Les claus de l’èxit

‘Boulder’ d’Eva Baltasar: per què has de llegir el llibre finalista del Booker

El premi ha acabat en mans del búlgar Georgi Gospodinov per ‘Time shelter’, però aquí et donem les claus de l’èxit internacional de la novel·la catalana

‘Boulder’ d’Eva Baltasar: per què has de llegir el llibre finalista del Booker

RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Valèria Gaillard

Quan el 2018 la desconeguda Eva Baltasarva irrompre en el panorama literari amb ‘Permagel’, llibre que va guanyar el Premi Llibreter, de seguida va destacar per alçar-se com una veu poderosa i contundent, fins i tot granítica. També per introduir un tema relativament poc tractat fins aleshores en les lletres catalanes: el lesbianisme vist des de l’actualitat. Més que el tema, era la manera descarnada com parlava de l’amor entre dones, utilitzant sense embuts la paraula «cardar» i desposseint de tot lirisme aquest tipus de relacions. 

1. El personatge femení s’alça com a antiheroi de la postmodernitat

Boulder’, la segona entrega d’una trilogia que va tancar amb ‘Mamut’ l’any passat, és la continuació de l’exploració d’una feminitat que es qüestiona i es busca més enllà dels tabús. I qui diu feminitat, diu maternitat. En els tres llibres ens trobem un fort caràcter femení, solitari i aïllat, que s’alça com a antiheroi de la postmodernitat.

2. El tema de la maternitat abordat des d’una relació homosexual

Aquesta és una de les primeres claus d’aquest llibre protagonitzat per una cuinera de barco esquerpa i lliure que veu com la seva parella, Samsa, per la qual abandona el seu estil de vida nòmada, pràcticament es transforma arran de l’experiència de la maternitat, cosa que provoca inevitablement la ruptura. «La maternitat de la Samsa és exclusiva» diu la protagonista. Aquesta nova manera desmitificada d’abordar el fet de convertir-se en mare, aquí com a resultat d’una inseminació in vitro, és la segona de les claus de la novel·la.

3. La creació d’escenes de sexe tòrrides

Baltasar, i aquest és el tercer aspecte destacat, no eludeix les escenes de sexe crues a la novel·la, sinó que més aviat s’hi complau. Descriu amb talent, per exemple, la relació que mantenen dues mares nodrisses amb nadons pel mig. En aquesta voluntat de mostrar, d’equiparar en vigor i intensitat la sexualitat entre dones a l’heterosexual masculina, es podria establir un vincle amb el film d’Abdellatif Kechiche ‘La vie d’Adèle’ (2013), un clàssic del cine lèsbic. 

4. La inclusió d’escenaris poc habituals en la literatura catalana, com Finlàndia o Groenlàndia

Notícies relacionades

El quart aspecte notori és la inclusió d’escenaris poc habituals en la literatura catalana, com per exemple Xile, Islàndia o Groenlàndia. Així, la protagonista es passeja pels carrers foscos de Reykjavík, on ha posat un ‘foodtruck’ i ven empanades mentre la seva parella treballa més de deu hores diàries i guanya molts diners. Filla de la globalització, tant fa on sigui, la dinàmica és la mateixa, però la protagonista de ‘Boulder’ navega contracorrent i precisament busca una provisionalitat que fa que no encaixi en el sistema.

5. El treball estilístic, que revela una mirada de poeta

Finalment, resulta especialment el treball estilístic que porta a terme l’escriptora i que revela una veritable mirada de poeta sense caure mai en el lirisme. Més aviat és la sensibilitat que s’expressa en aquesta història que, com les altres dues de la trilogia, apareix destil·lada per oferir l’essencial. No s’ha d’oblidar que Baltasar, finalment, s’ha llaurat una obra com a poeta i ha sigut premiada en diverses ocasions. Allà cal recordar que som davant un segell, Club Editor, dirigit per una editora, Maria Bohigas, d’una extrema exigència formal i rigor.

Temes:

Llibres