Aquelarre metaler a Montjuïc
Iron Maiden demostra al Sant Jordi que sap cuidar els seus fans
El grup britànic va delectar els més coneixedors de la seva obra amb un concert devastador en el qual es va basar en els temes del seu últim disc, ‘Senjutsu’, i de l’àlbum de culte ‘Somewhere in time’, del 1986

Si fa un any, Iron Maiden va donar a l’Estadi Olímpic un perfil (insospitat en altres temps) de grup per a tots els públics, això d’aquest dimarts al Palau Sant Jordi va ser una altra cosa: un tuteig de confiança amb els seves fans-fans, els que tant podien vibrar amb el seu intricat últim àlbum, ‘Senjutsu’, com emocionar-se amb aquella cançó remota que la banda mai havia tocat en ‘tours’ anteriors. Sessió de Maiden bastant hardcore, envoltada en la fantasia espaitemporal d’aquesta gira batejada com a ‘The future past tour’.
La pandèmia va torpedinar els plans i va fer introduir cançons de ‘Senjutsu’ (2021) a la gira de grans èxits, però ara ells, evitant repetir-se, seleccionen temes del disc que no van tocar llavors (amb l’excepció de ‘The writing on the wall’). La qual cosa, unida al rescat d’un àlbum apreciat però poc recorregut al llarg dels anys, ‘Somewhere in time’ (1986), precipita l’entusiasme de l’afició. Així es cuida la clientela, tot i que després, com és el seu costum, no hi hagi sorpreses en el ‘setlist’ d’una nit a l’altra.
L’art de la guerra
Tot això ens va parlar al Sant Jordi («una vegada més complet ‘sold out’», va celebrar Bruce Dickinson) d’una sessió de heavy metal en la seva adscripció ortodoxa, oberta a l’himne, però també a la dinàmica tortuosa. Les repesques de ‘Caught somewhere in time’ i ‘Stranger in a stranger land’, que van obrir la sessió, van recordar que en aquells temps, 1986, Maiden ja mirava de moure’s cap al futur (incloent-hi guitarres sintetitzades ara imperceptibles).
Aquell camí els portaria fins a aquestes peces actuals, sufocants i enrevessades com ‘The time machine’ i ‘Death of celts’, a més glòria de l’art de la guerra i l’estratègia. Maridades ara amb ‘Alexander the great’, tema interpretat per primera vegada en aquesta gira, amb bona resolució, i que canta les gestes de l’heroi macedoni. I colant-se a la teranyina de guitarres de Murray, Smith i Gers, i del baix del sempre fogós Steve Harris, la indispensable mascota Eddie, aquesta vegada en forma de pistoler, amb què Dickinson va intercanviar un tiroteig pirotècnic.
Fins i tot prenent distàncies amb el ‘greatest hits’, el guió no va ser tan dens com el d’aquella nit de 2006 al mateix escenari. No hi va haver lloc per a ‘Run to the hills’, però algunes tornades corejables van invocar amb encert la llei de la compensació: la inhabitual ‘The prisoner’, primer, i al camí dels cims, trofeus com ‘Can I play with madness’, el galopant ‘The trooper’ i el melancòlic ‘Wasted years’. Eficaç material d’ahir, avui i demà, no importa, ens va venir a dir Iron Maiden. Ja ho deia la primera tornada de la nit: «El temps sempre està del meu costat».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- L’anàlisi La remuntada mai va ser real
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Setmana Santa Els Bombers encadenen 13 rescats a la muntanya en poc més de 24 hores
- Dia del Llibre La festa de Sant Jordi d’‘abril’ d’EL PERIÓDICO brinda en honor a les dues ‘superagents’ Carmen Balcells i Antonia Kerrigan