Del 9 al 26 de març

Deu imprescindibles de Dansa Metropolitana

El festival ofereix des de dansa urbana fins a ‘performance’, flamenc, contemporània i ballet

Deu imprescindibles de Dansa Metropolitana
5
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Dansa Metropolitana torna, en la seva sisena edició, del 9 al 26 d’aquest mes, amb una àmplia i variada programació, en la qual destaca la presència de grans ballets. Com és habitual, aquesta proposta, que connecta diferents poblacions veïnes de Barcelona, ofereix des de dansa urbana fins a ‘performance’, flamenc, contemporània i ballet.

Vet aquí 10 propostes imprescindibles per disfrutar d’aquest festival, que, més enllà de les ofertes de pagament, ofereix un munt d’activitats i actuacions gratuïtes.

‘Soleá o../o../.o/o./o.’, de María Moreno

El personal segell de María Moreno es deixa notar en un espectacle que desconstrueix la soleà que es va imposar en els anys seixanta i setanta. El neoflamenc d’aquesta premiada ‘bailaora’ gaditana ple de la llum i frescor que contrasta amb la foscor de la posada en escena de l’espectacle que compta amb la direcció del sevillà Rafael R. Villalobos. Moreno compta amb sòlids aliats a l’escenari, Eduardo Trassierra, a la guitarra; Ángeles Toledano, al cant, i Manu Masaedo, a la percussió.

Teatre Zorrilla de Badalona. Diumenge, 12 març, 19.00 hores. De 16 a 20 euros.

‘Carcaça’, de Marco da Silva Ferreira

L’encreuament d’estils entre la dansa contemporània i la urbana, però, també, la dansa tradicional, alimenta aquesta peça del coreògraf portuguès. Deu ‘performers’ i dos músics recreen un món on es connecta el passat i el present. La memòria, la identitat col·lectiva i la cristal·lització de la nacionalitat a través de l’apropiació del folklore són alguns dels temes que explora Marco da Silva Ferreira amb una proposta dinàmica i canviant. A sota de l’aire carnavalesc s’amaga una reflexió sobre la diversitat plena de ritme, sentiments i sensacions. 

Mercat de les Flors. Dijous, 9, i divendres, 10 de març, 20.00 hores. 25 euros

‘Oasis de la impunidad’, de La Re-Sentida


Després del seu exitós debut al Lliure, la companyia xilena torna amb el seu últim espectacle sobre les actituds violentes i l’abús policial durant la revolta popular al seu país el 2019. Està creada a partir de nombrosos testimonis. Escenes de tortura i violència, coreografiades amb elegància, però contundents, interpel·len l’espectador en una espècie de malson surrealista. Convida a replantejar la relació entre les forces de seguretat i els ciutadans a estats que presumeixen de democràtics.

Teatre Lliure de Gràcia, del 9 al 12 de març. De 10 a 29 euros.

‘Fuck me’, de María Otero

Alguns la comparen amb Angelica Liddell per la seva barra i capacitat per sorprendre amb un discurs que combina imatges i paraules. La creadora argentina va triomfar al Temporada Alta amb aquesta peça entre el documental i la ‘performance’ a la qual parla de la seva relació amb la dansa a partir de cinc intèrprets masculins. Autenticitat, sorpresa, humor i valentia. Tot i això hi ha en aquesta proposta de dansa teatre sorprenent, que penetra en el dolor i el narcisisme que per a ella van íntimament lligats a la seva passió per la dansa.

Teatre Joventut de l’Hospitalet. Dissabte, 11 de març, 20.00 hores. 22 euros

‘Trilogía sobre la guitarra’, de Rocío Molina.


La ‘bailaora’ i coreògrafa –Mikaïl Barixnikov es va posar als peus a Nova York– penetra en el món de la guitarra amb tres propostes diferents. La primera, ‘Inicio (Uno)’, s’inspira en el toc meravellós del mestre Riqueni. En la segona, ‘Al fondo riela (Lo otro del Uno)’, els seus moviments connecten amb dos guitarristes, Eduardo Trasierra i Yeray Cortés, artistes de dues generacions diferents, el dia i la nit amb els quals dialoga. L’última part, ‘Vuelta a Uno’, més acolorida en contrast amb la segona, la tanca improvisant sobre la música de Yeray Cortés, amb qui s’entén sense necessitat de parlar com per art de màgia.

