La caixa de ressonància

Primavera Sound Madrid: un error de càlcul

La retirada del festival a la capital no significa que esclati per fi aquesta bombolla de la qual es parla des del llunyà 2007, sinó simplement que cada ciutat és un món i que ni tan sols una marca d’èxit pot donar res per fet

Harry Styles, bones vibracions i cançons amb ‘sex appeal’ a l’Estadi Olímpic

The Jacksons, la gloriosa música de ball d’abans reneix a Sons del Món

Primavera Sound Madrid: un error de càlcul

Archivo

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

La bombolla dels festivals, aquesta construcció més ideològica que tècnica, que forma part de la conversa pública des del... ¿2007? Bé, si 16 anys després en continuem parlant, potser és que no n’hi ha per a tant.

Ja en aquells anys de crisi es va vaticinar la implosió de les cites ‘macro’, va tornar després a pronosticar-se el seu ocàs arran de la pandèmia (de la qual el món havia de sortir convertit en una cosa diferent), i ressonen ara, de nou, els cants funeraris arran del fiasco del Primavera Sound Madrid. Aquesta és una retirada que tan sols ens recorda que el que triomfa en un lloc no ha de funcionar necessàriament en un altre, i que, acudint a una innegable dialèctica a l’estil Mariano Rajoy, Barcelona és Barcelona i Madrid és Madrid.

I al Fòrum hi pots anar amb metro, a peu fins i tot, mentre que la Ciutat del Rock d’Arganda es troba a 40 quilòmetres, en un paratge molt mal comunicat i amb un fallit historial de serveis (Rock in Río Madrid) que ja en donava pistes. Allà hi ha un motiu central del daltabaix. El preu de les entrades, una altra explicació manejada aquests dies, era el mateix que a Barcelona, on el Primavera va anar bé. I el cartell era semblant al català. Sorprèn, sí, aquesta renúncia a Madrid tan primerenca, sense donar-li una segona oportunitat, per part d’un festival que, a Barcelona, des dels seus orígens, sempre va mostrar perseverança i mirada llarga. Molt negre ho van haver de veure, ells o els seus socis del fons d’inversió The Yupaica Companies.

¿Hi ha massa macrofestivals? El que ens diu el revés de Primavera Sound Madrid és que no es pot donar res per fet, i que cada ciutat té les seves claus d’èxit, la seva personalitat i el seu imaginari. És, també, un toc per a un Primavera que, arran del pols (una mica teatral) amb Ada Colau per mirar d’estabilitzar el format de doble cap de setmana, ha vist com aquest any, amb un de sol, i fins i tot sent un èxit, no ha arribat a esgotar les localitats.

Notícies relacionades

En clau barcelonina, vull concloure que exportar una marca pròpia podia ser tant un indicador de debilitat com de poder (aquesta tremolor tan catalana), i que la ciutat, en termes de música en directe, s’ha fet a si mateixa i és exemple d’un ecosistema propi que ja forma part de la seva identitat. Sense franquícies al Lollapalooza, el gegant de Chicago, que aquest cap de setmana s’ha celebrat a París i que obre seus a mig món.

Primavera, Sónar, Cruïlla, Rock Fest... són festivals que un dia van inventar catalans i el seu exemple xiuxiueja un consell a les ciutats del món: creeu la vostra pròpia manera de fer.