Estrenes de cine
Així ha tractat el cine i la televisió la tragèdia de Bataclan
A més d’‘Un año, una noche’, d’Isaki Lacuesta, que arriba aquest divendres als cines, l’atemptat a la sala parisenca el 2015 ha servit de base directa o inspiració soterrada per a almenys sis produccions més.

L’última pel·lícula d’Isaki Lacuesta i Isa Campo, ‘Un año, una noche’, reflexiona de forma molt particular sobre les repercussions i traumes individuals experimentats després d’un atemptat terrorista, en aquest cas l’atac a la sala parisenca Bataclan portat a terme per un grup d’Estat Islàmic el 13 de novembre del 2015. El film, que arriba aquest divendres als cines, es basa en el testimoni d’un dels supervivents espanyols, Ramón González, bolcat al llibre ‘Paz, amor y death metal’, però el treball de Lacuesta aprofundeix en elements diversos a partir d’un joc entre realitat, absència i imaginació. No és la primera vegada que, en cine o televisió, es reflexiona sobre aquells tràgics esdeveniments. A més d’‘Un año, una noche’, l’atemptat a la sala Bataclan ha servit de base directa o inspiració soterrada per a almenys sis produccions més.
La primera va ser ‘Bastille day’ (2016), finançada per Amazon Prime Video i Studiocanal, interpretada per Idris Elba i coneguda aquí com a ‘Asalto en París’. La seva estrena a França va ser la 13 de juliol del 2016, menys d’un any després dels atemptats, però malgrat certes similituds argumentals –tot i que és un ‘thriller’ una mica rocambolesc–, es tracta d’un projecte gestat el 2013 que, en el moment definitiu de la seva realització, va intentar en certa manera beneficiar-se d’aquestes similituds. Després de l’atemptat amb camió que es va produir a Niça el 14 de juliol del 2016, el film va ser retirat de les sales francesos.
Una situació semblant va experimentar ‘Objetivo: París’ (2015), pel·lícula de Nicolas Boukhrief la trama de la qual resultava premonitòria: acabada a finals del 2014, narra les peripècies d’un periodista francès d’origen musulmà que s’infiltra en un grup de joves islamistes que estan muntant una cèl·lula gihadista per atemptar en les artèries de París. Prevista la seva estrena per a inicis del 2015, es va cancel·lar a causa de diversos atemptats a la capital i els seus voltants. Es va posposar per al novembre d’aquell any, i va haver de tornar a cancel·lar-se a causa dels sagnants incidents al Bataclan i diversos bars i restaurants parisencs. A Espanya pot veure’s a Filmin.
En clau documental hi ha ‘13 de noviembre: Atentados en París’ (2018), minisèrie de tres episodis disponible a Netflix i creada per Gédéon Naudet, que el 2002 ja havia realitzat una pel·lícula sobre els atemptats de l’11/S del 2001 a Nova York, ‘9/11’, i el 2015 va mostrar les interioritats de la CIA a ‘Spymasters: CIA in the crosshairs’. El documental reviu els fets a partir d’entrevistes amb supervivents, bombers, policies i polítics.
Una de les aproximacions més interessants és la proposta a ‘Criminal’ (2019-2020), sèrie internacional creada per George Kay i Jim Field Smith i formada per quatre blocs independents. Tots els relats d’aquesta antologia s’esdevenen en una comissaria de policia i mostren la relació entre els detinguts i els agents que els interroguen. La part de cada país (el Regne Unit, França, Espanya i Alemanya) es divideix en tres interrogatoris diferents. El primer dels que s’esdevenen en una comissaria parisenca té com a protagonista una jove que assegura que estava junt amb el seu nòvio quan aquest va caure mort en l’atemptat, per la qual cosa ha cobrat una indemnització, però les proves que tenen els policies demostren que va arribar més tard al Bataclan.
‘Memorias de París’ (2022), l’estrena de les quals a Espanya està prevista el pròxim 11 de novembre, i ‘Violent delights’ (2022), en fase de postproducció, serien les últimes aportacions. Realitzada per Alice Winocour i protagonitzada per Virginie Efira i Benoît Magimel, la primera se centra en una dona atrapada en un bar parisenc durant un atemptat terrorista el mes de novembre. Respectant durant gairebé tot el metratge el seu punt de vista, el film mostra els intents per recuperar el que va tenir abans de la traumàtica experiència tres mesos després dels atemptats. La segona és una producció ‘indie’ de Taylor DeVoe sobre tres músics que arriben a París per començar una gira europea i es veuen immersos en l’atemptat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- Religió Mor Francesc, el papa que va arribar de «la fi del món» i que ha volgut portar l’Església al segle XXI
- A les portes de la catedral de Barcelona Devots del papa Francesc després de la seva mort: "No crec en Déu, però hi ha un abans i un després del seu papat"
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Una de cada 350 El Sant Jordi 2025 vendrà encara 25.000 roses catalanes: l’últim productor del Maresme es resisteix a abandonar
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí