La pugna pel cobejat festival ‘boutique’
La batalla final pel festival de Pedralbes: qui és qui en la lluita
La promotora creadora i organitzadora de la mostra, Concert Studio, s’enfronta a tres promotores més, Doctor Music, Clipper’s Live i Proactiv, en el concurs convocat per la Generalitat per poder fer ús dels jardins en els pròxims tres estius
La ‘subhasta’ de Pedralbes: els criteris que decidiran qui l’organitzarà
L’anunciat concurs públic per adjudicar l’organització del Festival Jardins de Pedralbes va camí del desenllaç: l’11 de febrer va expirar el termini per presentar les ofertes i la setmana que ve, els dies 20 i 23, s’obriran els sobres amb les diverses propostes. Qui obtingui una nota final més alta partint dels criteris marcats per la Generalitat s’emportarà la gestió de la mostra en els tres pròxims estius.
Punt d’inflexió per a un culebró que cueja des del 2020, i que el 2022 va guanyar temps, un any, quan la licitació de l’ajuntament es va resoldre a favor de Concert Studio (la promotora creadora del festival) per incompareixença del contrincant (l’existència del qual havia forçat el concurs). Ara és la nova propietària dels jardins, la Generalitat, la que ha imposat aquest nou procés al registrar fins a tres ofertes. Les seves identitats s’han fet públiques, per a sorpresa del sector, que ja que es confiava en la confidencialitat: Clipper’s Live, Doctor Music i Proactiv.
A tot això, Martín Pérez (Concert Studio) fa valer el document firmat per Presidència, en temps de Quim Torra, segons el qual la Generalitat atorga Pedralbes a Concert Studio durant cinc anys. Pérez va advertir dies enrere que pensava cursar una demanda contra la Generalitat si s’incomplís l’acord. «És l’última cosa que m’agradaria fer», apuntava aquest dimarts a aquest diari.
¿A quins criteris obeeix la selecció? 50 dels 100 punts corresponen, simplement i planerament, als diners que cada empresa posi sobre la taula. El cànon pels tres anys és de 458.055 euros, «millorable a l’alça», diu la convocatòria, així que qui ofereixi la suma més alta s’emportarà el màxim de 50 punts. Els altres 50 apunten al tipus de programació musical, i allà destaquen els 10 punts relatius als artistes residents a Catalunya, 10 més per als que cantin en català i els 5 derivats del nombre d’artistes femenines.
El guanyador haurà d’organitzar l’edició d’aquest any en un temps rècord, menys de quatre mesos, poc compatible amb les agendes de les estrelles musicals. Un desafiament al qual assistirem expectants. Passem revista a les quatre empreses que hi opten.
1) Concert Studio
L’inventor del festival amb 10 anys de rodatge
Aquesta promotora va inventar el Festival de Pedralbes el 2013 i ara aspira a la continuïtat després de deu edicions (comptant la de Fes Pedralbes, en petit format, el 2020). Concert la va crear el 1997 Martín Pérez després de la seva experiència internacional amb Los Tres Tenores, uns dels quals, Josep Carreras, el va acompanyar poc després en la creació del Festival del Mil·lenni. El 2000, atenent la proposta d’Arcadi Calzada (Caixa Girona), va crear el Festival Jardins de Cap Roig, que va portar artistes com Liza Minnelli, Diana Ross i Bob Dylan i que el 2011, ja sota el paraigua de La Caixa, va passar a ser gestionat per Clipper’s Live. A Pedralbes, Concert Studio va traslladar a Barcelona la noció de festival ‘boutique’, de cicle, a l’estiu i a l’aire lliure, amb atenció a la restauració, combinant grans figures internacionals i autòctones, i obrint petits escenaris per a talents en desenvolupament. Han passat per la mostra figures com Crosby, Stills & Nash, Paolo Conte, Bob Dylan, Mariah Carey i Rufus Wainwright. Concert Studio organitza les gires per Espanya d’André Rieu, i el 2021 va crear el Cerdanya Music Festival.
