Captar nova audiència
Els ‘influencers’, l’imant per atraure el públic jove a la televisió
Laia Oli, Esty Quesada, Juliana Canet i Inés Hernand són algunes de les cares que han passat de les xarxes als programes
La televisió assaja estratègies per seduir l’audiència més jove
Una de les estratègies més útils de les cadenes de televisió tradicionals per atraure el públic jove és fitxar per als seus programes gent que parli el seu mateix idioma. És a dir, que comentin els temes que més els interessen. I, per descomptat, els ‘influencers’ i youtubers són entre els primers de la llista. TV-3 és la que més ha recorregut a aquest recurs, però la resta tampoc s’ha quedat al marge. Aquí tenim alguns exemples de com les teles de tota la vida s’ha posat les piles i han apostat per cares que atraguin els adolescents i joves.
Laia Oli
La youtubera i ‘tiktoker’ catalana, que compta amb més d’un milió de seguidors a les xarxes socials, es va fer famosa fent vídeos sobre maquillatge i moda, als quals després va anar sumant reptes, ‘covers’, ASMR i provant videojocs... Ha publicat el llibre ‘El diario secreto de Laia Oli’ i, des de principis de gener, presenta al nou SX3 ‘InfluenX3r’, el concurs per descobrir i impulsar joves creadors de contingut en català.
David its Me
El seu nom real és David Rodríguez, però a les xarxes (Youtube, TikTok, Instagram...) se’l coneix com a David its Me. Aquest jove nascut a Sant Hipòlit de Voltregà el 2004 presenta, des de l’octubre, el nou programa diari del SX3 ‘Ràndom’ amb Maria Bouabdellah, amb qui ha format també tàndem al capdavant de la retransmissió de la cavalcada de Reis a TV-3. Abans va ser al programa de ràdio ‘Kids’, que s’emet a través d’iCat, i a ‘Top or fail’, del Super3. Ha llançat cançons i ha publicat el llibre ‘Sense filtres i en mode avió’.
Maria Bouabdellah
La companya de David its Me al ‘Ràndom’ del SX3 (Vic, 2002, però criada a Banyoles) havia col·laborat abans en els debats d’‘AdolescentsiCat’ de Catalunya Ràdio i al programa ‘Mood Z’ de TV3.cat. Va començar fent vídeos a Instagram i després es va afegir al Canal Malaia, la plataforma digital amb contingut en català a internet. Com el seu ‘partenaire’ televisiu, també va assumir la responsabilitat de retransmetre la cavalcada de Reis a TV-3.
Juliana Canet
Als 23 anys, Juliana Canet (Cardedeu, 1999) és una de les creadores de contingut en català a les xarxes més conegudes pels joves i una de les pioneres en aquest idioma entre els adolescents. Però també de les més polèmiques, perquè no està acostumada a mossegar-se la llengua. «Mai faré contingut en castellà», reconeixia a EL PERIÓDICO fa uns mesos quan va estrenar a TV-3 el programa ‘Tot són problemes’. Avesada a la comunicació a través d’internet (Instagram, Youtube...), abans de veure-la en la cadena autonòmica catalana va ser una de les impulsores del Canal Malaia i ja se la va sentir a la ràdio (‘Adolescents XL’, ‘El matí de Catalunya Ràdio’) i al Super3 (‘Món maker’).
Estíbaliz ‘Esty’ Quesada
També coneguda com a Soy una pringada, és una youtubera, creadora de contingut, discjòquei, actriu i directora espanyola. Va saltar a la fama per publicar vídeos irreverents a Youtube, cosa que li va permetre dirigir i protagonitzar la seva pròpia sèrie, ‘Looser’, de Flooxer, amb la cantant Gisela, i interpretar papers secundaris en produccions de cine i televisió com la pel·lícula ‘La llamada’ i les sèries ‘Paquita Salas’ i ‘Vota Juan’. Així mateix, ha protagonitzatamb Nuria Roca dues temporades del programa del canal TNT ‘Road trip. I va participar en el concurs de rebosteria ‘Celebrity bake off España’ d’Amazon Prime Video, on es va avenir molt amb Esperanza Aguirre.
Inés Hernand
Aquesta madrilenya de 30 anys, que té com a cognom real Hernández, compta amb mig milió de seguidors a Instagram. Va començar a estudiar Història de l’Art, però als tres cursos es va canviar a Dret i va exercir d’advocada durant alguns anys. També ha sigut jardinera, monitora, col·laboradora de ràdio, consultora jurídica i productora. Però la seva popularitat li va arribar amb el seu canal de Youtube: Inés Responde, en el qual explicava en clau d’humor complicats aspectes jurídics. Això la va portar a col·laborar al canal de la seva amiga Andrea Compton i després a PlayZ, de RTVE, on ara presenta el programa Gen PlayZ. Es tracta d’un debat protagonitzat per joves de la generació Z que ha sigut reconegut amb un Ondas al Millor Programa d’Entreteniment. El 2022 va saltar a TVE per presentar el Benidorm Fest.
Samantha Hudson
Tot i que no és la reina absoluta de les xarxes, perquè a Instagram i Twitter té 125.000 seguidors i a Tiktok arriba als 300.000, és indubtablement una icona ‘queer’. Artista, cantant, actriu, celebritat a internet i activista del col·lectiu LGTBIQ+, es va donar a conèixer amb el controvertit senzill ‘Maricon’, el 2015, que va gravar com a projecte per a una assignatura de cultura audiovisual. Tot i que ha continuat cultivant la seva carrera musical, els seus espectacles i ‘performances’, es va endinsar en el món televisiu el 2020 amb ‘¿Sigues ahí’ (Netflix) i un petit paper a ‘Veneno’ (Atresplayer Premium). El 2021 va ser concursant de ‘Masterchef celebrity’ (TVE) i va presentar ‘Amor con fianza: el reencuentro’ (Netflix) i va protagonitzar el telefilm ‘Una Navidad con Samantha Hudson’. El 2022 va presentar‘Crímenes online’ (Flooxer / Atresplayer Premium) i ‘Sálvame fashion week’ i ‘Sálvame mediafest’, a Telecinco.
Twin Melody
Les bessones basques Aitana i Paula Etxeberria, de 24 anys, van començar a compondre als 16 anys i a TikTok pugen vídeos curts fent balls i reptes típics de la plataforma, i tenen 17 milions de seguidors. A Youtube acumulen gairebé dos milions. Estudien Magisteri i el 2020 van fer el salt a la tele com a col·laboradores d’‘El hormiguero’ (Antena 3), on s’enfrontaven a reptes. La seva última aventura, després de llançar el ‘single’ ‘Ciao’ –amb la col·laboració d’Emma Mascat, representant de Malta a Eurovisió 2022–, ha sigut presentar-se al Benidorm Fest, en el qual van quedar entre els 18 finalistes, tot i que no van aconseguir el seu passaport a Liverpool.
Sieteex i els 12 nois i noies de ‘Rabia’
Flooxer ja prepara la quarta temporada de ‘Rabia’, el format que barreja telerealitat, suspens i investigació i està protagonitzat per ‘influencers’. En aquesta tercera eren 13 els que hi van intervenir: Lidia Rauet, Álex Segura, Dani Marrero, YosoyPlex, Alex Gibert, Jordi Rodríguez, Atack3000, Lia Sikora, Nakar YT, Rubygex64, Carla Frigo, Sieteex i Guillem Viladoms, tots ells molt coneguts pels joves a través de les xarxes socials. Sieteex, per exemple, que també va participar en la segona temporada, ‘Rabia: Sanatorium’, té 4,4 milions de seguidors a TikTok.