El gènere de moda

Comença la temporada dels grans musicals: pluja d’estrenes a Madrid (i també a Barcelona)

A la capital espanyola s’estrenen clàssics de Broadway com ‘The book of Mormon’, ‘El fantasma de la ópera’ i ‘Bailo, bailo’ inspirat en Raffaella Carrà, i a Barcelona, ‘The Producers’, ‘Los chicos del coro’ i ‘La historia interminable’

Comença la temporada dels grans musicals: pluja d’estrenes a Madrid (i també a Barcelona)
7
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Els grans musicals tornen amb força aquesta temporada a Madrid i a Barcelona: una quinzena a la capital espanyola i moltíssims menys, només cinc, a la capital catalana. L’any passat a la capital espanyola molts musicals no van aconseguir aguantar tota la temporada, no hi havia prou públic per a tothom. Però, lluny de reduir l’oferta, aquesta temporada s’amplia ¿Hi ha massa musicals? «Hi ha una ‘sobreoferta’ de musicals que han proliferat molt en els dos últims anys a Madrid. Cal anar amb compte si no volem morir d’èxit», opina Jesús Cimarro, de Pentación Espectáculos, president de l’Asociación de Productores y Teatros de Madrid. No pensa igual Dario Regattieri de beon, empresa d’esdeveniments que va desembarcar en el musical fa cinc anys apostant per creacions pròpies com ‘Antoine’ i ‘La historia interminable’ que convertirà el Teatre Apolo de Barcelona en ‘casa’ seva aquesta temporada. «No m’agrada parlar de ‘sobreoferta’ perquè bars també n’hi ha molts a Espanya i no passa res. L’important és oferir productes de qualitat que interessin el públic perquè la gent prefereixi anar al teatre que al restaurant o al cine. La gent té ganes de sortir», sentencia el productor suís. Recorda que Madrid ocupa el número u mundial en musicals en castellà i és el tercer en el rànquing europeu després de Londres i Hamburg.

«Hi ha una ‘sobreoferta’ de musicals que han proliferat molt en els dos últims anys a Madrid. Cal anar amb compte si no volem morir d’èxit»

Jesús Cimarro

Aquesta temporada destaca l’estrena de la comèdia ‘The book of Mormon’ que arriba el 6 d’octubre al Teatre Calderón. És la versió espanyola de l’obra que fa 12 anys que és un èxit a Broadway. I entre els clàssics: ‘El fantasma de l’òpera’, que arriba a la capital produït per Antonio Banderas. La famosa obra d’Andrew Lloyd Webber, que va abaixar el teló a Nova York després de la barbaritat de 35 anys a la cartellera, arribarà al Teatre Albéniz a partir del pròxim dia 20 amb una producció protagonitzada per Gerónimo Rausch, Talía del Val i Raul de Chagny. Un altre clàssic de Broadway i un dels més sexis, ‘Chicago’, pujarà a escena al teatre Nuevo Apolo de Madrid a partir del 6 d’octubre amb un repartiment liderat per Silvia Álvarez, Velma Kelly, Inma Cuevas i Ivan Labanda.

Es mantenen ‘El rei lleó’, el musical més longeu a la cartellera espanyola, ‘Aladdín’, ‘Mamma mia!’ un altre fenomen que conserva el seu magnetisme amb el públic, ‘Matilda’ i ‘We will rock you’. ‘Malinche’, musical de Nacho Cano que no ha tingut bones crítiques, també contínua aquesta temporada.

A ritme de rock

Altres estrenes a Madrid són ‘School of rock’ a l’Espacio Delicias a partir del dia 14 d’aquest mes i ‘Una rubia muy legal’ a La Latina, a partir del 29. Tots dos s’inspiren en pel·lícules d’èxit. El primer és la versió musical de la pel·lícula dirigida per Richard Linklater i protagonitzada per Jack Black; compte amb un elenc hiperjove liderat pel professor Dewey Finn, una frustrada estrella del rock –interpretada per Leo Rivera– que revoluciona un centre escolar amb unes classes de música gens ortodoxes.

«Cal oferir productes de qualitat que interessin el públic perquè la gent prefereixi anar al teatre que al restaurant o al cine»

Dario Regattieri

‘Una rubia muy legal’, que va interpretar Reese Witherspoon en el cel·luloide, compta a Madrid amb Lucía Ambrosini en el rol principal d’aquesta comèdia que trenca amb els clixés i demostra que les dones són capaces d’aconseguir per elles mateixes tot el que es proposin. I a finals d’octubre començaran les funcions de ‘Bailo, bailo’, musical inspirat en Raffaella Carrà protagonitzat per Lydia Fairén. És una adaptació de la pel·lícula ‘Explota Explota’, dirigida per Nacho Álvarez el 2020 que arriba al Teatre Capitol Gran Vía de Madrid adaptada i dirigida per Federico Bellone.