2) Doctor Music
Quatre dècades portant els gegants del pop-rock
Doctor Music, que s’ha presentat al concurs amb el nom de la seva societat limitada, Big Tours, és la promotora més veterana de les quatre, creada el 1982 i organitzadora dels concerts a Espanya de molts dels grans del pop-rock: de Bruce Springsteen a U2 (els dos fidels des de 1992), passant per Depeche Mode, Paul McCartney, Bon Jovi, REM i Nick Cave, així com el ja desapareguts Dire Straits, Pink Floyd, Michael Jackson i Whitney Houston.
Al capdavant hi ha Neosala, promotor vocacional des dels 14 anys (muntava concerts a la sala d’actes de l’escola) que un dia es va veure amb forces per desafiar el tòtem Gay Mercader. Entre les seves gestes, les dobles nits de Springsteen (2008) i U2 (2009) al Camp Nou. Va ser pioner de les mostres en gran amb el Doctor Music Festival, que entre 1996 i 1998 va portar al Pirineu David Bowie, Lou Reed i Bob Dylan.
Participada en un 63,5%, des del 2018, per l’empresa alemanya CTS Eventim, el seu interès en Pedralbes revela un ànim per cobrir noves àrees en el ‘show business’. Avesada als macroconcerts, aquest any porta a Barcelona Springsteen, Robbie Williams i Måneskin.
3) Clipper’s Live
Rival històric i organitzador de Cap Roig
Tot i que Clipper’s Live va entrar en escena amb l’organització de Cap Roig (rellevant Concert Studio el 2012), la seva matriu, Clipper’s, és un gegant històric de la gestió dels drets editorials. Empresa creada el 1952 per Julio Guiu Clara, heretada pel seu fill, Julio Guiu Arbeloa, i actualment presidida pel seu net, Juli Guiu Marquina, té al seu catàleg llegendes com els Beatles, Paul Simon i Pink Floyd.
En el camp de la música en viu, Clipper’s Live va anunciar al seu dia que desitjava prioritzar a Cap Roig cert rejoveniment del perfil artístic i de públic. El festival ha combinat alguns tòtems (Elton John, Mark Knopfler, Tony Bennett amb Lady Gaga) amb nombrosos ídols pop moderns, molts de l’àrea hispana: Alejandro Sanz, Maluma, Sebastián Yatra.
La promotora de Juli Guiu, actual vicepresident del Barça (impulsor de l’acord amb Spotify), va crear dos festivals ara congelats, el Room i el Polo, i està a càrrec de tres més, Summerfest Cerdanya, Suite Festival i el Festival de Cambrils. Clipper’s porta també el ‘management’ d’artistes com Antonio Orozco, Cepeda i Kiki Morente.
4) Proactiv
Amb experiència en l’espectacle familiar
Notícies relacionadesDavant l’experiència àmplia en concerts pop-rock de les altres empreses, Proactiv aporta un perfil diferent, el d’una promotora decantada pels esdeveniments d’entreteniment de caire familiar. Això inclou un historial d’espectacles que va dels muntatges simfònics entorn de la música de les pel·lícules de Harry Potter o de ‘La guerra de les galàxies’, a ‘Disney on Ice’ i els xous de ‘Peppa Pig en viu’.
Proactiv s’ha introduït en àmbits com l’art, amb l’exposició internacional itinerant ‘Meet Vincent van Gogh’, que va recalar a Madrid, i les manifestacions esportives, com les gires dels Harlem Globetrotters i les competicions de ‘windsurf’ a cobert, en locals com el Palau Sant Jordi. Més recent és el seu espectacle ‘L’univers de la llum’, desplegat durant les dates nadalenques al recinte modernista de l’Hospital de Sant Pau. En l’àmbit dels concerts, va muntar el recital de Plácido Domingo al Palau Sant Jordi el 1995 i, més recentment, la gira de Stay Homas el 2020-2021. Per a aquest any té en cartera les visites d’Andrea Bocelli (Madrid) i del grup alemany Tokio Hotel (Barcelona).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.