Desigualtat de gènere

Les dones continuen invisibilitzades en el món del cine: representen un 37% dels professionals del sector

El 80% dels personatges femenins en sèries infantils reprodueixen els estereotips de gènere

Les dones productores alimenten el boom del nou cine espanyol

Les dones continuen invisibilitzades en el món del cine: representen un 37% dels professionals del sector

CIMA / Pilar Martín Bravo

2
Es llegeix en minuts
Alba Giraldo
Alba Giraldo

Redactora

ver +

La desigualtat de gènere segueix present en el món del cine. Les dones han representat només un 37% del total de professionals del sector per un 63% dels homes durant el 2022. La majoria dels grups professionals continuen estant constituïts principalment per homes, a excepció dels càrrecs feminitzats de disseny de vestuari (amb un 80% de dones), maquillatge i perruqueria (73%), direcció artística (63%) i direcció de producció (55%).

Aquesta informació es desprèn de les dades presentades en l’informe anual del 2022 de l’associació de Dones Cineastes i de Mitjans Audiovisuals (CIM) en el seu IV Congrés. L’estudi ha analitzat les xifres de les candidatures presentades als premis Goya com a mostra de produccions i càrrecs a estudiar, ja que és una recopilació anual dels llargmetratges espanyols.

Professions masculinitzades

Bona part dels treballs que es porten a terme en el sector cinematogràfic encara compten amb més presència masculina. Les dones només representen un 36% de les professionals encarregades del muntatge i els efectes especials, un 28% s’ocupen de la producció, el guió i el so, un 24% estan a càrrec de la direcció, un 21% de la composició musical i un 19% de la direcció de fotografia de les pel·lícules.

En les dades també s’observa una segregació vertical segons el nivell de presa de decisions sobre el contingut i producte acabat del llargmetratge. Els grups professionals amb més percentatge de representativitat de dones es troben en les escales mitjanes i de baixa autoritat, i disminueixen notòriament al pujar cap als llocs de més poder.

En aquest sentit, els càrrecs directius estan formats per un 27% de dones per un 72% d’homes i els tecnicoartístics compten amb un 32% de representació femenina i un 68% de masculina. Així mateix, les dones representen un 55%, un 75% i un 36% de les professions organitzatives, les centrades en la part tecnicoestètica i les tecnicoespecialistes, respectivament. Per sectors, la menor representativitat femenina es localitza en el format de l’animació (21%), seguit dels documentals (33%) i la ficció (39%).

Bretxa econòmica

La bretxa econòmica de gènere se situa en un -41%, una xifra que fa referència que els llargmetratges dirigits per dones manegen imports inferiors als dels seus companys anàlegs. I és que els llargmetratges liderats per dones solen presentar projectes de menys cost.

Des del CIM han volgut destacar que les mesures de suport a la promoció de les dones en la concessió d’ajudes estatals «estan funcionant i afavoreixen la posada en marxa de pel·lícules amb autores i tècniques en una proporció més gran». La diferència entre els imports obtinguts per uns llargmetratges i altres únicament reflecteixen una bretxa econòmica de gènere del -1%. No obstant, els títols liderats per dones solen estar més presents en les línies d’ajudes en què els imports que es destinen són menors.

Ajudes de finançament

Notícies relacionades

Respecte a les subvencions dirigides a la producció o desenvolupament de llargmetratges promogudes des de les comunitats autònomes, Catalunya es troba al capdavant amb un 51% d’ajudes distribuïdes a pel·lícules dirigides per dones. Un repartiment equitatiu que també secunden territoris com Extremadura (50%) i Euskadi (44%).

Quant al finançament en mans de les cadenes de televisió generalista, només el 34% dels llargmetratges que han recolzat des del sector audiovisual han estat dirigits per dones. Aquesta dada la constitueix gairebé de manera exclusiva RTVE, amb un 39% de pel·lícules liderades per dones de totes les que ha coproduït. Per la seva banda, Atresmedia Cine només anota un 9% i Telecinco Cinema marca un pèssim 0%.

Temes:

Cine Feminisme