Festival Temporada Alta

Carla Rovira guanya el Torneig de dramatúrgia catalana

‘El canvi’, sobre la trobada de dues dones a qui per error han intercanviat els embrions, s’ha imposat a la final

Carla Rovira guanya el Torneig de dramatúrgia catalana

ACN

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Carla Rovira (‘Lamansi(pa)ment de les fúries’ i ‘Màtria’) s’ha impost a Xavi Buxeda a la final del Torneig de dramatúrgia catalana que el festival Temporada Alta organitza des de fa 12 anys i que compta amb el suport de la Fundació SAGE. La seva obra ‘El canvi’, sobre la trobada de dues dones a qui per error han intercanviat els embrions durant una fecundació ‘in vitro’ –interpretada per Yolanda Sey i Anna Alarcón en una lectura dramatitzada– s’ha imposat a ‘Ja ho deixarem escrit’, de Buxeda.

«Necessitava aquesta bona energia del premi», ha reconegut Rovira. ‘El canvi’ parla de dues maneres d’entendre la maternitat però també de racisme. L’obra, el punt de partida de la qual és un cas real, mostra com una dona blanca i una afrodescendent s’enfronten al fet que els seus nadons no són realment seus. Totes dues han gestat el fill d’una altra parella els embrions de la qual han sigut intercanviats per error. «L’obra contraposa dos conceptes de maternitat, dues maneres de veure-la totalment incompatibles».

«Necessitava aquesta bona energia del premi»

«El text sorgeix d’una investigació prèvia per al meu últim espectacle presentat a Fira Tàrrega, ‘Exit through the gift shop’, sobre l’èxit en els processos de gestació i en la maternitat», ha explicat Rovira. Als seus 40 anys, guanyar el torneig ha sigut una xut d’energia per a l’autora i directora que intenta tirar endavant amb la seva pròpia experiència com a mare. «La conciliació no existeix per a aquesta societat capitalista on la productivitat és obligatòria. Han passat 11 anys des que vaig deixar l’Institut del Teatre i en fa set que faig carrera en solitari. Però per als qui ens dediquem al món artístic tot és superfràgil. M’he arruïnat amb el meu últim vist a Tàrrega. Espero que pugui fer temporada a Barcelona però no és fàcil».

El públic de la Sala La Planeta ha decidit amb els seus vots i ha preferit l’obra de Rovira, qui, com és tradició, s’ha emportat un sopar a l’estrellat restaurant Celler de Can Roca com a premi. A més, les dues obres i els seus autors viatjaran a Buenos Aires per participar en el Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic. 

Amb aquesta final culmina una altra edició del Torneig i del festival Temporada Alta de Girona que impulsa la nova dramatúrgia amb aquesta singular competició realitzada sempre en dilluns, dia de descans al món del teatre. Vuit dramaturgs i dramaturgues s’han presentat en aquesta edició amb textos breus de màxim 40 minuts. Els finalistes han sigut els preferits del públic en aquesta edició en la qual també s’han donat a conèixer obres de Yaiza Berrocal, Víctor Borràs, David Mataró, Berta Prieto, Lola Rosales i Sergio Serrano.

Bona plataforma

Notícies relacionades

Aquest torneig teatral, una idea de l’autor Jordi Casanovas per potenciar la dramatúrgia catalana, s’ha convertit en plataforma per testar obres. D’allà han sortit, per exemple, obres d’èxit com ‘El crèdit’, de Jordi Galceran; ‘Smiley’, de Guillem Clua que ara arriba a la pantalla convertit en sèrie; ‘Losers’, de Marta Buchaca; ‘Red Pontiac’, de Pere Riera i ‘La nostra Champions particular’, de Cristina Clemente, entre d’altres.

D’altra banda, l’Institut Salvador Espriu amb el text ‘La trobada’, escrit per 15 alumnes de Batxillerat, ha guanyat la IV edició del Torneig de Dramatúrgia per a Instituts organitzat per la Fundació La Ciutat Invisible amb el suport de la Fundació Banc Sabadell. L’obra narra el retrobament d’una exparella que culmina amb en una situción d’abús sexual.