Crítica de música
L’encanteri del barroc de Xavier Sabata
El contratenor barceloní amb Vespres d’Arnadí, dirigits per Dani Espasa, triomfen en la seva tornada al Palau amb ‘Invisibili’

Sota el suggerent epítet d’‘Invisibili’, el contratenor Xavier Sabata i el director i clavecinista Dani Espasa van idear un programa que rescatava grans creadors del barroc italià avui oblidats que van contribuir a consolidar l’estructura de l’òpera com a gènere públic i popular. Ho feien en el cicle Simfònics al Palau; d’aquesta forma els abonats van poder disfrutar d’especialistes en un estil aliè al curs amb obres d’autors ja reconeguts com a fonamentals al costat d’altres de menys difosos com Giovanni Alberto Ristori o Giovanni Porta.
Sabata, que acumula experiència i domini tècnic i estilístic, va mostrar una veu madura i flexible que ha guanyat en l’ús de colors i efectes. Va començar amb Bononcini –que ja cantava la Sutherland– i l’ària ‘Render mi vuole’ de l’òpera ‘Astianatte’ en un interessant diàleg amb el violí. De ‘Le fate’ de Ristori es va sentir ‘Bellezze adorate’, que exigeix un gran control del ‘fiato’ i el ‘legato’. De Sarro i la seva coneguda ‘Siroe, re di Persia’, Sabata va oferir una impressionant versió de la tràgica ‘Gelido in ogni vena’, negociant amb bon olfacte el passatge i que va mostrar un intèrpret entregat. Va acabar la primera part amb Geminiano Giacomelli i l’ària ‘Date o trombe il suon guerriero’ de l’òpera ‘Gianguir’, ornamentada, emotiva i en què també es van lluir els oboès, i la seva ària més coneguda, la florida ‘Mi par sentir la bella’, es va oferir després, també amb protagonisme de l’oboè.
Luxe local
Dani Espasa, al capdavant del seu aclamat ‘ensemble’ especialitzat en música antiga Vespres d’Arnadí, va tenir a càrrec seu l’arrencada de les dues parts del concert, a més de petits interludis instrumentals –gairebé tots provinents d’òperes– que van permetre el necessari descans al contratenor i mostrar la consolidada qualitat del conjunt, un luxe local. De la seva mà van desfilar per l’escenari Tomaso Albinoni i la seva simfonia d’‘Il nascimento dell’Aurora’, Antonio Lotti i la simfonia d’‘Ascanio’, una ‘toccata’ d’Alessandro Scarlatti i la simfonia de l’òpera ‘Alessandro il Grande in Sidone’, de Francesco Mancini.
Notícies relacionadesSabata, ja en la recta final, va interpretar l’ària ‘Qui tu scrivo o nome amato’ de l’òpera ‘L’oracolo del fato’ de Gasparini, tota una ostentació de línia i bellesa, abans d’impactar amb la virtuosa ‘Scuote la chioma d’oro’ de ‘Deianira, Iole ed Ercole’, amb gran presència de la corda greu, de Nicola Porpora. ‘Non sempre grandina’, d’‘Il Farnace’ de Giovanni Porta, va acomiadar entre l’alegria del públic el programa en una nova prova de l’encanteri que causa el repertori barroc.
Hi va haver dues propines; la primera, una virtuosa ària del prolífic Carlo Francesco Pollarolo que va contrastar amb un sorprenent i emotiu ‘Morgen!’ de Richard Strauss.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- Pintades al cotxe de l’avi que va admetre haver abusat de la neta durant anys a Pals: "Violador"
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."
- Relacions Govern-ERC Junqueras no garanteix el suport al segon suplement de crèdit d’Illa i li demana que segui a negociar
- Educació a Catalunya Illa justifica amb el descens d’alumnes que es tanquin 111 línies de l’escola pública
- Successos Detingut a França l’‘assassí en sèrie d’agricultors’: va fer un recorregut mortal de Tudela a Lleida en 40 dies