Cine amb música

Howard Shore, compositor d’‘El Senyor dels Anells’: «La seva música es pot ‘veure’»

‘El Senyor dels Anells’ a Barcelona amb concert: quan, on i com aconseguir entrades

Per què triomfen les pel·lícules amb concert en directe

Howard Shore, compositor d’‘El Senyor dels Anells’: «La seva música es pot ‘veure’»

Concert Studio

4
Es llegeix en minuts
Carol Álvarez
Carol Álvarez

Subdirectora d'El Periódico

Especialista en Cultura, societat, Barcelona

ver +

«Escoltareu el millor espectacle imaginable, aneu a ‘veure’ la música, com pren vida un món fantàstic». Howard Shore parla amb entusiasme de la projecció de les pel·lícules que sumen ‘El Senyor dels Anells’ amb l’acompanyament de música en viu previstes per a aquest divendres, dissabte i diumenge a Barcelona. Shore, compositor de la mítica banda sonora, lamenta no poder venir en persona, no viatja tant com abans, quan li agradava assistir als espectacles musicals de la seva obra que supervisa, però destaca que serà al capdavant del projecte un home de la seva màxima confiança, el director d’orquestra Ludwig Wicki. «Hem treballat junts durant 15 anys», remarca entre lloances a la seva feina.

Shore, nascut a Toronto fa 76 anys, transmet amb la seva veu, en conversa telefònica, una profunda passió per la seva música, a estones gastada, d’anys i anys d’experiència, a estones lluminosa, es diria que brilla. La seva veu es pot ‘veure’ i evoca així  l’experiència que ell mateix descriu d’escoltar la seva banda sonora més cèlebre.

En més d’una ocasió ha relatat que realment es va sentir com Frodo, amb l’anell a la butxaca, quan va ser elegit per a la missió de posar la banda sonora a ‘El Senyor dels Anells’. Crear «un mirall musical» de l’obra.

Premis

La primera pel·lícula de la trilogia de Tolkien que Peter Jackson va portar el 2001 al cine, ‘La Germandat de l’Anell’, es va fer amb un Oscar per la seva banda sonora. La tercera, ‘El retorn del rei’, se’n va emportar dos per la seva música el 2003: millor banda sonora i millor cançó. Shore assaja una broma quan suggereix que el doblet de l’última pel·lícula va ser per compensar el clamorós buit de ‘Les dues torres’, que no va ser premiada en realitat perquè l’Acadèmia va valorar que era una continuació i no un treball musical diferenciat. 

Shore va conduir per primera vegada una orquestra per interpretar la simfonia completa que havia creat, la trilogia, el 2003 a Wellington. «Vaig estar quatre anys per compondre-la –recorda el músic–, va ser un honor i una gran responsabilitat portar el món de Tolkien a la vida». El profund respecte de Shore per l’obra de Tolkien el va portar a embarcar-se en el projecte monumental de Peter Jackson des del primer moment que va trepitjar el rodatge, amb un minuciós treball sobre la seva prosa i poesia per musicalitzar l’obra. 

L’experiència va ser tan grata que no va dubtar a repetir amb la següent trilogia de pel·lícules que va idear Peter Jackson a partir del llibre ‘El hòbbit’. Tot i que no va tenir el mateix reconeixement, Howard Shore està molt satisfet del treball que en va resultar. «Vaig compondre una suite que es va interpretar als Estats Units», detalla, tot i que mai es va portar a una experiència de cine i pel·lícula com la d’‘El Senyor dels Anells’.

La seva implicació en la posada en escena de l’espectacle és total allà on es programa. El cor original infantil, per exemple, estava compost només per nens, però en les diferents adaptacions valora la qualitat de les veus que l’integren i la mida del grup i de vegades són mixtos, com és el cas del cor Vivaldi, que actuarà al Palau Sant Jordi de Barcelona. «Són fantàstics», apunta el compositor.

Idiomes inventats

Els treballs dels tres cors amb veus en idiomes no només estranys, sinó directament inventats, com la llengua negra dels orcs de Mordor, diferents llengües èlfiques com el sindarin o el quenya.

La música dels elfs té tocs orientals, amb instruments de l’Índia, Isengard és l’edat industrial i aquesta evocació l’aconsegueix amb compassos que semblen inacabats, els cors que acompanyen les escenes de Moria, terra de nans, estan inspirats en veus masculines com les de cors de miners.

 Shore també té paraules per al desenvolupament instrumental que va executar el compositor Bear McReary per a la sèrie d’Amazon també basada en l’univers de Tolkien ‘Los anillos del poder’. «En vaig compondre el tema principal, però pensant en una transició musical per al salt del temps en què se succeeix la seva història, són diferents edats, i McReary va fer amb la seva banda sonora una gran feina». El compositor de la sèrie es va recolzar en el minuciós treball de Shore per mantenir els temes i línies característiques de les músiques dels nans i els orcs, a més dels elfs.

A l’altura dels fans

Notícies relacionades

Shore recalca que el concert, si es compten les tres pel·lícules juntes com a experiència, «suma 12 hores d’altíssima qualitat, la que es mereixen els fans de la saga, és fantàstic».

Howard Shore va veure en la trilogia una oportunitat de crear una òpera, no només uns compassos, sinó una estructura més gran i cohesionada, ha explicat en repetides ocasions. S’aixeca el teló aquest divendres.