Teatre Nacional de Catalunya. Divendres, 10, i dissabte, 11, 19.00 hores. Diumenge, 12, 18.00 h. 29 euros

‘Parts’, de Wang i Ramírez


Dansa, acrobàcia, màgia. De tot hi ha en aquesta impressionant proposta creada per Honji Wang i Sébastien Ramirez, creadors singulars amb una base de gimnàstica, ballet, hip-hop i arts marcials que desafien l’establert. Una obra amb quatre actes que desafia les lleis de la gravetat focalitzada en els clarobscurs de la nostra societat. Està plena de sorpreses i detalls per elaborar imatges suggerents i poètiques. Ramírez interpreta l’obra amb Mathilde Lin i Simon Niyringabo.

Teatre Sagarra. Santa Coloma. Divendres, 17 de març. 19.00 hores. 15 euros

‘Spectrum’, d’Acosta Danza

La companyia que Carlos Acosta, exfigura del Royal Ballet, ha creat a l’Havana torna a Catalunya amb un programa variat que permetrà disfrutar d’impressionants ballarins que integren ballet cubà i dansa contemporània. Entre les cinc obres previstes destaquen ‘De punta a cabo’, una coreografia d’Alexis Fernández (Maca) que plasma l’esperit de l’Havana d’avui; ‘Alrededor no hay nada’, una peça de Goyo Montero sobre poemes de Joaquín Sabina i Vinicius de Moraes, i ‘Fauno’, un bellíssim duo de Sidi Larbi Cherkaoui amb música de Debussy.

LaFACT Cultural. Terrassa Dissabte, 25 de març. 20.00 hores. De 18 a 25 euros

‘Alors on danse..!’, de Béjart Ballet Lausanne


Gil Roman, deixeble de Maurice Béjart, referent de la dansa contemporània, manté l’esperit de la companyia que oferirà un programa doble. D’una banda, permetrà veure part de l’herència del mític coreògraf al recuperar ‘7 danzas griegas’, inspirada en la música de Mikis Theodorakis. De l’altra, ballaran una coreografia de l’actual director artístic de la companyia, ‘Alors on danse...!’, un cant a la dansa i al plaer de ballar amb temes de Ligeti, John Zorn, Citypercusion i Bob Dylan.

LaFACT Cultural. Terrassa. Dissabte, 11. 20.00 hores. Diumenge, 12 de març. 18.00 hores. De 35 a 48 euros

‘Essence’, del Ballet Jazz Montéal

La companyia canadenca fundada el 1972 per Geneviève Salbaing, Eva Von Genscy i Eddy Toussaint celebra mig segle de vida amb un interessant programa de dansa contemporània que recupera ‘Les chambres des Jacques’ (2006), d’Aszure Barton, i ‘Ten duets on a theme of rescue’ (2008), una peça íntima sobre connexions i desconnexions emocionals i físiques de la premiada Crystal Pite. A més, presenta ‘We can’t forget about what’s his name’, de l’emergent Ausia Jones, que explora el temps i el sentit de comunitat.

Teatre Auditori Sant Cugat. Diumenge, 26 de març. 19.00 hores. 42 euros

‘Childs/Carvalho/Lasseindra/Doherty’, amb (LA) HORDE-Ballet National de Marseille

Atractiu còctel el que presenta la companyia francesa: quatre peces que reflecteixen mons molt diferents. Des de la dansa de Lasseindra Ninja, icona ‘queer’ del ‘voguing’ a França amb ‘Mood’, que explora el tema de la identitat i la sexualitat, fins a ‘Lazarus’, de la irlandesa Oona Doherty, una de les coreògrafes més interessants de la seva generació. Combinen amb dues peces més d’estils oposats. La portuguesa Tânia Carvalho, amb ‘One of four periods in time (elipsis)’, i la nord-americana Lucinda Childs, referent de la dansa postmoderna, amb ‘Tempo Vicino’.

Mercat de les Flors. Divendres, 24, i dissabte, 25, 20.00 hores. Diumenge, 18.00 hores. 28 euros

Temes:

Dansa