Bodes de plata
La companyia IT Dansa compleix 25 anys modelant ballarins ‘top’
Catherine Allard fa 25 anys que està al capdavant d’IT Dansa, una companyia-escola que permet fer el salt d’estudiant de dansa a professional després de dos intensos anys de treball. La seva seu és a l’Institut del Teatre i, tot i que bastants procedeixen d’aquesta institució finançada per la Diputació de Barcelona, per IT Dansa han passat alumnes de diferents comunitats autònomes i nacionalitats. «El que prima és el talent», explica Allard.
Ella va treballar estretament amb Jiri Kylian en la prestigiosa Nederlands Dans Theatre (NDT), on va ballar i va ser parella artística de Nacho Duato. Sap què es necessita per arribar a companyies ‘top’ i ho intenta transmetre. En els dos anys que passen a la companyia forgen la seva capacitat física i mental per afrontar els reptes de la dansa al màxim nivell. Molts dels seus deixebles estan realitzant una brillant carrera en el competitiu món de la dansa.
Els intèrprets d’IT Dansa són «material sensible però molt macoperquè són persones motivades i obertes». Gent no professional que necessita tenir les eines necessàries per saber treballar com si fos professional quan acaba els dos anys a la companyia. Actualment està integrada per uns 16 ballarins. Però quan aquesta aventura va començar a la cúpula de l’Escola Industrial eren només deu.
Més de 200 ballarins, 400 actuacions dins i fora d’Espanya i unes 40 peces estrenades, tant de coreògrafs consagrats com de creadors novells, avalen aquests 25 anys d’IT Dansa. «Em va sorprendre la resposta tan ràpida de Jiri [Kylian] i d’Ohad [Naharin], que em van recolzar de seguida quan vam començar». Avui el panorama és molt diferent. «Cada dia rebo currículums de coreògrafs que volen treballar amb IT Dansa». Abans de convidar-los ha de valorar «si encaixen, si ens ho podem permetre, si té sentit per als ballarins i per al coreògraf».
Tant Naharin, fundador de Batsheva, com Kylian saben molt bé que és una jove companyia: «Entenen que el coreògraf no va allà per lluir, sinó per aportar el seu treball». Jiri va passar amb la companyia una setmana quan van fer ‘Paisatges’ al TNC el 2005, guanyador del Premi Butaca. Algunes cracs d’IT Dansa han fet carrera a NDT i altres grans companyies. D’altres, com Núria Guiu, Premi Nacional de Dansa 2022, han creat la seva pròpia companyia.
Des de la primera promoció fins a l’última, molts han sigut fitxats per companyies punteres. Entre els membres de la promoció que acaba aquest any, vuit ja tenen contractes amb companyies estrangeres, algunes molt importants com Batsheva, Introdans, el Ballet de Flandes i Gauthier Dance. «Cada promoció és diferent, però la passió i les seves ganes de ballar no canvien. Això em manté viva», assegura Allard.
Carrera internacional
La majoria de la gent que ha passat per IT Dansa treballa fora d’Espanya. «El problema és que aquí no hi ha més companyies», admet la directora. A Barcelona, La Veronal, aclamada a tot Europa –el 2022 va ser nominada als premis Laurence Olivier de Londres per ‘Pasionaria’–, compta amb bastants exalumnes d’IT Dansa com Lorena Nogal, Núria Navarra, Àngela Boix i Gloria Garrido. També la companyia de Thomas Noone n’ha integrat alguns.
Ara, més d’un, en lloc de buscar sortides a l’estranger prefereix desenvolupar un projecte des de Barcelona. «No és un camí fàcil, però és el que volen», explica Allard, que té al seu equip com a repetidores Mathilde Van de Meerendonk i Nora Sitges-Sardà, una de les ballarines de la primera promoció que el 2015 va agafar el relleu de la seva mestra Guillermina Coll, fonamental en els primers anys de la companyia.
Segell propi
«Des de fa temps, la marca IT Dansa s’ha convertit en segell de qualitat. Els coreògrafs internacionals i els d’aquí aprecien els nostres ballarins». Avui dia els candidats a una audició es presenten a través de vídeo. Saber que procedeixen d’IT Dansa anima a voler veure’ls. ¿Què diferencia els ballarins de l’IT Dansa? «Tenen personalitat pròpia, saben el que volen i són llançats», apunta Allard. «Agraden perquè són vius, se saben presentar i són capaços tant d’improvisar com de ballar amb una determinada tècnica». Ni tan sols parla del seu nivell, ho dona per fet.
«Els nostres ballarins tenen personalitat pròpia, saben el que volen i són llançats»
La directora no segueix una sola línia o escola de ball. Allard ofereix una gran varietat d’estils als seus deixebles, que ballen des d’obres de coreògrafs consagrats fins a peces de joves creadors. «Ens interessa que quan surtin sàpiguen tocar moltes tecles», resumeix. «Han de sortir d’aquí amb més capacitat per audicionar, més conscients del seu cos, del que són i del que els agrada».
Notícies relacionadesLa força mental cadascú l’adquireix de manera diferent. «Cada persona és un món i necessita coses diferents. El nostre equip és a prop i és sensible amb ells perquè no són màquines. Pots trobar-te amb gent molt vulnerable, sobretot després de la covid». És important parlar molt amb ells. «Cal fer-los confiança, però també donar-los llibertat. Cal observar i estar atent a tot per detectar, per exemple, si estan apagats». Aquest any va haver de dir a una persona de la companyia que aquell no era el seu lloc. «Quan això passa, alguns ho accepten i d’altres no. De vegades nosaltres també ens equivoquem», admet.
«És difícil fer gires a Espanya perquè no es programa gaire dansa»
Des del 2010, IT Dansa ofereix espectacles educatius al Liceu i des del 2015 realitza gires internacionals. «És difícil fer gires a Espanya perquè no es programa gaire dansa», lamenta. El 2021 van debutar gran èxit al Teatro Real de Madrid i han actuat amb regularitat al Festival Grec. Aquest any tornen per celebrar les seves bodes de plata el 26 i 27 de juliol al Mercat de les Flors. El programa inclou ‘Twenty thousand waves’, de Cayetano Soto, un aclamat coreògraf que va formar part de la primera promoció d’IT Dansa; ‘Lo que no se ve’, de Gustavo Ramírez, i ‘Minus 16’, d’Ohad Naharin, un clàssic d’IT Dansa. Una setantena d’exmembres de la companyia han confirmat la seva assistència. IT Dansa deixa empremta.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.