Temporada de premis
Els Globus d’Or tornen a la recerca de la redempció
Hollywood, amoïnat pel declivi en sales, dona una altra oportunitat als problemàtics premis d’una associació modernitzada
El còmic negre Jerrod Carmichael presenta aquest dimarts la gala televisada, que pretén recuperar estrelles i diversió
El cine, com la vida, està ple d’històries emocionants de segones oportunitats. També, de suspens i d’espectacle. El retorn aquest dimarts dels Globus d’Or uneix tots aquests elements, i més. Els premis de cine i televisió més vilipendiats, amb motiu, retornen després de la travessia del desert que es va iniciar fa dos anys, quan just abans de la 78a edició el diari ‘Los Angeles Times’ va exposar de manera cristal·lina els nombrosos i variats problemes que assolaven l’Associació de la Premsa Estrangera de Hollywood (HFPA per les seves sigles en anglès). I després d’un any de boicot i ostracisme forçós, reformes i canvis, la 80a edició arriba a la recerca de redempció.
La indústria de Hollywood, esgotada pel declivi d’assistència a les sales fins i tot quan al darrere i al davant de la càmera hi ha noms de pes com els de Steven Spielberg o Cate Blanchett, sembla disposada a donar-los una oportunitat, conscient que els Globus han sigut sempre i sobretot una eina de publicitat i mercadotècnia. I tot i que hi continua havent incertesa sobre quanta presència de l’‘star-system’ tornarà a reunir-se al Beverly Hilton (amb absències ja anunciades com la de Brendan Fraser, nominat per ‘La ballena’ i que fa anys va acusar un directiu de la HFPA de tocar-lo inapropiadament), s’anticipa la tornada del glamur i la festa en una gala en què ja han confirmat la seva presència presentadors com Quentin Tarantino i Ana de Armas, una de les actrius nominades, així com Eddie Murphy i Ryan Murphy, que acceptaran premis honorífics.
Enfrontada a l’enfonsament generalitzat de les audiències d’aquest tipus de retransmissions de premis, i amb els seus propis números delmats (va passar de 17 milions d’espectadors abans de la pandèmia a set el 2021), la gala torna a la televisió, tot i que l’NBC, que fins ara solia firmar contractes per una dècada, només s’ha compromès de moment a emetre-la aquest any. I s’ha elegit com a mestre de cerimònies el còmic negre Jerrod Carmichael, que va tenir un programa entre el 2015 i el 2017 justament a l’NBC, però no és un nom que arrossegui masses, tot i que s’ha guanyat lloances i reconeixements com un Emmy pel seu especial d’HBO ‘Rothaniel’, en el qual va sortir de l’armari.
Nominats i favorits
Per intentar assegurar-se la recuperació els Globus han apostat en les seves nominacions aquest any per la seva fórmula habitual. Entre els candidats elegits a la categoria de millor pel·lícula, per exemple, no han oblidat tant en drama com en comèdia o musical els grans ‘blockbusters’, com ‘Avatar: el sentido del agua’ o ‘Top Gun: Maverick’, combinant-los amb altres superproduccions com ‘Elvis’ i ‘Babylon’, títols de prestigi com ‘Los Fabelman’ d’Spielberg, entre els principals favorits; ‘Todo a la vez en todas partes’, un dels fenòmens de l’any, o favorites de la temporada de premis com ‘Almas en pena de Inisherin’ (la pel·lícula amb més nominacions: vuit) o la premiada a Cannes ‘El triángulo de la tristeza’.
En televisió la combinació és similar i no falten entre els nominats títols com ‘Colegio Abbott’, ‘Severance’, ‘La casa del dragón’, ‘The Crown’ o la segona temporada de ‘The White Lotus’. Tampoc són absents entre els candidats noms habituals en premis de la petita pantalla com els de Bob Odenkirk (‘Better call Saul’) i Zendaya (‘Euphoria’).
Canvis
Més enllà de mirar d’atraure ‘star power’ i amb aquest, audiències, l’aposta de la HFPA és mirar de convèncer Hollywood i el món que s’ha rehabilitat, o almenys que està en un seriós intent d’aconseguir-ho. Després de les denúncies de falta de diversitat a les seves files el grup de 96 membres (incloent emèrits) va incloure entre 21 nous membres 6 periodistes negres. I per decidir els Globus ha comptat amb 103 vots internacionals (tot i que aquests votants no són membres), cosa que dispara els percentatges d’inclusivitat. Segons el mateix grup, ara el 52% dels votants són dones i gairebé el mateix percentatge és «racial i ètnicament divers».
L’organització, a més, ha fet una profunda reestructuració formal i, almenys sobre el paper, ètica. A l’estiu va vendre els Globus a Todd Boehly, el multimilionari financer que és copropietari dels Dodgers de beisbol i del Chelsea de futbol. Aquest ha presentat un pla, pendent de l’aprovació de les autoritats californianes, pel qual l’organització deixarà de ser sense ànim de lucre, estatus que només es mantindrà per als programes benèfics i de filantropia de la HFPA.
Els membres del grup ara són contractats (amb un sou de 75.000 dòlars a l’any i prestacions com assegurança mèdica i dental). I a més es regeixen per noves regles. Han acabat les rodes de premsa exclusives que tenien amb els «talents»; estan sotmesos a un nou codi de conducta; tenen prohibit acceptar regals i límits en els viatges; han de passar un curs obligatori de sensibilització sobre assetjament sexual, raça i orientació sexual i poden realitzar denúncies en una línia telefònica de què s’encarreguen dos bufets d’advocats independents.
La utilitat d’aquestes transformacions encara s’ha de demostrar. Hi ha qui creu que la nova estructuració crea nous conflictes d’interès i el milionari Boehly, per exemple, és també propietari de la productora de la gala televisiva i té participacions en l’hotel Beverly Hilton, en les publicacions de la indústria ‘Variety’ i ‘The Hollywood Reporter’ i en la distribuïdora independent A24 (responsable de ‘Todo a la vez en todas partes’, que ha aconseguit sis nominacions).
Els Globus, no obstant, volen provar-se transformats i, de nou, rellevants. I la gala d’aquest diumenge pot llegir-se, com ha fet ‘The Hollywood Reporter’, com la seva audició.