Dansa contemporània
La fúria de Lia Rodrigues contra l’extrema dreta al Brasil arriba al Mercat de les Flors
La coréografa brasilera presenta dues obres: ‘Fúria’ i ‘Encantado’, plenes de crítica social
El compromís artístic i social de Lia Rodrigues (67), coreògrafa brasilera, estan reflectits a les obres ‘Fúria’ (del 23 al 26 d’abril) i ‘Encantado’ (del 4 al 6 de maig) que seran representades al Mercat de les Flors de Barcelona a la ‘Constelación Lia Rodrigues + Brasil Next’. Els dos espectacles de dansa contemporània giren entorn del seu país d’origen, el Brasil, i se centren en la favela Maré de Rio de Janeiro. «L’objectiu de les meves creacions és poder aportar el meu discurs i la meva manera de pensar a la pràctica», ha comentat Rodrigues.
‘Fúria’ va trigar nou mesos a portar-se a terme i ara ja se n’han realitzat 150 representacions. Va aparèixer el 2018, any en què l’extrema dreta es va imposar al Brasil. A través d’aquesta representació, Rodrigues vol despertar consciències i mostrar la realitat del país: «Una regió amb moltes desigualtats, racista, homòfoba, sexista i amb molta violència». També pretén manifestar la fúria cap a Bolsonaro, de qui no esmenta el seu nom, però a qui denuncia: «L’aparició de l’extrema dreta no és l’arribada d’un home boig, és un projecte organitzat per destruir el país i fer mal».
Rodrigues es va inspirar en el pensament de l’escriptor afrobrasiler Conceição Evaristo i en llibres sobre relacions de poder. A ‘Fúria’ s’interpreta la crueltat humana. S’hi exhibeixen cossos despullats que s’arrosseguen els uns amb els altres i que expressen el seu dolor amb crits i també a través del silenci. Interpretats a ritme d’una dansa marcada per referències índies i africanes. El sexe és representat com un càstig i una condemna.
Notícies relacionadesLa coreògrafa també ha volgut mostrar l’altra cara del país a través d’‘Encantado’. «Aquesta obra, a diferència de la primera, és llum, desig de viure i de tirar cap endavant», ha afegit. La peça està creada en el context de la crisi sanitària de la covid-19, en un moment en què la gent de la favela es va unir per fer front a la pandèmia, utilitzant tota mena de recursos i creant espais perquè els ciutadans poguessin alimentar-se i realitzar-se tests en un ambient de pobresa extrema.
Rodrigues és conscient del seu privilegi i es defineix com «una dona blanca, de classe mitjana, que s’ha pogut dedicar a l’art al seu país», no separa l’artista de la ciutadana perquè per a ella són dos conceptes que van de la mà. A la ‘Constelación Lia Rodrigues + Brasil Next’ també es poden veure els espectacles de tres creadors brasilers amb projecció internacional: Metropolis, de Volmir Cordeiro; The Divine Cypher, d’Ana Pi, i Lavagem, d’Alice Ripoll.