La caixa de ressonància
¿Què passa amb la gira d’AC/DC?
L’anunci del ‘tour’ de ‘Power up’ per a aquest 2023 es donava per fet fa unes setmanes, però la banda australiana congela els plans esperant el moment propici: el mercat s’està saturant, hi ha incògnites flotant i ells no tenen pressa.

Escalfen motors (i venen entrades) Guns N’ Roses, Metallica, Rammstein, Iron Maiden... Però no tots els gegants tenen pressa per sortir a la carretera i l’exemple més clar el tenim en AC/DC. Quan els australians van publicar el seu últim àlbum, ‘Power up’, el novembre del 2020, estàvem de pandèmia fins a les celles i la bona nova va obrir una escletxa de llum en la volta celeste: «Ssignifica això que s’acosta la tornada de les gires, en general, i la seva en particular?», em vaig preguntar amb aquella innocència.
Vaig trucar al promotor dels seus concerts a Espanya de tota la vida (és a dir, des de 1981), Gay Mercader, que em va aigualir la festa. «Tranquil, no hi ha res de res. Que treguin disc no té res a veure que hi hagi d’haver gira. No t’impacientis». És clar, ¿des de quan AC/DC han depès d’un àlbum per omplir arenes i estadis? Si van donar llum verda al disc devia ser perquè tenia més a veure amb la lògica de Sony Music, però ells mai estan en disposició de posar en marxa el seu tinglado, complex i car, si no està tot lligat i ben lligat.
Si el 2022 els grans ‘tours’ van començar a desemmandrir-se, tot i que la covid encara rondava, aquest 2023 serà el de la gran allau: hi ha urgència entre les promotores i fam acumulada en un públic al caire de l’ansietat en certs casos. Es reflecteix en l’aparatosa escalada dels preus dels concerts i sobretot en les franges vip, ‘platinum’ o ‘golden circle’. Categories a les quals AC/DC, històricament, s’han resistit per raons ètiques i d’atenció al seu ascendent obrer. En un panorama que apunta a certa saturació d’escenaris i butxaques i amb la boira econòmica que continua flotant en l’horitzó pròxim, no hi ha presses al quarter general d’Angus Young i companyia.
Saben que, quan arribi el dia d’anunciar el ‘tour’ (el primer des de 2016), les localitats volaran i no importarà gaire quan van publicar l’últim disc. La campanya podrà titular-se ‘Power up’ tot i que estiguem en 2024 o el 2025, què importa, o adoptar qualsevol altre eslògan. ¿Gira de 50è aniversari per l’edició del seu àlbum de debut, ‘High voltage’ (1975)? S’especula amb aquesta variable, però Gay em recorda que no va amb AC/DC allò d’apuntar-se al carro de les efemèrides. Mai ho han fet.
I, al cap i a la fi, és molt rock’n’roll veure una banda d’aquest calibre operant al seu lliure albir, sense deixar-se impressionar pel que facin els altres ni per l’estrès que experimenta el ‘business’ de la música en viu. Beneïda fanfarroneria.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- FUTBOL Així és l’acord que el Reial Madrid va tancar amb Xabi Alonso fa mesos per lligar la seva arribada
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- El conflicte del Pròxim Orient Un ministre israelià veu més important acabar amb Hamàs que salvar ostatges
- Tribunal Suprem. Apel·lació La justícia avalua permetre l’entrada de premsa a Gaza
- El PP es mostra reticent a recolzar el decret d’ajuda a les empreses
- El nou tauler global Cuerpo lloa la "solidesa" financera d’Espanya davant la crisi aranzelària
- Final d’un pontificat Les crisis del món marcaran la successió del Pontífex