Crítica de cine
‘Broker’, d’Hirokazu Koreeda: una ‘road movie’ amb nadó
L’últim film de Koreeda, malgrat el que pugui semblar, no és un film sobre el tràfic de nounats ni res semblant. I tot i que instal·lada en el drama, no és una pel·lícula dramàtica, sinó un viatge de coneixement
‘Broker’ ★★★
Direcció Hirokazu Koreeda
Intèrprets Song Kan-ho, Bae Doona, Gang Dong-won
Estrena 21 de desembre del 2022
La primera frase que sentim a ‘Broker’ és la següent: «No tinguis un nadó si l’abandonaràs». Les primeres imatges del film pertanyen a una noia molt jove que, després de certs dubtes, abandona un nounat en un lloc en el qual pot llegir-se caixa de nadons. Dues dones l’observen des d’un cotxe i, a partir d’aquest moment, seguiran tots els seus moviments. També entra en escena un policia. Després sabrem que els dos homes que s’han quedat amb el nen es dediquen a vendre nadons als millors postors. Però el relat vira de seguida cap a una altra direcció, i no estem fent un espòiler: la jove mare coneix els dos individus, aquests es defensen argumentant que sempre busquen el millor per als nadons abandonats i, sense pausa ni cap interludi, els tres fan junts un viatge d’absolut coneixement a la recerca dels pares més idonis per al petit.
Notícies relacionadesPerò ‘Broker’ no va de tràfic de nounats ni res semblant. Hirokazu Koreeda, el seu director, no moralitza sobre la conducta dels uns –que guanyen de 4 a 10 milions de wons sud-coreans en la ‘venda’ de cada nen– ni de l’altra, la mare que no hauria d’haver tingut un fill si l’abandona per després, en una pirueta menys dramàtica del que sembla, intentar recuperar-lo. De fet, tot i que instal·lada en el drama, ‘Broker’ no és exactament una pel·lícula dramàtica. En tot cas, i això ja és habitual en el cineasta nipó, l’absència de prejudicis a l’encarar una història com aquesta xoca amb un excés de sensibilitat, molt perillosa quan pot convertir-se en sensibleria.
Koreeda és el més internacional dels directors japonesos i encara s’està internacionalitzant més. El seu anterior film, ‘La verdad’, el va rodar a França amb Juliette Binoche, Catherine Deneuve i Ethan Hawke, i ‘Broker’ és una producció sud-coreana protagonitzada per tres estrelles d’aquesta cinematografia, Song Kan-ho (‘Paràsits’), Bae Doona (‘The host’) i Gang Dong-won (‘Península’). Ell, a la seva manera, explorant similars sentiments en territoris variats, continua fent també els seus viatges de coneixement.