Literatura
Repòquer d’obres mestres a la Semana Negra de Gijón: aquests són els autors que s’han emportat premi
Juan Tallón, articulista de LA NUEVA ESPANYA, Imanol Caneyada, José Manuel Fajardo, Mariano Antolín Rato i Núria Bendicho, triomfadors d’aquest any
«Litio» d’Imanol Caneyada s’ha emportat el premi «Dashiel Hammet» a la millor novel·la negra escrita en castellà l’any passat. Caneyada va encapçalar el palmarès dels autors premiats en aquesta edició de la Semana Negra de Gijón. Un palmarès que inclou el nom de Juan Tallón l’«Obra maestra» del qual va ser reconeguda amb el premi «Rodolfo Walsh» a la millor obra de no-ficció de gènere negre; José Manuel Fajardo, que es va aconseguir el premi «Espartaco» a la millor novel·la històrica; Mariano Antolín Rato que va tenir per a «La suerte suprema» el premi «Celsius» a la millor obra de ciència-ficció i fantasia, i Núria Bendicho que per a la novel·la «Tierras muertas» va rebre el premi «Memorial Silverio Cañada» a la millor primera novel·la de gènere negre.
«El que ara mateix sento és incredulitat. Soc molt feliç, però no acabo de creure-m’ho», explicava un emocionat Caneyada al rebre el premi per un llibre que el jurat va definir com «una obra plena de tendresa i compassió en un món despietat». L’escriptor i periodista nascut a Sant Sebastià el 1968, però establert a Mèxic, va expressar la seva felicitat per estar a la Semana Negra «un dels festivals més importants d’aquest país» i la seva incredulitat al ser elegit entre «nominats de tanta qualitat».
Una ficció molt real
L’acte d’entrega de premis va començar amb el reconeixement a «La suerte suprema» de Mariano Antolín Rato, com a millor obra de ciència-ficció. L’autor va sorprendre en descriure la seva obra com una novel·la realista construïda amb materials de la premsa diària: «Els lectors els sona a ciència especulativa o ciència-ficció, però no, la ciència-ficció des dels anys 60 correspon al realisme».
«És com un cop de puny». Amb aquesta contundència va descriure José Manuel Fajardo el seu «Odio», la novel·la que li va donar el premi «Espartaco» en una Semana Negra a què porta vinculat des de la segona edició. És, així va recordar l’autor granadí, el seu primer premi literari a Espanya en 23 anys. I saber per fi el que se sent al guanyar un premi va ser la sensació que va voler compartir amb els seus col·legues Juan Tallón després d’emportar-se el Rodolfo Walsh a la millor obra de no-ficció de gènere negre per «Obra maestra».
Tallón va descriure la seva peça literària com una escultura que busca tenir una forma personal, narrada des de múltiples veus que només parlen una vegada i on posa al descobert «algunes de les misèries de l’art contemporani i trasllada una reflexió d’enorme interès sobre què és avui obra d’art i què no ho és».
El que porta el nom de l’editor asturià Silverio Cañada va servir per reconèixer la feina de la catalana Núria Bendicho Giró en la seva primera novel·la del gènere. Bendicho es va mostrar emocionada que la seva novel·la hagi arribat tan lluny i la va considerar un homenatge als seus mestres.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Vivas reclama al PP que negociï amb l’Executiu
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern
- Sánchez es querella contra Aldama per "dret a l’honor"