lícules sobre el tema i projectes en marxa; i són assumptes sobre els quals es treballa en laboratoris de guió i molt atractius per a les productores. És difícil trobar una explicació concreta, però potser té a veure amb la necessitat d’una nova generació de creadors, molts d’ells dones, d’aportar diferents visions de temes abordats tradicionalment des d’angles similars, de forma superficial o negats. Temes com la depressió durant i després de l’embaràs, la por de la transformació física i els dubtes sobre les construccions socials. A això últim, per exemple, es refereix Garza Cervera: «Una de les coses que em van portar a fer ‘Huesera’ és la preocupació que compartia amb les meves amigues entorn de la qüestió de la família nuclear. No és normal que a hores d’ara encara ens generi tanta por no seguir el rumb que ens han marcat». La protagonista de la seva pel·lícula es rebel·la socialment, cosa que implica un qüestionament molt estimulant d’assumptes com els models de família, els rols femenins i l’instint maternal.
«M’agrada molt ‘La llavor del diable’, és una pel·lícula importantíssima en la meva formació, però a ‘Huesera’ [que es pot veure aquest dijous a l’Auditori a les 10.30 hores i divendres al Prado a les 22.30] volia explicar el contrari. La pel·lícula de Polanski parla de la impossibilitat d’escapar-se de l’instint maternal, i jo volia dir l’oposat: que no és un instint, sinó una construcció social», explica Garza Cervera. Aquesta necessitat de buscar enfocaments renovats i més connectats amb el present (potser ‘Titane’, de Julia Ducournau, sigui l’exemple més radical) explicaria l’abundància de pel·lícules en les quals estar embarassada fa moltíssima por.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.