Art
El Macba dona veu a les històries silenciades de la mà de la marroquina Bouchra Khalili
‘Entre cercles i constel·lacions’ recull els projectes de l’artista marroquina establerta a Berlín dels últims 10 anys
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona ha presentat l’exposició ‘Entre cercles i constel·lacions’ de l’artista Bouchra Khalili, que recull els seus projectes dels últims 10 anys, un ‘corpus’ fet a base de pel·lícules, vídeos, instal·lacions i material documental. A través de les seves obres, Khalili transmet la memòria de comunitats que han sigut silenciades i no reconegudes. «Convida l’espectador a fer-se preguntes sobre els processos de construcció de la història i els sistemes de poder», explica la directora del Macba i comissaria de la mostra, Elvira Dyangani Ose.
Khalili ha concebut l’exposició com una «constel·lació» en la qual les obres es connecten a través de reflexions sobre la pertinença, les comunitats invisibilitzades i sobre el llenguatge i la tradició oral com a eina per a la producció de la història en la seva formulació postcolonial. Així mateix, la performitat i el teatre es representen com una manera de protesta i de reivindicació.
El títol de la mostra, ‘Entre cercles i constel·lacions’, fa referència a dos conceptes. El «cercle» recupera una tradició del Marroc anomenada «al-Halqa», que consisteix a presentar relats orals en els espais públics, en els quals els espectadors feien un cercle al voltant. De la mateixa manera, aquesta exposició convida els assistents a ser testimonis d’aquestes lluites i trobades, a través d’una superposició de narratives que Khalili desperta a les seves obres. «El que m’ha inspirat en la meva pràctica és qüestionar-ho tot. A la meva obra trobareu preguntes», ha comentat Khalili.
Notícies relacionadesLa comissària de l’exposició, Hiuwai Chu, ha volgut destacar dues obres d’‘Entre cercles i constel·lacions’. L’exposició s’obre amb «The Tempest Society (2017)», un vídeo que presenta tres joves atenesos que parteixen del llegat del grup de teatre parisenc Al Assifa, actiu entre 1972 i 1978, integrat per membres MTA i estudiants francesos que es van enfrontar diàriament a la desigualtat i el racisme. I culmina amb l’obra «The Circle» (2023), que tanca la investigació iniciada amb The Tempest Society entorn de l’MTA i els seus grups de teatre i l’activitat dels quals va acabar amb la candidatura d’un membre d’Al Assifa a les eleccions presidencials franceses de 1974, en un exercici de visibilització que proposava traspassar els límits de l’estètica teatral per obtenir una representació sociopolítica.
Chu també ha esmentat el treball del músic Youcef Rocé Kaminsky, que es troba a les últimes sales de l’exposició. Una «constel·lació històrica» que es reflecteix a través de la música amb caràtules d’àlbums pertanyents a la col·lecció d’aquest artista.