Aturada a Hollywood

HBO acomiada David Simon, creador de ‘The Wire’, pel seu suport a la vaga de guionistes

Una vaga després de sis mesos de negociacions infructuoses

L’última aturada de guionistes, el 2007, es va allargar 100 dies

Tots els detalls de la coronació de Carles III d’Anglaterra

El filòsof Nuccio Ordine, premi Princesa d’Astúries de comunicació i humanitats

HBO acomiada David Simon, creador de ‘The Wire’, pel seu suport a la vaga de guionistes

EPC

3
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Sense cap pietat. HBO, que tant deu a David Simon, acaba d’acomiadar l’escriptor, creador i productor de sèries essencials del nostre temps com ara ‘The Wire’, ‘Generation kill’, ‘Treme’, ‘Show me a hero’, ‘The deuce’, ‘La conjura contra América’ i ‘La ciudad es nuestra’ per haver recolzat la vaga de guionistes nord-americans. D’aquest peu calcen els estudis i plataformes que dominen l’audiovisual en ple segle XXI. ¿Qui els generarà ara sèries tan bones com les esmentades? ¿No és la vaga un dret fonamental a gairebé tots els països civilitzats? Ahir vam poder veure imatges de l’actor Rob Lowe afegint-se a la causa i conversant amb alguns dels vaguistes que es manifestaven davant l’entrada dels estudis Paramount. Christopher Nolan i el seu germà Jonathan –creador i productor de les sèries ‘Vigilados. Person of interest’ i ‘Westworld’– també s’han solidaritzat amb els vaguistes i s’han fotografiat amb els cartells de «‘Writers guild on strike’». ¿Deixen d’estrenar ‘Oppenheimer’ per aquest acte d’‘indisciplina’ d’algú que, com Christopher Nolan, és guionista també de les seves pel·lícules?

 Fa 15 anys ja hi va haver un conflicte similar que en el camp de la serialitat televisiva va tenir un efecte gairebé immediat: algunes de les produccions programades llavors van passar de 20 o 24 episodis a la meitat a causa de la vaga d’escriptors, i aquest format, el de 10, vuit o sis capítols, és el que mana en l’actualitat. Simon és un bon exemple d’autor que s’havia adaptat abans a les circumstàncies: ‘The wire’, estrenada el 2002, va tenir 60 episodis dividits en cinc temporades, a una mitjana de 12 cadascuna. Però sent això important, el que defineix Simon és la seva capacitat shakesperiana per crear personatges, situacions, entorns, trames i subtrames d’una escriptura fins aleshores mai vista en el medi televisiu, i que, en general, aquestes sèries, definissin la realitat nord-americana com poques ho han fet: drogues, escoltes policials, els efectes de l’huracà ‘Katrina’, la creació de la indústria del cine porno, polítiques locals, guerra de l’Iraq i corrupció policial. 

 Sense Simon no es podria entendre la televisió de qualitat del present segle. I, sobretot, el prestigi adquirit per HBO quant a les sèries més innovadores. Ara se’l carreguen de cop per haver donat suport al dret legítim dels guionistes –Simon ho és, per damunt de tot– a demanar sous més dignes i una mínima estabilitat per poder desenvolupar la seva feina. Perquè és veritat que, tot i que els guions no siguin avui de ferro com els volia Billy Wilder, sinó que cada vegada són més mal·leables i durant les fases de rodatge i muntatge d’una sèrie o una pel·lícula s’admeten tota mena de canvis, que són els que donen forma definitiva a l’obra, sense un guió de partida no hi ha res.

Notícies relacionades

 «El dia que els d’HBO em van trucar per suspendre el meu contracte després de 25 anys escrivint televisió per a ells, jo estava fent el correcte», ha escrit Simon en el seu compte de Twitter. HBO va fer un bon trànsit de la televisió per cable a l’‘streaming’ gràcies a les sèries de Simon, entre altres produccions. Veurem si l’encallit escriptor, que, en la seva etapa de periodista va acompanyar durant 12 mesos en les activitats de la unitat d’homicidis de Baltimore, experiència de la qual va sorgir el llibre ‘Homicidio, un año en las calles de la muerte’, antecedent directe de ‘The Wire’, calla, atorga o contraataca. La resta de les companyies s’han mostrat igual de bel·ligerants amb els guionistes en vaga. En tot cas, per a Simon i HBO és el trist final d’una època prodigiosament lúcida i creativa.

 

Temes:

Hollywood