Recordatori

Rosalía homenatja el Jazzsí, el bar de Barcelona on es va forjar com a artista

jcf3806

jcf3806 / JULIO CARBO

2
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Rosalía va ser la protagonista dijous de ‘Hot Ones’, programa d’entrevistes amb la gastronomia picant com a excusa del portal nord-americà First We Feast. El pretext eren les aletes de pollastre amb salses més o menys infernals. Només el pretext. Rosalía va explicar durant la conversa amb Sean Evans que el local més important per a la seva forja com a artista va ser el Jazzsí Club de Barcelona.

El Jazzsí, propietat del Taller de Músics, va obrir el 1992 al carrer de Requesens, 2 amb una llicència vinculada al seu ús com a auditori de l’escola de música on va estudiar Rosalía. Des d’aleshores i fins al 15 de maig va oferir actuacions diàriament. Tranquils: aquesta joia de la ciutat no ha tancat sinó que «està congelada», en paraules de Lluís Cabrera, fundador del Taller de Músics. És a dir, està de reformes profundes després de tant moviment i reobrirà amb la mateixa orientació d'aquí uns mesos.

Cabrera considera que el recordatori de la cantant, compositora i productora per al Jazzsí significa que «no ha perdut la memòria i té els peus a terra». «És una superestrella humana», afegeix.

Precepte elàstic

El Jazzsí oferia i tornarà a oferir actuacions d’alumnes i professors del Taller de Músics, precepte que cal entendre d’una manera elàstica. Per exemple: allà pot actuar un solista de jazz de fama internacional que compti amb el suport d’estudiants i mestres (poca broma amb tots dos) del centre, actualment escola superior de música.

Per l’escenari del club de música en directe, també bar i restaurant, hi han passat Enrique Morente, Juan Habichuela, Carmen Linares, Miguel Poveda o Mayte Martín, exposa Cabrera. A qui, és sabut, li encanta el flamenc. Però la programació també es nodreix de jazz, rhythm’n’blues, música cubana i rumba catalana.

Cabrera recorda un concert «brutal» de Rosalía amb el guitarrista Chicuelo, professor del Taller, al Jazzsí. No va ser l’únic que la creadora va oferir allà. Així mateix va cantar Rosalía en els homenatges a Carmen Amaya, al Grec, i Maruja Garrido (amb guió de Luis Troquel), al festival Ciutat Flamenco, els dos espectacles impulsats pel Taller.

Carisma i ganes d’aprendre

Rosalía va destacar des del primer dia al Taller, recorda Cabrera. D’una banda, pel seu carisma: «Tenia un imant. Sempre era el focus d’atenció». I, d’altra banda, per unes ganes ferotges d’aprendre: «Chiqui de La Línea, el seu professor de cant, em va dir: ‘Em cruix a preguntes que m’obliguen a recuperar discos i llibres i apunts que tenia oblidats. No sé què té però alhora és superantiga i nova’».

Cabrera es va quedar de pedra quan Rosalía li va dir: «Vull fer música que agradi a milions de persones».

Admiració

Notícies relacionades

L’orgull de Sant Esteve Sesrovires mostra la seva admiració a ‘Hot Ones’ pels músics que actuen en restaurants, clubs i celebracions on no són el motiu pel qual hi han acudit els assistents. «Això ensenya molt», certifica Cabrera.

Després d’una època una mica tèrbola amb gestió externa, el Jazzsí reobrirà d’aquí uns mesos amb gestió directa del Taller. És part de l’espai del que Cabrera denomina la «pluja fina» que fa créixer la música a Barcelona, en contraposició a la «calamarsa» festivalera que acapara els focus.