Tribut a Barnasants
Un concert rendeix homenatge a l’esperit lliure de Jordi Sabatés
El pianista barceloní, mort el 2022, inspira un espectacle a Luz de Gas, ‘Breviari d’amor’, en el qual prendran part antics còmplices i admiradors com Chano Domínguez, Maria del Mar Bonet, Toti Soler, Laura Simó i Rosa Vergés
Noves veus per al terror més al·lucinant i experimental, per Desirée de Fez
Postporno, ‘bondage’ i dominació: la transgressió del Marquès de Sade s’instal·la al CCCB
Anarcoma: futurista heroïna transsexual del còmic ‘underground’
Músic d’esperit lliure i difícil d’etiquetar, que «congeniava poc amb els poders», apunta la seva viuda, Anna Pomerol (i que va ser la seva mànager), Jordi Sabatés ens va deixar fa poc més d’un any, el 10 de gener del 2022, sense que, segurament, hàgim arribat a digerir l’amplíssim contingent de la seva obra. Retent-li honors, i celebrant la seva música d’amplis perfils, sorgeix el concert col·lectiu que acollirà aquest dissabte Luz de Gas, dins de la programació de Barnasants.
Un espectacle en el qual una quinzena d’implicats evocaran aquest art musical que Rosa Vergés (còmplice en projectes com el seu homenatge al cubà Bola de Nieve) descriu com «un calidoscopi», amb «la màgia i la llum». La cineasta ha explicat aquest dijous, en la presentació del concert, a la SGAE, que Sabatés era un músic que «podia tenir-ho tot estructurat, d’una manera matemàtica, i alhora tenia una capacitat enorme per a la improvisació, la qual cosa va fer que explorés molts terrenys».
Del pop a la troba
Hi prendran part diversos pianistes d’alta volada, com Chano Domínguez, Ignasi Terraza i Lluís Vidal, revivint episodis com ‘Vampyria’, àlbum del 1974 en el qual Sabatés es va citar amb Tete Montoliu (i que sol ser esmentat com un dels millors del jazz català). Hi serà Toti Soler, amb el qual va compartir files en els anys 60 a Pic-Nic i a Om, obrint camí en el pop i el rock progressiu. I Maria del Mar Bonet, que va comptar amb Om en el seu juvenil ‘Jo em donaria a qui em volgués’ (1969) i que va tornar a treballar amb Sabatés en altres dels seus discos, com ‘Breviari d’amor’ (1982), que dona títol a aquest espectacle i en el qual tots dos van portar al present l’herència dels trobadors provençals.
Evocaran també la música Laura Simó (que al seu dia va rellevar Bonet en els concerts de ‘Breviari d’amor’, «disfrutant com una vaca», assegura), Feliu Gasull, Olvido Lanza, Francesc Capella, Agustí Fernández, Dani Espasa, Josep Mas ‘Kitflus’, Santi Arisa i la companyia de dansa i percussió Camut Band. Concert amb direcció artística de Pere Pons i producció executiva de Yanni Munujos, inclourà muntatges audiovisuals que recordaran el vincle de Sabatés amb el cine i amb l’obra de realitzadors com el pioner Segon de Chomón.
Música ‘sabatera’
No hi faltaran mencions al que va resultar ser el seu últim àlbum, ‘Maverick’ (2016), títol que, explicava Anna Pomerol, procedeix d’«un ramader americà que es negava a marcar els seus caps de bestiar». Metàfora de l’actitud de Sabatés. «Per extensió, ‘maverick’ era tota persona no marcada, lliure, sense etiquetes. Un cap de bestiar solt que no és de ningú. Així se sentia el Jordi», indica. «No era un músic de jazz, ni feia estàndards. Tete [Montoliu] deia que ell feia música ‘sabatera’». La qual cosa, afegeix, tenia els seus inconvenients. «Els festivals de jazz de Catalunya ni el van considerar ni el van contractar».