Nova temporada

Deu espectacles de la ‘rentrée’ teatral: del musical d’‘El tiempo entre costuras’ a les 11 ‘Colometes’ al TNC

Deu espectacles de la ‘rentrée’ teatral: del musical d’‘El tiempo entre costuras’ a les 11 ‘Colometes’ al TNC
6
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

‘The producers’

‘The producers’, el musical més premiat de la història, recala a finals de setembre al Teatre Tívoli de Barcelona. Aquesta sàtira sobre el món de l’espectacle inspirada en el cèlebre film de Mel Brooks està capitanejada pel tàndem format per Manu Guix i Àngel Llàtzer, i un càsting en el qual destaquen Iván Labanda i Mireia Portas. La història és de sobres coneguda: un productor de Broadway arruïnat, Max Bialystock, i un tímid i gris comptable, Leo Bloom, planegen enriquir-se produint el fracàs més gran de la història de Broadway a costa de l’assegurança. L’obra transcorre al Nova York de 1959 i està trufada d’un humor àcid i irreverent, de referències al món de l’espectacle i d’estereotips homosexuals i nazis. La comèdia va ser portada al cine per Mel Brooks el 1967 amb Gene Wilder i Zero Mostel.

‘La madre de Frankenstein’

Carme Portaceli i Anna Maria Ricart adapten l’obra d’Almudena Grandes ‘La madre de Frankenstein’ al Teatre Nacional de Catalunya. Està inspirada en el curiós i tràgic cas d’Hildegart Rodríguez Carballeira, la nena prodigi educada per la seva mare per ser una superdona: llegia des dels dos anys, escrivia des dels tres i es va convertir en l’advocada espanyola més jove a llicenciar-se. Quan la relació entre totes dues va començar a deteriorar-se, la seva mare la va assassinar brutalment, temorosa que la seva ‘creació’ pogués desviar-se del camí marcat. La novel·la de Grandes, ambientada als anys de postguerra, se centra en els últims anys en un manicomi de la mare, l’Aurora, a què dona vida Blanca Portillo. S’estrena el 22 de novembre. 

‘The party’

L’adaptació al teatre de la pel·lícula de Sally Potter ‘The party’ obre la temporada vinent del Poliorama. ‘The party’ (el títol s’ha mantingut perquè al·ludeix al doble significat de ‘festa’ i ‘partit polític’) és una obra àcida, cruel i trepidant que transcorre durant la trobada d’un vell grup d’amics per celebrar a casa de la Janet i el seu marit Bill el nomenament d’ella com a ministra de Sanitat. Sergi Belbel és darrere d’aquesta adaptació, que compta amb un gran repartiment: Àngels Gonyalons, Lluís Soler, Marta Ribera, Biel Duran, Montse Guallar, Jordi Díaz i Queralt Casasayas. 

‘Le congrès ne marche pas’

Si alguna cosa es pot esperar de la companyia La Calòrica, és originalitat i sorpreses. En la seva recerca per la reinvenció constant, ara tornen al Teatre Lliure amb una peça sobre el Congrés de Viena (1814), que va suposar la fi de l’Ancien Régime, una trobada entre la majoria de forces geopolítiques després de la derrota de Napoléo, que buscava tornar Europa als anys previs a la Revolució francesa i va acabar convertint-se en una altra cosa: mesos de banquets, festes, sexe i tota mena d’excessos. Una comèdia grandiosa, frívola i, segons prometen, «rabiosament política» que es veurà al Teatre Lliure de Montjuïc a partir del 20 de setembre. 

‘Conqueridors’

Ramon Madaula (que escriu i protagonitza) i Josep Maria Mestres (que dirigeix) proposen ‘Conqueridors’ al Teatre Goya. Es tracta d’una comèdia ambientada en un plató de televisió on es grava una sèrie sobre la figura de Jaume I el Conqueridor. És una gran producció audiovisual, però el rodatge es torça perquè l’actor que encarna Jaume I, malgrat haver-se documentat exhaustivament, no troba el personatge, està bloquejat. Els productors es posen nerviosos perquè han invertit molts diners en el projecte i el protagonista els està fallant. ¿Què passaria si de sobte aparegués el mateix Jaume I amb la intenció d’explicar la seva versió de la història? Estrena el 17 de novembre. 

