Crítica de cine
‘Barbarian’: una festa del terror que et deixarà amb la boca oberta
La pel·lícula de Zach Cregger ocupa un espai que no té tant a veure amb les ínfules artístiques, metacinematogràfiques o al·legòriques del terror més autoral, sinó amb el mer gaudi i la creació d’una cosa sorprenent i diferent.
‘Barbarian’ ★★★★
Direcció Zach Cregger
Intèrprets Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long
Estrena 26 d’octubre del 2022 (Disney+)
Igual com passa amb les comèdies, sovint se li retreu al cine de terror la seva volença per la repetició de fórmules, l’explotació de recursos i de patrons utilitzats moltes vegades. Afortunadament, cada any trobem algunes peces que escapen als estereotips i que adquireixen una dimensió independent, ja sigui per la seva originalitat, pels riscos que prenen o per la seva capacitat per crear una nova dimensió dins del gènere. Fins i tot per la seva perícia a l’hora de reformular arquetips per crear una cosa nova. En aquest sentit, 2022 ha sigut un bon any dins del gènere en el seu vessant més autoral, i títols com ‘Nop’, de Jordan Peele, ‘Black phone’, de Scott Derrickson, ‘Men’, d’Alex Garland, i ‘X’, de Tu West, ho demostren. Però també n’hi ha altres, com ‘Barbarian’, que ocupenr un espai fonamental que no té tant a veure amb les ínfules artístiques, metacinematogràfiques o al·legòriques, sinó amb el mer gaudi a l’hora d’utilitzar les eines cinematogràfiques tradicionals per crear una peça diferent.
És una de les característiques que sorprenen de ‘Barbarian’, el fet que la pel·lícula vagi transformant-se en cadascuna de les seccions que la componen fins al punt que mai saps què passarà a continuació. Així, les expectatives es veuen alterades en cada moment perquè generen un cúmul de sorpreses que trenquen qualsevol indici de monotonia en la narració i la converteixen en una autèntica festa de girs inesperats en les quals no falta l’humor més negre i subversiu.
Així, el que comença com una nit incòmoda entre un home (Bill Skarsgård) i una dona (Georgina Campbell) que coincideixen en un apartament llogat a través d’Airbnb anirà passant per diferents etapes a partir del descobriment d’un soterrani i una entrada subterrània que els condueix a un espai d’horror que sembla haver-se quedat congelat en el temps.
El director Zach Cregger és capaç de crear imatges icòniques amb elements mínims, com una porta i una escala, i també sap trencar constantment la nostra capacitat d’anticipació i jugar amb els nivells de tensió i mal rotllo. ‘Barbarian’ se situa també com una interessant mostra de terror post Me Too a l’hora de parlar de les relacions entre homes i dones tant en el passat com en el present, i de com l’ombra del depredador misogin continua fent molta por.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.