Estrena aquest dijous

Carol López s’endinsa en el sexe i el poder de ‘Les amistats perilloses’ al Lliure

La directora adapta la novel·la de Pierre Choderlos de Laclos amb Mònica López com a marquesa de Merteuil i Gonzalo Cunill com a vescomte de Valmont

Carol López s’endinsa en el sexe i el poder de ‘Les amistats perilloses’ al Lliure

Silvia Poch

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Carol López torna als clàssics per posar en dubte temes tan candents com el consentiment, de l’abús de poder i la corrupció de la innocència. La directora, que debuta aquest dijous a la Sala Fabià Puigserver del Lliure, converteix en acció la novel·la epistolar ‘Les relacions perilloses’ de Pierre Choderlos de Laclos (1782), una història d’intriga, sexe, poder i sentiments on la traïció, la crueltat i l’amor es creuen en un joc pervers.

La directora s’ha envoltat d’un gran repartiment: Mònica López encarna la maquiavèl·lica comtessa de Merteuil i Gonzalo Cunill és el llibertí vescomte de Valmont. Són dos personatges amb una llista considerable de conquestes eròtiques que s’alien i es desafien per ridiculitzar la hipòcrita i puritana alta societat a la qual pertanyen. «Com la novel·la, l’obra comença com una intriga de palau de gent frívola i acaba com una tragèdia shakespeariana», diu López, que ha anat a l’essència de l’obra. «El muntatge dura poc més que una hora i mitja. He eliminat tot el barroquisme però traspua certa aroma, no només en el text, també en la posada en escena i amb un vestuari», comenta la directora. No hi ha perruques però els homes porten cotilla i les dones camisa i mirinyacs per sobre. El vestuari el firma Nidia Tusal i l’espai escènic, de José Novoa, són atemporals.

Valmont i Merteuil són dos artistes en l’art de la seducció, l’engany i la manipulació que es desafien. Merteuil sent rancor cap a una societat on les dones són en desavantatge. «Merteuil és una mala persona. S’ha fet a si mateixa destruint la vida d’altres. Crec que en el fons està enamorada de Valmont i al final es passen tant amb el seu joc que ella mateixa acaba destruint-se», comenta Mònica López, encantada amb el desafiament d’interpretar aquest complex rol.

Fidels al text

Notícies relacionades

Tot i que tots coneixen les famoses pel·lícules inspirades en l’obra, entre les quals ‘Les amistats perilloses’ de Stephen Frears i ‘Valmont’, de Milos Forman, Cunill no ha volgut veure’n cap des que va acceptar el seu rol. «Em vaig llegir la novel·la. Vaig descobrir un text profund, amb passatges molt filosòfics i avançat al seu temps en tot allò relacionat amb el desig», ha destacat l’actor. És tot un repte per a ell actuar en català, tot i que el combina amb el castellà, la seva llengua materna, que reserva per a les seves converses íntimes amb Merteuil. El seu personatge, tan pervers com capritxós, és una espècie de Don Juan que posa en perill Madame de Tourvel, una casada exemplar (Mima Riera) i la joveníssima y virginal Cécile de Volanges (Elena Tarrats). Completen el repartiment Marta Pérez, actriu de T de Teatre que encarna la mare de Cécile, Eli Iranzo com a Madame Rosemonde, tia de Valmont, un personatge que està de tornada de tot. El cavaller Dannecy, que acaba desafiant Valmont, és en aquesta versió el professor d’anglès de Cécile i l’encarna Tom Sturgess, actor britànic que fa menys d’un any era al West End amb ‘Harry Potter’ i és «tot un repte actuar en català», afirma.

La versió de López té un final més conforme amb els nostres temps. «Si surts de l’espectacle i t’ha remogut o violentat alguna escena, està bé», diu la directora. Desitja que la proposta generi tota mena de debats perquè «en aquesta obra no guanya ningú, tots perden». I afegeix: «És una crítica a una classe social ociosa però té ecos en la societat actual».

Temes:

Teatre Lliure