Fans de Springsteen fitxen tres vegades cada dia a les portes de l’Estadi Olímpic per al concert de divendres
Els lectors d’EL PERIÓDICO participen: ¿Quin és el teu record més especial amb Bruce Springsteen?
¿Hem de tenir por de la intel·ligència artificial? Per als que hem crescut amb les històries sobre la rebel·lió de Skynet, el sistema informàtic que dirigeix les màquines a la saga ‘Terminator’, aquesta pregunta és retòrica. Però com amb tots els avenços tecnològics més imparables, potser l’opció més saludable sigui estrènyer-li (virtualment) la mà i admetre les seves possibilitats.
Aquestes últimes, i més en concret les aplicades al camp audiovisual, són l’objectiu d’estudi central de l’‘Informe Switch: L’audiovisual augmentat’, treball d’investigació presentat dimarts pel Clúster Audiovisual de Catalunya. Un intent bastant exhaustiu d’explicar, amb xifres i casos pràctics, com els últims avenços de la IA (i immersivitat i ‘blockchain’, dues altres tecnologies capitals de l’audiovisual augmentat) estan transformant cadenes de valors molt establertes. Per a això se serveixen dels exemples de tres centenars d’empreses, productes o experiències de tot el món, incloent Catalunya.
Ja comencem a veure com afecta la intel·ligència artificial la producció musical: fent-te taral·lejar per casa una cançó de Drake i The Weeknd que, en realitat, no ha cantat Drake ni The Weeknd. L’‘Informe Switch’ se centra particularment en l’impacte de la nova tecnologia sobre la producció i postproducció d’objectes audiovisuals. Això inclou, una mica com amb ‘Heart in my sleeve’, la creació artificial de música, però també de textos de ficció, guions, diàlegs, dibuixos i fins i tot vídeos, tot i que aquests de moment curts i simples.
Vídeos des de (gairebé) zero
Vídeos des de (gairebé) zeroEn l’apartat d’escriptura criden l’atenció, sense acabar d’espantar, una eina com Dramatron, que pot generar un esborrany complet d’un guió de pel·lícula o televisió, sempre mà a mà (és una manera de parlar) amb humans. Quant a generació d’imatges, DALL-E 2 i sistemes similars permeten generar dibuixos, pòsters i personatges en qüestió de segons. Make-a-Video, de Meta, fa possible crear seqüències curtes o vídeos similars a d’altres.
El que tot això signifiqui per als múltiples oficis del cine comença a fer molta més por, tot sigui dit, que un exèrcit de T-1000. Un altre assumpte espinós és que la generació artificial de música, textos o imatges parteix de l’anàlisi d’obres creades prèviament, gairebé sempre sense que es demani permís als autors de les esmentades obres. L’‘Informe Switch’ no es basa en l’optimisme cec sinó que fa front a aquests dubtes.
Agilitzant els processos
Agilitzant els processosSegons el treball del Clúster, la IA permet «reduir de manera substancial les tasques repetitives dels processos d’animació i VFX», ajudant així els animadors «a centrar-se en els aspectes més creatius». Cada vegada és més senzill modificar l’edat dels actors, clonar els ja morts o crear-los a partir de zero, una especialitat de l’empresa nord-americana Ziva Dynamics. I cada vegada és més curta la distància entre veu humana i sintètica, com demostren els audiollibres d’Apple narrats pels artificials Jackson i Madison.
Però fins i tot als mateixos platós i sets de gravació hi comença a haver una presència cada vegada més gran de la tecnologia: «Grans parets de pantalles led, motors de generació d’imatges virtuals i mecanismes de ‘tracking’ de càmeres i il·luminació dinàmica» s’uneixen per aconseguir resultats tan convincents com els vistos a ‘The mandalorian’ o la plorada ‘1899’. Fa tan sols dos mesos, la productora Gestmusic va inaugurar una gran pantalla virtual d’avantguarda, amb pantalla led principal de 100 metres quadrats, a la seva seu de Sant Just Desvern.
Altres àrees del treball fan referència a l’aposta (una mica esllanguida) pel metavers i els últims avenços al mercat de les realitats virtual i augmentada, a més del constant moviment, desconcerti a qui desconcerti, en les operacions amb NFT.
‘L’audiovisual augmentat’ es pot descarregar de manera digital i gratuïta al portal web de l’Observatori Switch del Clúster Audiovisual de Catalunya. Per seguir la canviant realitat d’aquestes tecnologies, una bona opció és la subscripció a la ‘newsletter’ bimensual de Switch.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.