Premis Nobel 2023
Jon Fosse guanya el premi Nobel de literatura
L’escriptor noruec Jon Fosse ha aconseguit el Nobel de literatura.
L’anunci ha tingut lloc a Estocolm. El premi està dotat amb 920.000 euros i es considera el guardó literari més important del món. El punt de referència de l’Acadèmia és el testament d’Alfred Nobel que assenyala que el premi ha de distingir un escriptor amb una obra literària que sigui prova d’un «poderós ideal». El jurat ha decidit entre cinc finalistes, els noms dels quals es mantenen en secret fins a d’aquí cinquanta anys, segons les estrictes normes de l’Acadèmia Sueca.
Des de l’escàndol #MeToo que va afectar l’Acadèmia el 2018, seguit de la controvèrsia pel premi a l’austríac Peter Handke a causa de la seva defensa dels serbis durant les guerres dels anys 1990 als Balcans, l’Acadèmia sueca ha buscat renovar-se.
L’any passat el premi va ser per a la francesa Annie Ernaux, l’obra de la qual il·lustra l’emancipació d’una dona d’origen modest, convertida en una icona feminista. I l’any anterior va ser consagrat el novel·lista britànic Abdulrazak Gurnah, nascut a Tanzània, que explora els turments de l’exili, l’anticolonialisme i el racisme.
«En els últims anys, hi ha consciència que no es pot mantenir en una perspectiva eurocèntrica, que es requereix més igualtat i que el premi reflecteixi la seva època», ha afirmat Carin Franzén, professora de literatura a la Universitat d’Estocolm.
Des de la creació del Nobel de literatura, només 17 dones han obtingut el premi sobre un total de 119 premiats. Els últims guanyadors del Nobel han sigut Annie Ernaux (França), Abdulrazak Gurnah (Regne Unit), la poeta Louise Glück (Estats Units), Peter Handke (Àustria), Olga Tokarczuk (Polònia), Kazuo Ishiguro (Regne Unit), el cantant Bob Dylan (Estats Units), Svetlana Aleksiévitx (Bielorússia), Patrick Modiano (França) i Alice Munro (Canadà).
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet