Preocupa la campanya de Nadal
El col·lapse logístic segueix ofegant les llibreries catalanes
Entredos va prometre restablir la normalitat del seu servei a finals d’octubre, però llibreters i treballadors del sector denuncien que encara no ha millorat res
Des de finals d’estiu, el descontrol logístic d’una de les distribuïdores de llibres més grans d’Espanya, Entredos Logistics, ha deixat les prestatgeries de les llibreries catalanes una mica més buides. Hi ha un enorme embut en les comandes que alenteix (i en moltes ocasions impossibilita) els repartiments i que fa que alguns exemplars d’editorials, com Acantilado, Anagrama, Blackie Books i Grup Editor, no arribin als punts de venda.
El problema va començar amb la fusió de les distribuïdores Ágora i Les Punxes, que va donar origen a la nova Entredos. Una unió que es va efectuar amb la intenció d’enfortir el seu servei i que incloïa el trasllat del seu principal centre de treball a un nou magatzem de 25.000 metres quadrats situat a la Granada del Penedès, des d’on podrien efectuar una activitat conjunta. Ja estava previst que la mudança ocasionés un desajust puntual en el calendari d’entregues i les llibreries van quedar-ne advertides, però el que va començar com una anomalia que s’havia de resoldre abans de setembre han acabat sent mesos d’incertesa.
La companyia ja va reconèixer els seus errors d’organització al setembre i va comunicar als llibreters que prendrien mesures excepcionals i que incorporarien més personal per posar fi al desproveïment de llibres al més aviat possible. «Poder servir en terminis de 72 hores a l’octubre i arribar a les 24 al novembre»; aquesta va ser la nova previsió que Entredos va establir. Però aquestes dates ja han arribat i la normalitat logística encara és lluny de restablir-se.
«Ara ja ni preguntem quan se solucionarà tot això perquè ni des de l’empresa ho saben», explica, frustrat, Eric del Arco, llibreter a Documenta i president del Gremi de Llibreters de Catalunya. «Hem notat una certa millora en el cas de Les Punxes o almenys fa la sensació que intenten arreglar-ho, però amb Ágora tot continua bastant paralitzat. Tenen problemes amb la facturació, amb els servidors informàtics, amb el servei comercial...», explica Del Arco, que assegura que això ha provocat que moltes de les comandes que ell mateix ha encarregat no arribin mai a la seva botiga.
Pèrdues i desprestigi per al sector literari
Ágora sembla que és la que arrossega més dificultats i el seu baix rendiment no només afecta les llibreries, sinó tots els negocis literaris que depenen dels seus enviaments. Un exemple d’això és l’editorial Les Hores, que es dedica, entre altres coses, a traduir al català títols que al seu moment es van publicar en altres llengües. Operen molt freqüentment amb la distribuïdora i, si aquesta no envia els seus títols als establiments, perden oportunitats de venda davant la versió original. «M’he vist en la situació de treure un llibre, amb les despeses de creació i de promoció que això implica, i que els exemplars no arribin al punt de venda perquè no han sigut correctament distribuïts. Si un lector vol comprar la nostra edició en català i quan arriba a la botiga no la troba, és molt probable que acabi optant per comprar-la en castellà perquè no només vol tenir-lo ja, sinó que si a més pregunta quan podria rebre’l en el nostre format i la resposta és que ‘no se sap si arribarà’, no dubta a comprar el que té a mà. És una reacció normal, però per a nosaltres això té un impacte molt gran quant a ingressos mensuals», afirma Maria Sempere, responsable de l’editorial.
Un altre comercial del sector explica que, en el cas del seu negoci, ha hagut de suspendre per complet la relació amb la distribuïdora per culpa de la inestabilitat de la seva activitat. «Els llibres que arribaven no tenien res a veure amb els que demanava, venien sense albarans, les novetats les enviaven amb comptagotes... Al final, l’única opció que m’ha quedat per intentar donar a la gent els llibres que em demanen és sol·licitar-los a través de subdistribuïdores i, si no els tenen en estoc, ja ni els encarrego, perquè no hi ha cap garantia que els rebi. El problema no són només les vendes que perdo, sinó que dedico el meu temps a fer aquestes recerques internes i és un treball extra del qual potser després no trec cap benefici», assegura amb to crític.
Fora de Barcelona, el col·lapse és pitjor
Notícies relacionadesI per als qui no tenen accés a aquests altres recursos secundaris la situació és encara més radical. Fora de Barcelona, en ciutats i pobles més petits, la falta de llibres ha afectat els estudiants, que necessiten accedir a aquestes lectures perquè són part obligatòria del temari impartit a les escoles. El col·lapse de la cadena de subministrament ja ha repercutit en el pic de vendes que editorials i botigues solen experimentar amb l’inici del curs escolar i, veient que la situació continua estancada, els treballadors del sector comencen a témer també per un més que probable impacte negatiu en altres punts àlgids de la temporada. Gerard Caballero, de la llibreria Tram, situada a Valls, explica que «comença a preocupar la campanya de Nadal», i no només això, sinó també Sant Jordi, perquè veu que «el problema va per llarg».
Confessa que aquesta és precisament la pitjor part, la incertesa de no saber quan s’acabarà tot això. «Ágora era una de les meves distribuïdores principals i no rebo comandes seves des de juliol. Tot i així, ningú em dona cap explicació. Encara no sé quin és el motiu de tot aquest enrenou. Hi ha molta opacitat i, al final, som els llibreters i les llibreteres els qui donem la cara davant els clients disgustats. És un desprestigi per al nostre ofici i per al sector literari.»
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.