El futur de l’escenari ‘boutique’
El Festival de Pedralbes alerta que perilla la pròxima edició
La mostra apunta a la paràlisi administrativa practicada per la Generalitat, que no li dona llum verda i la remet a un concurs públic que se celebrarà a finals de març, tot just dos mesos abans de les dates en què hauria d’arrencar la programació
El Festival de Pedralbes hauria d’inaugurar d’aquí només 5 mesos l’11a edició, però no hi pot comptar perquè no té el vistiplau del propietari del palau i els jardins, la Generalitat, que preveu adjudicar l’organització de la mostra a través d’un concurs, previst per a molt poc abans que arrenqui, finals de març, al·legant que s’ha presentat una altra promotora per pugnar-hi. Una situació d’aroma familiar, que ja es va donar l’any passat (quan la gestió de l’espai corresponia a l’ajuntament) i que la promotora Concert Studio denuncia perquè l’impedeix treballar amb la necessària seguretat i poder tancar la contractació dels artistes.
A causa d’aquesta inseguretat, en un moment en què hauria de tenir la programació tancada i segellada (sobretot, els noms internacionals, que planifiquen les gires amb molta antelació), Concert Studio llança un crit d’alarma: el Festival de Pedralbes «està en perill», n’adverteix el director, Martín Pérez. «Trobar 30 artistes d’alt nivell requereix molt de temps. Fa un any que els mànagers estan tancant dates», explica. «He tingut oportunitats d’enviar ofertes per a artistes com Bob Dylan, Cat Stevens, Rod Stewart i molts més, però no he pogut fer-les perquè no sé si puc fer el festival. Per això, aquests artistes poden optar per anar-se’n a Sant Sebastià, a Lisboa o a qualsevol altra ciutat». Quan parlem d’estrelles d’aquest calibre, contractar significa abonar amb temps el 50% del caixet (i l’altre 50% s’haurà de pagar tot i que el festival se suspengui), a part que està en joc el crèdit del promotor. «Si falles a un artista, ja no treballaràs més amb ell».
Temps per a la promoció
L’escenari actual ens remunta a un any enrere. Llavors, el procés de licitació es va resoldre a favor de Concert Studio perquè, a l’hora de la veritat, la promotora que el va forçar in extremis no es va presentar i no va arribar a transcendir-ne la identitat. Igual com llavors, es desconeix de quina empresa es tracta, perquè l’administració (ara és la direcció general de Patrimoni, de la conselleria d’Economia, de què, des de fa només unes setmanes, depèn Pedralbes; fins ara era Presidència) manté la política de confidencialitat.
Des de Concert Studio s’insisteix en la impossibilitat material, molt òbvia, d’organitzar un festival com Pedralbes només dos mesos abans de la inauguració (en el cas que guanyi el concurs),i ja no només per la contractació artística, sinó també per tota mena de qüestions logístiques i de producció. I, tan o més important, per activar la promoció i tenir temps de vendre les entrades (més de 100.000 en l’edició del 2022). «Ja he perdut la campanya de Nadal», lamenta Martín Pérez, al·ludint a un moment de l’any crucial per despatxar localitats.
Compromís del Govern
El director recorda, una vegada més, que disposa d’un document firmat el 2019 per la llavors secretària general de Presidència, Meritxell Masó (en temps de Quim Torra), segons el qual la Generalitat atorga l’organització a Concert Studio per un període de 5 anys, a comptar a partir del 2021, quan expirés el conveni vigent. Martín Pérez sempre ha donat per fet «que la Generalitat compleix els seus compromisos», i vol creure que aquest principi es manté malgrat els eventuals canvis de sigles en el Govern. Anuncia que, si el concurs continua vigent, acudirà als tribunals. «¿Què puc fer sinó?».
Notícies relacionadesVeient aquest panorama, Pérez demana «diàleg» amb l’administració. «Fa un any i mig que miro d’arribar a un acord com sigui, i el temps s’esgota. Encara podem salvar el festival d’aquest any, però cada dia que passa es fa més i més difícil. El temps és or». Si el concurs del març es desconvoqués, Concert Studio «remouria cel i terra» per mirar de caçar els artistes que en aquest moment no pot oferir. Entre ells hi figuren també Iggy Pop, Sting i Norah Jones, contractats a través de Gay Mercader, promotor que, en conversa amb aquest diari, es mostra indignat. «Em recorda l’època franquista, quan jo començava en aquesta professió», apunta amb rotunditat, atònit davant les dificultats administratives que ha d’afrontar aquest festival.
Tot i que Martín Pérez es pregunta per què Pedralbes s’hauria de sotmetre a un concurs pel fet d’operar en un recinte públic («ja que tots els festivals es fan en llocs públics»), s’avé a presentar-se en el que es pogués fer al terme del quinquenni acordat al seu dia amb la Generalitat; això és, de cara a l’edició del 2027. Però, ara com ara, la prioritat és més urgent. «Arribem a un acord i salvem el 2023».
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia