Guardons
El Teatro Real acapara els Premis Òpera XXI, els Goya de la lírica
El coliseu madrileny es va emportar els premis a la millor cantant femenina, al millor director musical i al millor director d’escena, mentre que el Liceu es va quedar sense cap guardó
La soprano Ausrine Stundyte, per la seva participació a ‘El ángel de fuego’ de Prokófiev del Teatro Real de Madrid, i el tenor de Jerez Ismael Jordi, per les seves actuacions a ‘Los Gavilanes’ del Teatro de la Zarzuela de Madrid, ‘Doña Francisquita’ del Palau de Les Arts de València i ‘Manon’ del Teatro Villamarta de Jerez, han sigut els solistes guanyadors de la cinquena convocatòria dels Premis Òpera XXI que distingeix els millors intèrprets, muntatges i iniciatives líriques, en aquest cas corresponents a la temporada 2021-2022.
El jurat convocat per l’associació que reuneix els 27 teatres, festivals i temporades estables d’òpera a Espanya compost per crítics i periodistes especialitzats de mitjans nacionals i europeus, més un representant d’Òpera Llatinoamèrica (ONADA), va atorgar dos reconeixements més al Real: els premis al millor director musical (Gustavo Gimeno) i d’escena (Calixto Bieito), tots dos també per ‘El ángel de fuego’.
Es dona la circumstància que en aquest cas no es va atorgar cap premi a l’activitat artística del Liceu de Barcelona. En canvi un artista assidu del Gran Teatre, el baríton català Carles Pachón, va guanyar el premi al millor cantant jove, però per la seva actuació a ‘La flauta mágica’ a l’Ópera de Oviedo.
A més, com a millor nova producció del curs passat es va premiar el muntatge de Francisco López de ‘Diálogos de carmelitas’ del Teatre Villamarta de Jerez en coproducció amb el Teatre Cervantes de Málaga.
‘Les Arts Volant’ del Palau de Les Arts de València, que porta la lírica de gira per pobles de l’interior de la regió, va ser reconeguda com a millor iniciativa en la divulgació de l’òpera, mentre que el premi al rescat patrimonial ha sigut per al Festival de Teatro Lírico Español de Oviedo que el 2023 celebrarà 30 anys de trajectòria.
El premi OLA a la millor nova producció llatinoamericana va ser per a l’òpera de nova creació ‘Patagonia’, de Sebastián Errázuriz, una coproducció del Teatro del Lago de Frutillar i el Teatro Biobío de Concepción (Xile).
Premis honorífics
A aquests guardons s’hi sumen els tres premis honorífics que es van designar a l’Asamblea de Ópera XXI reunida en la seva trobada semestral el 15 de desembre: el director i compositor Miguel Ángel Gómez Martínez per la seva trajectòria, el Teatro de la Zarzuela de Madrid pel seu compromís amb la lírica espanyola, i la Fundació Castell de Peralada com a millor iniciativa de mecenatge en reconeixement a la tasca filantròpica d’Isabel, Javier i Miguel Suqué Mateu, continuadors del llegat de la seva mare, Carmen Mateu, al capdavant de l’entitat.
Notícies relacionadesEls premiats rebran els seus reconeixements en una gala que es farà al Teatre Principal de Palma el 18 d’abril.
Els Premis Òpera XXI compten amb el suport de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (Inaem) del Ministeri de Cultura i Esport del Govern d’Espanya.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Shopping ¿Busques un smartwatch? Aquests són els millors amb descompte del Black Friday
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern