50 aniversari de la mort del pintor
El llarg camí del ‘Guernica’ fins a Espanya: un exili de més de 40 anys
Un documental narra les peripècies de l’obra mestra de Picasso, pintada el 1937 a París però que no va poder ser exposada a Madrid fins al 1981
MULTIMÈDIA | Picasso, el caràcter d’un geni

L’horror del segle XX va quedar plasmat en un quadro. El ‘Guernica’, el mural de Pablo Picasso que simbolitza el terror de la Guerra Civil (preludi del que poc després passaria al món), es va convertir en un símbol molt més enllà de l’àmbit artístic. Diuen que, després de veure imatges del bombardeig de l’aviació feixista que va arrasar la localitat basca, el malagueny es va inspirar per crear la seva obra més política. Una peça de valor incalculable, ja que, segons Gemma Tusell, autora d’‘El Guernica recobrado’, «hi és per recordar que hem de lluitar perquè això no torni a passar». Picasso el va pintar entre el maig i el juny de 1937 a París per al pavelló que la Segona República tenia a l’Exposició Universal de la capital francesa. Però l’obra, un encàrrec del govern, no va arribar a Espanya fins al 1981. I després de moltes anades i vingudes, i negociacions.
Ara, quan es compleixen 50 anys de la mort del pintor malagueny (8 d’abril), un curt documental (‘Guernica: l’últim exiliat’, que es projecta aquest dimecres al museu Reina Sofia) narra les peripècies i el llarg camí de l’obra mestra de Picasso d’Espanya. Més de quatre dècades de viatge que van acabar amb una històrica etapa final: del Moma de Nova York fins al Casón del Buen Retiro de Madrid. Un trajecte que va començar quan el museu estatunidenc va tancar les seves portes, amb operaris empaquetant la peça (i totes les que componen el lot del ‘Guernica’), i amb un vol de tornada a Barajas, que va generar una expectació fora del normal a l’aeroport de la capital espanyola.
Una complexa aventura que va suposar un cop d’efecte simbòlic de la Transició i que s’explica al documental, dirigit per Guillermo Logar, a través de testimonis i protagonistes d’aquell moment històric. El ‘Guernica’ va viatjar després de l’Exposició Universal i va ser exposat en ciutats de tot el món amb la finalitat de recaptar fons per als exiliats espanyols. Va ser a Nova York on es va mantenir més temps fins a ser entregat a les autoritats espanyoles després de la troballa, com apunta el documental, d’un rebut que demostraria la propietat espanyola de l’obra de Picasso per posar fi, així, al seu exili.
- Fenomen controvertit La venda de pisos ocupats prolifera a Barcelona i alimenta un ‘negoci’ paral·lel de desocupacions pagades
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- El submercat dels pisos amb ocupes inclosos prolifera a Barcelona
- Automoció Wayne Griffiths abandona d'imprevist la presidència de Seat
- EL PORTER RETALLA TERMINIS Ter Stegen s’incorpora al grup per acabar la temporada amb el Barça
- Multimèdia | ¿És la universitat un negoci? Així evolucionen la pública i la privada a Espanya
- Pressupostos prorrogats El PSC admet que la negociació de la segona ampliació de crèdit amb ERC i els Comuns «està verda»
- Oportunitat de lideratge Catalunya oferirà 78 places per a científics de màxim nivell dels EUA amb un pressupost de 30 milions d’euros