Procedents de Barcelona, aquesta temporada Madrid acull l’estrena de ‘Pretty woman’ que el curs passat es va estrenar al Teatre Apolo del Paral·lel. I de manera inversa, procedent de la capital espanyola, ‘Los chicos del coro’, un gran èxit de Pentación inspirat en el film homònim que desembarcarà al Teatre Tívoli de Barcelona a partir del mes de febrer vinent. És un musical amb una banda sonora que toca la fibra. Parla de mètodes d’ensenyament, però també de companyerisme, solidaritat i amor.

Adaptacions literàries

Molt abans arribaran a Barcelona ‘El temps entre costures’ (del 28 de setembre al 5 de novembre), adaptació de la famosa novel·la de María Dueñas protagonitzada per una dona que pren les regnes de la seva vida i es converteix en espia en els difícils anys de la Guerra Civil i els primers anys sota la dictadura de Franco. Beon, els productors del musical, convertiran l’Apolo a la seva segona casa aquesta temporada. Allà també muntarà ‘La historia interminable’, inspirat en l’arxiconeguda obra de Michael Ende. És un musical ple de fantasia que arriba a Barcelona amb un nou repartiment i una nova versió 2.0, amb noves coreografies, més afinada quant a efectes i molt més interactiva.

A Barcelona no hi ha tants grans musicals, però la ciutat comença el curs amb una cartellera d’allò més interessant. El pròxim dia 15 s’estrenarà el primer musical de gran format a Barcelona: ‘The Producers’. El boig musical de Mel Brooks és una producció de Nostromo Live dirigida per Àngel Llàcer i Manu Guix (‘Cantando bajo la lluvia’, ‘La jaula de las locas’). Es tracta d’una comèdia plena embolics i de situacions hilarants que explora els límits de l’humor i la llibertat d’expressió. Compta amb actors com Mireia Portas, Àngel Llàcer, Armando Pita i Ricky Mata. Els seus personatges es veuen embolicats en una història surrealista, amb rampells gais i estètica nazi. L’objectiu dels protagonistes és produir el pitjor espectacle del món per fugir amb els diners dels inversors, però contra tot pronòstic, la seva obra resulta còmica, triomfa i arruïna els seus plans. 

Del West End al Coliseum

I directe del West End arribarà al Coliseum ‘The Rocky Horror Picture Show’, un musical en versió original molt participatiu i subversiu que hi serà només del 24 d’octubre a l’1 de novembre. La gran comunitat d’expatriats residents a la Ciutat Comtal, la fama d’aquest títol de culte i la bona prevenda auguren el millor per aquest experiment que no és el primer d’aquestes característiques. Maria José Balañá ja va fer la prova en un altre dels seus teatres, el Tívoli, amb ‘Jesus Christ Superstar’ amb una aclamada producció en versió original en anglès i amb subtítols en castellà protagonitzada ni més ni menys que per Ted Neeley, l’actor i cantant protagonista del film del mateix títol.

El català, l’assignatura pendent

Notícies relacionades

Musicals en català de gran format no n’hi ha ni un a la vista, però a principis del 2024 tornarà ‘Mar i Cel’ amb un nou repartiment que garanteixi el necessari relleu generacional després de l’anunciada retirada de Dagoll Dagom. El musical en català més vist de la història es va poder fer gràcies a una subvenció especial. Actualment, el Departament de Cultura està explorant noves vies de finançament que permetin el ressorgir d’aquest tipus d’espectacles.

Actualment, sí que hi ha musicals en català i de creació pròpia, però tots són de format mitjà i petit. Destaquen entre aquests ‘L’alegria que passa’, aplaudit últim espectacle de Dagoll Dagom inspirat en una obra de Santiago Rusiñol que torna al Poliorama del 9 de desembre al 28 de gener, després d’una gira que inclou València i Mallorca. I al Teatre Condal s’estrenarà ‘Alan’ el 9 d’octubre, obra inspirada en el cas real d’un noi trans que es va acabar suïcidant. També tornarà una comèdia que es va veure pocs dies durant el festival Grec, ‘Una història particular’, del 26 de setembre al 15 de novembre. Narra la peculiar relació que s’estableix entre dos barcelonins de diferent condició social, ell de Pedralbes, ella del Raval. L’obra de Jumon Erra i Daniela Feixas compta només amb dos actors, María Jiménez (‘Gordas’) i Xavi Navarro (‘Rent’, ‘Mar i Cel’). Els seus personatges exploren i desmunten prejudicis que tots tenim.