Sónar 30 anys

Deu coses que (potser) no saps d’Aphex Twin, la gran estrella del Sónar

Deu coses que (potser) no saps d’Aphex Twin, la gran estrella del Sónar

EPC

5
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El lema ‘imprimeix la llegenda’ es va crear per a algú com Richard D. James, àlies Aphex Twin, geni de l’electrònica més intricada i també de l’automitologia. Però fins i tot els fets (en principi) reals de la seva biografia poden ser històries fantàstiques. Aquí en recordem deu aprofitant la tornada del productor al Sónar aquest divendres, dia 16 (22.10 h), una dotzena d’anys després de la seva anterior visita. 

1. Va ser nen prodigi

1. Va ser nen prodigiSegons Benjamin Middleton (germà de Tom Middleton, meitat de l’influent duo ambient techno Global Communications), Aphex va començar a fer música amb només dotze anys a la seva habitació d’un bungalou de Lanner, un poble bucòlic de Cornualla. És a dir, deu ser cert que algun tall de ‘Selected ambient works 85-92’ va ser compost per James amb uns catorze anys; va néixer el 1971 a Limerick, Irlanda. 


2. Es va comprar un (quasi) tanc 

2. Es va comprar un (quasi) tanc El ‘quasi’ és allà perquè, sent precisos, el que James té és, tècnicament, un vehicle blindat de reconeixement, un Daimler Ferret Mark 3. «El meu tanc va ser fabricat per a l’exèrcit britànic just després de la Segona Guerra Mundial», presumia a la revista ‘Details’ el 1995. «És una joguina enorme; més gran que un camió de gelats, de més de quatre tones quan està llest per al combat, amb unes rodes grans i grosses». 


3. Trobava la inspiració en somnis (o això deia)

3. Trobava la inspiració en somnis (o això deia)Segons solia explicar en entrevistes, els sons del clàssic ‘Selected ambient works volume II’, del 1994, se li van aparèixer durant somnis lúcids, és a dir, aquells en els quals sabem que estem somiant. El seu treball consistia bàsicament a mirar de recrear-los al despertar. De vegades fins i tot dormia a l’estudi per poder posar-se a treballar al més aviat possible. En una entrevista amb ‘Loaded’ el 1998, sigui com sigui, treia serietat a la història dient: «Ara només dormo i ocasionalment em desperto amb una nova [cançó] per error». 

Selected Ambient Works Volume II d’Aphex Twin


4. Es va marcar sessions utilitzant paper de vidre

4. Es va marcar sessions utilitzant paper de vidreConvidat a punxar a la nit d’avantguarda Disobey de Londres el 1994, Aphex va canviar els vinils de rigor per discos de paper de vidre. I, pel que sembla, a la gent li va encantar. Temps després, va repetir el concepte a Nova York, on va afegir a l’equip una batedora que, segons va explicar a ‘Alternative Press’ el 1997, va acabar tirant al públic. «Li vaig donar a un paio al cap, i vaig pensar que em cauria una demanda, però va voler que l’hi firmés després». 


5. Va remesclar el ‘Heroes’ de Bowie

5. Va remesclar el ‘Heroes’ de BowieO, per ser precisos, la reinterpretació simfònica creada per Philip Glass, en la qual Aphex va reinserir, brillantment manipulada, la veu de Bowie. Potser perquè aquesta versió instrumental no li agradava: «Normalment, només remesclo talls que no m’agraden», va dir a ‘Melody Maker’ el 1994. «Si m’agrada un tall tal i com és, prefereixo no remesclar-lo». És a dir, ni Saint Etienne, ni Beck, ni Seefeel s’haurien de sentir del tot afalagats per tenir una remescla d’Aphex en la seva discografia.   


6. Té el vídeo més terrorífic mai vist 

6. Té el vídeo més terrorífic mai vist Ho diem nosaltres i ho diuen els lectors de la revista (heavy, a més) ‘Revolver’: ‘Come to daddy (Director’s cut)’, del visionari director Chris Cunningham, és la pura definició de l’horror. A la peça, un grup de nens amb el clàssic rictus d’Aphex sembra el terror al barri londinenc de Thamesmead, que també va servir de paisatge brutalista a ‘La taronja mecànica’. A més, una espècie de dimoni emergeix d’una televisió, i és l’aparició més esgarrifosa vista en una pantalla des del conill animatrònic d’‘En los límites de la realidad’


7. Juga als escacs 

7. Juga als escacs «Bé, no sé si soc bo», va dir la revista ‘Space Age Bachelor’ el 1997. «Però comparat amb algú que és una merda, soc bo. M’encanta. Puc ficar-me molt en això. La concentració no és un problema». Però sí que ho seria, segurament, per al seu oponent. Imaginin-se pensar els millors moviments candidats cara a cara amb Aphex Twin.


8. Va perdre un reproductor de mp3 amb 282 inèdits

8. Va perdre un reproductor de mp3 amb 282 inèditsJames solia explicar que es va despistar en un vol a Escòcia i va perdre un reproductor de mp3 amb fins a 282 talls inèdits propis (i 80 més del seu col·lega Squarepusher). Va ser la seva excusa per llançar un disc amb fins a trenta talls, ‘Drukqs’, l’octubre del 2001: calia treure tot el possible a l’exterior abans que el lladre ho fes. Ell mateix recomanava que la gent ripegés el doble CD i escoltés tan sols els temes que realment li agradessin. Un d’ells es va convertir en favorit de molts: ‘Avril 14th’. 


9. Pot ser que hagis fet ioga amb ell

Notícies relacionades

9. Pot ser que hagis fet ioga amb ellO per ser precisos amb la seva esmentada ‘Avril 14th’ poc més de dos minuts per a piano preparat que s’han colat en ‘playlists’ de Spotify estil ‘Classical ioga’ o ‘Peaceful indie ambient’. A la plataforma es poden escoltar infinites visions a càrrec d’altres artistes, dels electro-pop YACHT al violinista Daniel Hope, passant pel pianista retro Scott Bradlee, que la fusiona amb ‘Complicated’ d’Avril Lavigne. D’altra banda, Kanye West la va utilitzar com a base per a ‘Blame game’, el seu tema amb John Legend del clàssic de 2010 ‘My beautiful dark twisted fantasy’.


10. Va estar a punt de treballar amb Madonna

10. Va estar a punt de treballar amb MadonnaSegons va explicar a la revista alemanya ‘Groove’ el 2001, es van posar pel mig, en primer lloc, les seves pròpies reticències: ella era massa famosa i ell no ho era tant, i temia convertir-se en ‘el paio que va fer una cançó amb Madonna’. Quan Aphex (en teoria) va convidar la diva a posar no veus, sinó sorolls (de porc, per ser precisos) en un recargolat tall ‘acid’, ella es va excusar dient que tenia feina amb el seu pròxim single.