‘Sobre los huesos de los muertos’

Feia sis anys que la prestigiosa companyia anglesa Théâtre de Complicité no trepitjava terra català i ara torna per debutar al Festival Temporada Alta amb el seu nou espectacle, ‘Drive your plow over the bones of the dead’. És l’adaptació d’una controvertida novel·la de la premi Nobel Olga Tokarcuzk amb què va guanyar el Man Booker International, barreja de ‘thriller’, comèdia i manifest ecològic, traduïda aquí per Siruela com a ‘Sobre los huesos de los muertos’. L’acció transcorre en una petita població de muntanya on moren en misterioses circumstàncies els membres d’un club de caça. Dirigeix Simon McBurney i es podrà veure del 2 al 4 de novembre al Teatre Municipal de Girona. 


‘The rocky horror picture show’

Aquest 2023 se celebra el 50è aniversari del llegendari ‘The rocky horror picture show’ i Barcelona és l’única ciutat espanyola on recalarà la producció anglesa del musical que pot veure’s a Londres, sota la direcció de Christopher Luscombe i en versió original. Seran només dues setmanes al Teatre Coliseum, del 24 d’octubre al 5 de novembre, i com no podria ser de cap altra manera, el dia de Halloween n’hi haurà una funció especial. 


‘Macbeth’

Aquesta és l’última temporada de Juan Carlos Martel al capdavant del Teatre Lliure, una etapa que ha marcat un abans i un després a la institució. I una de les produccions amb què diu adeu és un ‘Macbeth’ dirigit per Pau Carrió, que fa anys ja va triomfar amb una altra obra de Shakespeare, aquell impressionant ‘Hamlet’ amb un (també) impressionant Pol López. Al ‘Macbeth’ que podrà veure’s el febrer del 2024 també hi haurà López (ara com a Macduff), Julio Manrique (Macbeth) i Laia Marull (Lady Macbeth). Fa pinta de ‘sold out’.


‘La plaça del Diamant’

El TNC obre temporada a la Sala Gran el 28 de setembre amb una versió molt lliure de ‘La plaça del Diamant’, de Mercè Rodoreda, en la qual la Natàlia, la protagonista, es multiplica fins a arribar a 11 ‘Colometes’ interpretades per Lurdes Barba, Márcia Cisteró, Montse Esteve, Paula Jornet, Vicenta Ndongo, Nieves Pàmies, Anna Pérez Moya, Alba Pujol, Vanessa Segura i Yolanda Sey. Una versió polifònica i delicada dirigida per Carlota Subirós, que aspira a portar el cèlebre i tràgic personatge, una humil noia de Gràcia que es veu desbordada per l’arribada de la guerra, fins als nostres dies. 

‘El tiempo entre costuras’

Dos grans musicals inspirats en dos ‘best-sellers’, ‘El tiempo entre costuras’, de María Dueñas, i ‘La historia interminable’, de Michael Ende, podran veure’s al Teatre Apolo aquesta temporada. El primer només hi serà del 14 de setembre al 27 d’octubre. El segon, farà temporada a partir del 22 de novembre. El repartiment a Barcelona tindrà dues actrius noves com a la Sira: Cristina Picos, que va ser la Mary a ‘El médico’, i Alba Cuarteto, que a ‘La histaria interminable’ va interpretar l’Emperadriu Infantil. L’acció, com saben els milions de lectors del que va ser el primer ‘best-seller’ de Dueñas, transcorre entre els anys 30 i 40 a Madrid, Tànger, Tetuan i Lisboa (¡sense necessitat d’aixecar i abaixar el teló!). El vestuari, com no podria ser de cap altra manera, està especialment cuidat, amb dissenys de Marieta Calderón i Lorenzo Caprille per vestir la Sira, una senzilla costurera espanyola que marxa al Marroc per amor i acabarà convertida en dissenyadora famosa i espia. El seu personatge té la barbaritat de 27 canvis de vestuari.